AndersH Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Annet alternativ:Ha en PC dedikert til oppgaven. Kobl et trådløst kort til maskinen med ekstern antenne. I LAN porten på denne maskinen, setter du et akesspunkt som den andre "normale" maskinen din kan nå. Konfigurer opp denne PCn slik at LAN kan nå det trådløse nettet. Da har du en vanlig maskin å koble deg på de forskjellige stedene som fungerer stort sett bra, og så rutes trafikk fra LAN porten mot dette. Kreves litt finnurlig konfigurasjon, men fullt mulig. (Var vanlig tidligere, når man hadde eks. to maskiner hjemme, ene maskinen var koblet opp med ISDN. Da kunne man koble opp den ene maskinen mot ISDN og få internett på den måten. Den andre maskinen kunne da via LAN gå mot den andre maskinen med ISDN og få internett den veien.). Windows sin såkalte Internett Connection Sharing... jo.. kanskje det hadde virka.. men da må du ha en dedikert maskin til oppgaven, og jeg tviler på at trafikk inn til betalte havne-nett vil fungere pga sesjonskontroll og authentisering/betalingingskontroll. Mye styr bare for å unngå å ha ett skikkelig nettkort i maskinen man har på fanget.. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Penny Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Er det kanskje akseptabelt for Gunga Din å koble pcen direkte til aksesspunkt med kabel når man kommer til ny havn, for å konfigurere aksesspunktet, deretter bruke trådløst nett i båten og sitte hvor man vil så lenge man ligger i den havnen? Hvis man tilbringer flere dager i en havn er det gjerne ikke så ille å bruke fem minutter ved ankomst for å få liv i nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Er det kanskje akseptabelt for Gunga Din å koble pcen direkte til aksesspunkt med kabel når man kommer til ny havn, for å konfigurere aksesspunktet, deretter bruke trådløst nett i båten og sitte hvor man vil så lenge man ligger i den havnen? Hvis man tilbringer flere dager i en havn er det gjerne ikke så ille å bruke fem minutter ved ankomst for å få liv i nettet? det er akseptabelt........ har redan GPRS o internett i min telefon.......men eftersom jag tillbringer mye tid, mer eller mindre bor i båten o vill vare uppkopplad hele tidenvill jag ha en wlan-lösning eftersom vi har fri tillgang till internet(wlan) i hele hamnen........ men jag ligger lengst ut på bryggan o min inbyggda wlanantenn i laptoppen er för svag...för att trenge ut genom skrovet og förbi minst 30 båter bort til den mottagande antennen, så vill jag plassere en egen antenn på pushpit og med hjelp av dlinkbox/eller annet fabrikat kommunisera trådlöst med min pc...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
AndersH Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Er det kanskje akseptabelt for Gunga Din å koble pcen direkte til aksesspunkt med kabel når man kommer til ny havn, for å konfigurere aksesspunktet, deretter bruke trådløst nett i båten og sitte hvor man vil så lenge man ligger i den havnen? Hvis man tilbringer flere dager i en havn er det gjerne ikke så ille å bruke fem minutter ved ankomst for å få liv i nettet? Hehe... Har dere lest noe av det jeg har skrevet? Lykke til, og god tur...:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Lotus Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 så vill jag plassere en egen antenn på pushpit og med hjelp av dlinkbox/eller annet fabrikat kommunisera trådlöst med min pc...... Fint. Da gjør du det, selv om du nå vet at alternativet er mye lettere og mye billigere. Får du det til, har du jo satt opp et roamingpunkt som udvider wlanet til havna betydelig. Sikkert noen av havnas naboer som blir glade for det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 jepp AndersH o takk för svar inga problem med lite knapptryckning när jag kommer till ny havn för o kopple mig opp jag inbillar mig att en sådan wlanantenn som bilden med 6dBi slår det meste i småantenner som stoppas in i laptoppen kjör jag dwl2100AP i repeatermode så skall vel dett funke ganske bra........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Fint. Da gjør du det, selv om du nå vet at alternativet er mye lettere og mye billigere.Får du det til, har du jo satt opp et roamingpunkt som udvider wlanet til havna betydelig. Sikkert noen av havnas naboer som blir glade for det. det går vel att kryptere vidaresendningen...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
