Gunga Din Startet 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2007 (redigert) Har skaffet en utomhus Wlan-antenn för fast montage....... men vad skall jag ha i den andre enden.......... önsker o ha wlan ombord.....ikke noe kablar..... er en accesspunkt rett val eller finns det bedre...???? http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=686074 emnet har sikkert varit oppe 100ggr tidl her...men kunde ikke finne rett svar..... Redigert 5.Juli.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Jeg har forsøkt å få fatt i ett pcmcia kort med wlan og ekstern retningsantenne men det er jammen ikke lett å finne. Den som du har montert på taket hadde jeg i båten før, den lille plastsaken på toppen der bør tas av og silikoneres skikkelig, min gikk lekk og antennen ble søppel. Ellers er jo en retningsantenne kjekt også. Redigert 5.Juli.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 vill ikke ha rettningsantenn....skall vare en omni-antenn tenkte jag........kjöpte denne på ELFA skulle bare vilja att får antenn fånget opp noe wlan-net....att det vidaresendes nere i båten..... Nu ner jag ligger med Laptoppen i soffan eller akterlugaren så får jag stark signal in fra havnen, men ingen bra oppkoppling tror att sendern/antennen i laptoppen er för svag........ o jag vill ikke ha lösa kabler fra antenn o ner til dator..... enl butikken så säger dom att det er en "accesspunkt" jag skall ha.....den skall tydligen ta emot wlan o vidaresende wlan.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Finn frem verktøyet og klipp opp et kort http://www.schlytter-henrichsen.no/wireless.htm joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Skal du ha ett access punkt må du jo likevel ha en nettverkskabel ned... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) nej enl butikken så vidaresender den over samme antenn, skall ikke behöve kabel?!? vilket gör mig lite tvivlande..... kan det vare så att den kommuniserer med havnens Wlan på en kanal o vidaresender, kommunisere med laptoppen på en annen kanal ?? Redigert 5.Juli.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Det er isåfall en "repeater" du skal ha, ikke accesspunkt. Har aldri prøvd disse selv... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Du bør ha en antenne som er direksjonal. En omnirireksjonal antenne stråler like mye i alle retninger, altså også oppover og nedover. Du trenger en direksjonal antenne som stråler i det horisontale planet. Vil tippe at den antennen du har avbildet er en direksjonal antenne. Antar at den har en gain på 3 eller 6db. Har den gain, er det en direksjonal-antenne. Må ikke forveksles med en direksjonal antenne med høy gain på eks. 24db. Disse stråler ikke rundt hele horisontalplanet, og vil være uegnet uten å måtte justere denne hver gang. Cisco har PCMCIA kort med tilkobling for ekstern antenne. Også Lucent/Orinocco har dette (i hvertfall de kortene jeg har brukt). Dersom du ikke ønsker tråd fra antenna og ned, så er det en repeater du trenger, men denne trenger også strøm, mao en kabel må opp. Vil anbefale deg å ha leding til et kort i PCn i tilfelle. Billige repeatere fungerer dårlig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) du har så rett så......den stråler horisontellt ut åt alle håll....6dBi fann dette om den der access-boxen Fråga Vad betyder de olika accesspunkt inställningarna? Svar Access Point Mode Access Point Client / Wireless Client Mode Point-to-Point / Wireless Bridge Point-to-Multipoint / Multi-point Bridge Repeater Mode Access Point (AP) I detta läge, så kan flera trådlösa klienter ansluta till AP’n. Med klienter menas en enhet som har ett trådlöst nätverkskort som stöder samma standard, som den AP du vill ansluta mot. Access Point Client / Wireless Client (APC) Detta läge förvandlar din AP till en klient (APC), som i sin tur kan ansluta sig till andra AP’s. Man skulle kunna säga att detta gör din AP till ett nätverkskort med trådlös anslutning. Den här funktionen använder man om man har ett vanligt nätverkskort, utan möjlighet till trådlös anslutning. Man ansluter då en kabel till APC’n och använder sedan APC’s antenn för att ansluta till en AP. Point-to-Point / Wireless Bridge (P-to-P) Punkt-till-punkt är precis vad det låter som, två stycken AP’s som bara talar med varandra för att säkra en länk mellan två punkter. Detta skulle också kunna kallas brygga eller bro. Detta används bland annat för att bygga en trådlös länk mellan två punkter, där det är omöjligt att dra kabel. (t ex. över vattendrag eller mellan byggnader) När man jobbar med trådlösa länkar utomhus är det viktigt att man väljer rätt antenn för ändamålet. Vi råder er att kontakta vår support, där