Jump to content

26" LCD-TV med en 150W vekselretter lager høyfrekvent lyd?


bjorni88

Recommended Posts

Hei Hei :confused:

 

Jeg bare lurte på om noen kunne hjelpe meg med å få en 26" LCD-TV til å fungere i seilbåten(Link til TV)

Spesifikasjoner:

Gjenomsnittlig effekt trekk: 105W

Tilførselskontakt: Ikke Jordet stikk

 

Jeg har har valgt å bruke en vekselretter 12V DC - 220V AC på 150W(Vekselretter 150W).

 

Eg har 2 stk 12V batterier som er koblet i parallel på 140Ah dvs 280Ah, fra batteriet er det brukt 1.5mm2 PN-Leder til vekselretteren.

 

Problemet mitt er ikke at tven ikke går på, men at tven lager en høy frekvent lyd som ikke forsvinner. Til og med når tv er på en kanal(TV2) ligger denne lyden i bakgrunnen av TV2 lyden.

 

Jeg har hørt at LCD-TV er spesielt følsom for støy, og jeg lurer på om det ikke er dette jeg hører fra tven. Så vis det er støy hvilket ledd skal jeg jorde for at støyen blir ledet til jord å ikke tven?

 

Men det kan jo kansje å være de firkant-pulsene som vekselretteren gir ut som gjør at tven sin strømforsyning lager denne lyden siden den ikke får en rein sinus kurve. Noen som vet om noen andre veksels-retter som gir ut en mer lik sinuskurve?

 

Jeg vet ikke hva dette kan være noen som har opplevd noe lignende eller har ett løsningsforeslag bare å si ifra.

 

Setter pris på all respons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for respons :D

 

 

Ja no er den 150W inverteren levert tilbake, tenkte jeg skulle prøve med en som er mye større på 1000W pga eg har en liggende(1000W Vekselretter). Men eg lurer på om ikke tven er for følsom til å kunne "jobbe" på firkantpulser at den heller må ha en mer lik sinus-kurve.

 

Det beste er jo en inverter med en rein sinus kurve, men de koster jo flesk i forhold til de med firkant-puls.

 

 

Noen som vet om noen billige invertere med rein-sinus kurve?

Redigert av bjorni88 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med Bergen Maritime Elektro no, og de sa at eg måtte ha en rein-sinus kurve for å drive tven. Den de hadde kostet 2900kr og var på 250W, noen som vet om noen andre i bergensområdet som også selger invertere med rein-sinus kurve?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 300W ren sinus inverter til å drive TV`n og Laptop samtidig. Ingen problem, og ingen støy.

Tidligere hadde jeg 600W mod sinus inverter (Mascot), og den støyet en del når jeg brukte laptop. Hovedkortet i laptop havarerte etter en stund, men on det har med inverteren å gjøre skal jeg ikke banne på. Uansett så kjøpte jeg meg en ren sinus inverter. Har hatt 2 av samme type da den forrige ble sendt med da jeg byttet båt.

Det eneste støyen jeg hører er litt viftestøy fra den, men det er ikke mye.

 

Når jeg ser på TV (motor av) bruker jeg direkte 12V. Å bruke direkte 12V når f.eks thruster kjøres kan være uheldig pga stor spenningsvariasjon (11 -14V). Derfor bruker jeg inverter når jeg er på tur.

 

Jeg vet flere som bruker mod sinus inverter til TV`n og det funker. Det er viktig at den er stor nok og at kabler inn til den er av bra nok dimensjon (særlig hvis det er langt strekk).

 

Når det gjelder din høyfrekvente lyd kan det jo skyldes TV`n. Prøv den på land og sjekk om den samme lyden er der. ER den det så er feilen i TV`n. Trafolyd?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...