AndersH Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Les her. http://www.velocityreviews.com/forums/t602...ater-setup.html Her er en tabell over hvilke D-Link routere/repeatere og firmware versjoner som fungerer sammen: http://dlink-me.com/Techsupport/knowlegeba...k.Repeaters.pdf Så når ikke engang D-Link repeatere fungerer med D-Link routere, og firwaren MÅ være som omtalt i tabellen, og noen kombinasjoner bare ikke fungerer, selv om det er D-Link i begge ender - hvordan skal du da få den til å fungere med Cisco, Linksys, SMC, Belkin, 3Com, og andre routermerker som er i drift rundtom? Og hvordan skal du få din repeaters MAC adresse satt opp i havnene sine routere? Redigert 6.Juli.2007 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Lotus Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Nei, det går ikke an å kryptere hvis det settes opp som en repeater. Er AP ukryptert, må repeateren være det samme. I tillegg er det slik at repeatere gjør at ytelsen i hele wlanet i havna halveres hver gang man kobler på en ny repeater. Dette fordi hver repeater må motta pakken og deretter sende den videre på den samme kanalen. Alternativet er å sette opp en wlan bridge, men det er jo heller ikke problemfritt Da skal du ha en boks som fungerer som et lokalt AP samtidig som den er bro til det andre AP. Redigert 6.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Hva med denne ? SMC 2585W-G Trådløs 54Mbit Bridge Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Jeg tror jeg forstår spørsmålet til Gunga Din i innlegg #1. Min situasjon hittil i sommer har vært at jeg i flere havner har hatt tilgang til fri WLAN tilkobling. Avstanden til senderen har vært så pass lang at kontakten har vært veldig varierende, dvs forbindelsen har stadig "ramlet" ut. Jeg har en Dell Latitude D820 laptop. Fra hardware oversikten sakser jeg dette bildet (kan ikke så mye om PCer): Så til spørsmålet: Vil det gi meg bedre tilgang til havnenes WLAN om jeg benytter et kort av typen LINKSYS SRX? Er dette basert på USB tilkobling eller kan jeg få det som PCMCIA kort. Jeg har trolig behov for et refleksjonssystem tidligere omtalt av Lars H. Hva er den enkleste løsningen for meg? Jeg har ikke vansker med en ekstra kabel fra en evt. utvendig antenne til et kort i PCen. Poenget for meg er å få tilgang til det lokale, tillatte WLAN. Har i så fall tenkt å kjøpe dette i Kiel i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Jeg har tidligere satt opp 2 routere etterhverandre, for å "forsterke" signal i en betongblokk, men ingenting for 12 volt...? Finnes det ? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Så til spørsmålet: Vil det gi meg bedre tilgang til havnenes WLAN om jeg benytter et kort av typen LINKSYS SRX? Nei, ikke nødvendigvis. Det avhenger av basestasjonen og hvor godt ditt eksisterende kort er. Les her. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Takk for henvisningen Lotus - som forøvrig har svært mange gode råd. Jeg sakser fra slutten på henvisningen: Konklusjon. Linksys WRT54GX har en rekkevidde som er overlegen i forhold til alle andre rutere med 802.11g som vi har testet. Hastigheten er også helt på høyden, og begge egenskapene oppnås selv med klienter uten MIMO-støtte. Prisen ligger noe høyere enn mange andre trådløse rutere, i området rundt 1000 kroner, men kan forsvares der rekkevidde er svært viktig. Produktet er dessverre utgått. Hva er alternativet å kjøpe til laptop'en? Sitér dette innlegget Link to post
Heidi Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Hei... Ubiquiti Nanostation heter produktet som passer for å ha i masta, se her http://www.signalforsterker.no/product_inf...products_id=133 Etter å ha prøvd den forskjellige plasser i sommer, tok jeg inn ca 20-30 nettverk på de beste plassene. Ikke alle var åpne og det ser man med at det står WEP bak nettverkene som man scanner fra en laptop inne i båten påkoblet en 15 m nettverkskabel i et poe adapter som gir nanostationen ute i masta nødvendig strøm. Når man har funnet et trådløst nettverk og koblet til kan man sette en hvilken som helst trådløsrouter i POE adapteret, og slik få trådløst på hele båten men også til andre båter i nærheten. Kjøpte den hos Wlanbutikken og fikk god hjelp der, håper bare den holder utendørs i sjøsprøyten noen år. Mvh Heidi Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Jeg har i sommer benyttet ICE med svært gode resultat. Jeg har ei 450 antenne (på bildet litt aktenfor hovedmasta) som har gitt gode mottagerforhold i Norge, Sverige og Danmark, men unntak av Anholt. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Har lurt litt på denne montert på pushpiten.... http://cgi.ebay.com/5-mi-8-3km-Extended-Ra...p3286.m20.l1116 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Før jeg gikk helt og holdent over til ICE som aldri svikter meg, forsøkte jeg mye "rart" med WLAN, bla. USB-dongle i parabol! Da plukket jeg ofte opp mange åpne nettverk laangt unna, men problemet var gjerne at de brukte samme kanal og var derfor vanskelige å bruke. Hvordan fungerer dette med forsterkeren i masten? Lars H. pt. Holmsbu med webkamera fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.