ni kan få gratis råd i val av rätt antenn för just dina behov. Det man bör ta i beaktande är, att man ska använda identiska AP i varje ända av sin P-to-P, även hårdvarurevision (HW. Denna information finner ni på den vita lappen under produkten) Ex: DWL-2100AP (HW: A3) -- DWL-2100AP (HW: A3) Point-to-Multipoint / Multi-point Bridge Detta är precis som P-to-P, men med denna konfiguration kan du ansluta fler bryggor/AP till samma centrala punkt/AP. I övrigt gäller samma regler som för P-to-P. Repeater Mode Detta val repeterar den trådlösa signalen från en annan AP, om det är så att man behöver ytterligare täckning av ett trådlöst nätverk, utan att sätta upp en ny AP. Vi rekommenderar INTE att ni seriekopplar flera Repeatrar efter varandra. Redigert 5.Juli.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kiv_tuning Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Vil anbefale deg å strekke kabel fra antenna og til en repeater. Detta da denne bør stå innendørs. PGA desse er veldig vare for fuktighet osv. D-link sitt utstyr er vel noe jeg ikke vil anbefale, da de har hatt veldig mye problemer med dette. Ville vel da heller ha prøvd liksys sitt. Eller Edimax. Mye bra utstyr får du oxo her: http://www.wlansupply.no/index.asp Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Den linken der var jo fin, mye flott utstyr der. Jeg holder en knapp på pcmcia med ekstern antenne da det blir minst mulig strømsluk og enklest mulig oppsett. Hvilken antenne som er best gjenstår å se... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Får vel reklmere litt jeg også da....Hardware Her finner du det meste av datautstyr til en rimelig penge. Sjekke spesielt prisguiden. Den sammenlingner de fleste (som er noe) webshop priser på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Kjøpte meg en usb sak med ekstern antenne? Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Jeg har jobba med dette i årevis, riktignok ikke i båt, men dog. For det første ville jeg holdt meg godt unna D-Link, SMC og andre "billig-merker". De fungerer ofte greit etter hensikten, men rekkevidden er direkte pinlig sammenlignet med andre. En annen ting er at en slik antenne fungerer svært begrenset på mottakersiden. Denne er egentlig laget for å være basestasjons antenne. Løsning som skissert med trådløs bridge og "repeater" ned i båten vil neppe funke særlig bra. Da må utstyret være av samme merke og ha spesielt oppsett for hver enkelt havn. Feks må du bruker selve bridgen/routeren for å koble til nettverket i hver havn. Navnet på nettet vil forandre seg fra sted til sted, og dette må manuelt legges inn i webgrensesnittet på routeren for hver havn. Kortversjonen - Kjøp et Linksys SRX nettkort til PC'en din, så kan du droppe hele antenne/router/bridge-kaoset..:-) Jeg hadde D-Link accesspunkt inne i huset, og en slik antenne som du har, på taket på en bod i hagen. Fikk akkurat 1 strek dekning og nettet var litt av og på. Lei av å miste forbindelsen byttet jeg accesspunkt til Linksys, og satte Linksys SRX nettkort i PC'en. Jeg gadd ikke engang koble til antennen på taket. Antennen på kortet inne i boden var mere enn bra nok. Gikk rett i taket (full pott) på både dekning og hastighet, og alt D-Link utstyret gikk rett i søpla! Har etter denne erfaringen gjort tilsvarende operasjon hos mange kunder. Gammel oppsett med flere accesspunkter, roaming, og dilldall blir galant erstattet med ett enkelt accesspunkt. Her er stoooooore kvalitetetsforskjeller. Det hører med til saken at Linksys for noen år siden ble kjøpt opp av Cisco, og er nå brandet "Linksys by Cisco". Cisco er kjent for kvalitet og leverer feks. mye til hoteller og konferansesentre. Denne kvaliteten blir gjort tilgjengelig for "massene" gjennom Linksys merket. Selv om det høres slik ut er jeg ikke på lønningslisten til Linksys. Jeg har bare løst mange problemer med dette utstyret...:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Bra AndersH. Endelig et fornuftig svar. Kjære Gunga. Vet du ikke at frem og tilbake er dobbelt så langt? Hvorfor i det hele tatt tenke i slike baner? Spør deg selv følgende: Hva er forskjellen på å ta inn et signal via et aksesspunkt som så videresender det til den lokale PC'en og å la den lokale PC'en ta inn signalet direkte fra den opprinnelige basestasjonen? Skal jeg fortelle forskjellen? Masse dobbelt knot og oppsett, et ekstra ledd og dårlig resultat. Og som nevnt tidligere ligger du vel ikke stille på samme sted hele sommeren? Du har fortsatt WLANet ombord, det er bare ikke ditt wlan. Du har det fortsatt akkurat like trådløst som før. Snakk om å gjøre ting tungvindt. Eller må jeg bare si meg helt enig med AndersH om at D-Link og SMC er noe av den verste driten man kan kjøpe. Signalstyrken på D-link har mange kunder klaget på. SMC er enda verre. De bare konker ut litt her og litt der. Ikke hele tiden, bare nok til å iritere kundene nok til å ringe meg og klage på driten jeg har solgt dem. Aldri mer Dlink og SMC. Den leksa har jeg lært for lengst. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 jo, kjäre Lotus jag önsker o ha wlan ombord......det er nr 1 nr 2 er at jag önsker o ha en fast antenn med bra rekkvidd som tar in det meste...... det jag merkt er at senderantennen i laptoppen er for svag....den lytter till alle starke sender runt om, men grejjer/orker ikke o sende tilbaks hur skall jag löse dette??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Hvordan løse det spør du? Du kobler på en ekstern antenne i laptopen som alle oss andre hvis den interne ikke holder mål. Hvis du vil så kan du i tillegg lage den retningsbestemt. Lars H. har kommet med et par gode tips i så henseende. Redigert 5.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 men please Lotus.....les vad jag skrivet.....jag önsker ingen extern antenn eller ekstra kabler til datorn....... jag vill kunne benytte laptoppen runt om i båten i salongen eller i akter lugaren eller i cockpit ....eller vad jag befinner mig jag önsker en fast bra antenn på båten (som tar in det meste) som sen sender ut et lokalt wireless lan ombord....det er det jag önsker hur skall jag löse dette????? det gör inget om jag må inom noen setting för o se vilke trådlöse net som finns tillgjenglig o kopple mig opp på disse! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 nei jag vill ikke opp o vride antenner........enten har jag kontakt med en högt plassert wlan antenn eller ikke..... men jag vill ha friheten att kunne röre mig ombord........o enda ha kontakt..........antennen i laptoppen er for svag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Jeg tror ikke helt du vet hvordan dette fungerer. Du kobler altså det eksterne wlan-adapteret ditt inn i laptopen. Så kan du ta med deg laptopen hvor du måtte ønske. Salong, akterlugar, cockpit. Du velger selv. Antennen veier noe slikt som 30 gram og er ikke til bry i det hele tatt. Om du vil, behøver du ikke engang å ta av strikken til ledningsstumpen som følger med. Plugg den bare rett inn. Den får strøm fra laptopen. Har du en ekstern mus på laptopen? Wlan-adapter er mye, mye mindre bryderi. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Glemte en ting. Å bruke et tilfeldig åpent wlan du måtte komme over er nå en ting. Med vitende og vilje hente signalet og kringkaste det videre er noe helt annet. Eieren kunne finne på å bli veldig sur på deg, hvis han oppdager hva du driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Gunga, jeg har tidligere spurt & skrevet litt om repeatere i en annen WLAN-tråd, og der er også en link til en slik fra Siemens. Når det er sagt - jeg ikke erfaring i bruk av slik, så når Anders H. mener den kun vil virke sammen med akksespunkt fra samme leverandør så kan jo det være riktig, Skjønt, jeg synes vel det høres litt merkelig ut. Her finner du innlegget med link til et slikt produktet. Legg forøvrig merke til kommentaren min vedr. strømforsyning - det er nok noe som bør sjekkes først. Ellers så er jo en WLAN-rouer fra ICE også en alternativ mulighet. Jeg har nå kjøpt meg en slik, og teste med suksess fra hytta (prøver i båten og bilen om kort tid). Da er det ikke lenger de trådløse sonene i havnene du bruker, men et nett som er med deg "hele" tiden - noe som altså vil fungere f.eks. også i uthavner. WLAN routeren fra ICE går både på 12 og 220V, dermed får du din trådløse sone i båten (rekker sikkert til land også), og hvis behov kan flere PC'er dele. Dekningskartet tyder på dekning i Bohuslän fra norske sendere, og utbygging i Sverige pågår for fullt. I en annen tråd kom det i dag et innlegg fra en som brukte dette fra Strømstad. Ulempen med en slik løsning er vel først og fremst at den krever et abonnement i tillegg. Du har antakelig fulgt med på tråden om dette produktet allerede - hvis ikke kan du lese mer her. Ronald Redigert 5.Juli.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 men please Lotus.....les vad jag skrivet.....jag önsker ingen extern antenn eller ekstra kabler til datorn....... jag önsker en fast bra antenn på båten hur skall jag löse dette????? Noe merkelige formuleringer her... du ønsker ikke noen ekstern antenne, men du ønsker en fast antenne på båten.... :-) Dersom du hører litt på hva vi sier, så er ikke dette så enkelt som du vil ha det til. En trådløs bridge kan ikke søke etter tilgjengelige nett på samme måten som en PC, men må settes opp med navnet på nettet du skal inn på osv, helt manuelt. Dermed må du bruke PC'en for å søke opp tilgjengelige nettverk, og da er du vel tilbake til start? PC'en tar ikke inn for svake nettverk osv osv osv... Dessuten må en bridge/repeater være av samme merke, og den må registreres i routeren signalet kommer fra. Oppsett som gjøres under oppsett/kofigurering av nettet (ikke i din ende). Long story. Mission impossible. Det er jo ikke akkurat noen nyhet at innebygde nettkort i en laptop er dårlig og svake. Spesielt de første generasjonene. Som sagt - få deg ett trådløst nettkort til PC'en som fungerer, enten som PC-Card eller USB, så er problemet ditt løst. Med PC-Card trenger du ikke noen løse ledninger eller noe. Forutsatt at du ønsker å løse problemer med tilkobling til svake nett. Dersom du ønsker antenner og nettverk hele veien rundt bare for å ha det, så er det en annen sak. Jada.. du må gjerne proklamere nok engang hva du vil ha, jeg tror vi etterhvert har skjønt det. Jeg vil gjerne ha fred på jorden..... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Larspo Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 AndersH har mange poeng. Er selv godt kjent med både produktene til Linksys og D-Link, og dekninsgsmessig og feilratemessig er det stoore foreskjeller på disse produktene (i Linksys´ favør). Gunga Din: Siden du absolutt skal ha WLAN i båten, bevege deg fritt, hvorfor ikke vurdere en løsning med GPRS/UMTS isteden? På den måten kan du få en ruter koblet opp mot GPRS/UMTS/GSM og så kringkaste dette med et standard aksesspunkt i båten. Da tar du riktignok ikke utnytte av de trådløse sonene i de forskjellige havnene, men du får en mer tilgjengelig tjeneste, men litt tregere. Med det rette abb. så betaler du også en fastpris for dette og ikke pr. MB nedlastet. Problemet med å gjøre dette med trådløse soner, er at du må administrere hvilket trådløst nett som skal tilkobles i en "hardware mottaker". Det vil si, at så fort det er noen endringer, enten ny ID for nettet, ny WEP nøkkel eller tilsvarende, så må du programmere om "mottakeren" din. I tillegg så er det en del produkter som her er produsent avhengig. Er ikke altid det fungerer å ta to forskjellige produsenter, for så å videreformidle signalet på en enkel måte. Annet alternativ: Ha en PC dedikert til oppgaven. Kobl et trådløst kort til maskinen med ekstern antenne. I LAN porten på denne maskinen, setter du et akesspunkt som den andre "normale" maskinen din kan nå. Konfigurer opp denne PCn slik at LAN kan nå det trådløse nettet. Da har du en vanlig maskin å koble deg på de forskjellige stedene som fungerer stort sett bra, og så rutes trafikk fra LAN porten mot dette. Kreves litt finnurlig konfigurasjon, men fullt mulig. (Var vanlig tidligere, når man hadde eks. to maskiner hjemme, ene maskinen var koblet opp med ISDN. Da kunne man koble opp den ene maskinen mot ISDN og få internett på den måten. Den andre maskinen kunne da via LAN gå mot den andre maskinen med ISDN og få internett den veien.). Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 så når Anders H. mener den kun vil virke sammen med akksespunkt fra samme leverandør så kan jo det være riktig, Skjønt, jeg synes vel det høres litt merkelig ut. Det dere ønsker å sette opp, er ett roaming nettverk, eller en "rekke routere" som forsterker og sender videre signalet. Tenk litt på det. Dersom det var melk-og-brød ville jo alle stjele nett fra det lokale hotellet før man vet ordet av det. Jeg har satt opp slike nett hvor feks. naboer deler på internett accessen over lenger avstand enn ett enkelt nett rekker. Da må ett accesspunkt registreres som "master" og i den routeren ligger hele oppsettet med SSID, WEP KEY, og alt. Dernest må MAC adressene til alle de andre routerne registreres i en tabell i hovedrouteren for at de skal være "godkjente bærere" av signalet. Dette innebærer oppsett i begge ender, og dermed har jeg sagt det litt kort i denne tråden med at, det er ikke mulig. Og ja, de må være av samme merke for å snakke sammen. De må til og med ha samme firmware versjon for at alt skal fungere stabilt. Men igjen og igjen. Hele diskusjonen er jo noe døv da... han får ikke kontakt med nettene vha sitt innebyggde nettverkskort. Det er NORMALT. Løsningen er ikke å finne opp kruttet, hjulet, bindersen og ostehøvelen på en gang, men ett eksternt nettkort med skikkelig dekning. Nettene går fin fra NULL til full dekning/hastighet med en slik løsning. ICE er jo en kanonløsning, men det koster å bruke. Jeg sitter jo med en følelse av at det kanskje ikke akkurat er planen til han som ønsker denne muligheten til å ta inn alle nett i mils omkrets..... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.