Jump to content

Kartplotter intern/ekstern antenne

balja 71

Recommended Posts

Lurer på om det er stor forskjell på mottaksforhold med intern kontra ekstern antenne. har en garmin 172 for hånden men den er med intern antenne. Tenkte det var lurest med ekstern så lenge jeg har targabøyle å sette den på. Noen som har erfaring?

Lars H. har vel gjort noen tester med GPS. Jeg har testet GPS innendørs (dvs inne i salongen), ute og ute med og uten dekke av vått kalesjetrekk. Jeg har ikke fått forskjellige posisjonsverdier. Men dette har vært under seilas. Det er mulig at stillestående posisjoner forholder seg noe anderledes.

Hei. Jeg har en Garmin 276C i vår tresnekke. Med den interne antennen så tok jeg inn vanligvis mellom 4 og 6 satelitter med varierende styrke, og en nøyaktiget mellom 15 og 50 meter, med ekstern antenne som jeg bruker nå så får jeg inn mellom 10 og 12 med god styrke, og nøyaktigheten pleier å ligge mellom 5 og 10 meter.

Hvis du ikke har åpen båt, så vil jeg anbefale ekstern antenne.

Vil anbefale ekstern antenne for alle som skal ha plotteren inne i kabin eller under presenning. Jeg har i dag min løse antenne liggende helt framme ved frontruta. Har mye dårligere mottaksforhold nå når jeg ser på statusbildet enn da jeg på forrige båt hadde den på bøyla rundt vindskjermen. Har sett at jeg noen ganger får litt varierende hastighet på GPSen under dorging. Dette er en plotter i fra 2001, chipsettene som brukes i dag er nok mer følsomme enn mitt gamle. Venter med takmontaskje til jeg får kjøpt meg ny plotter. Alle som skal felle inn plotteren bør også gå for ekstern antenne. Interne antenner sitter som regel øverst på baksiden av plotteren.

Har en 172 CI med intern antenne. Fornøyd med det. Min far har ekstern antenne på en annen Garmin, og før han fikk montert den oppe på hard-toppen lå den under hartoppen. Signalene ble bedre når antennen kom opp, men hvor stor betydning det har i praksis vet jeg ikke.

Jeg har en Geonav som jeg har hatt i flere år, men har i den senere tid strevd litt med "dekningen". Den har innebygget antenne og får sporadisk opp meldingen "No fix". Når jeg slår på plotteren, så får jeg opp en oversikt over antall satelitter den søker opp, og hvilken signalstyrke disse har. Denne har da stått og "tygd" på denne siden en god stund (ca 1 min) før den finner 3-4 satelitter med halv dekning. Deretter forsvinner denne oversikten og GPSén har fått en posisjon. Antar at den får flere satelitter å sjekke ut fra etter hvert. Min plotter står på dashbordet under vinduet og ikke annet en kalesje over (bruker ikke kalesjen til daglig).

I dag monterte jeg en ekstern GPS antenne fra Geonav på targabøyen. Koblet opp denne mot plotteren og dette var to vidt forskjellige responser. Når jeg nå startet opp plotteren, fikk jeg samme oversikt over satelitter. Denne gangen fant den 10 stk. med full dekning på 3-4 sekunder. (Ligger med et stort fjell på ene siden, eller hadde jeg kanskje fått alle 12).

Etter mitt syn, kjempeforskjell med intern/ekstern antenne. I fremtiden kommer jeg ALLTID til å ha ekstern antenne. Ser at flere plottere også nå kun levers med ekstern antenne. Eks. flere av de nye til Navman/Northstar er kun å få med ekstern antenne. Er kanskje en grunn til det?

Larspo: Hvis du har en SA-103 eller SA-101(utgått) ville jeg anbefale deg og med EN GANG løpe ned på en sjappe der de selger goretex "padder" og gelbagger til og ta opp fuktighet og bor et 3mm hull veldig forsiktig i bunn av antennen og smekk på en gortex padd og legg en gelbag under, de geonav antenne har et beryktet problem med kondens som blir vanndamm etter noen sommer mnd, jobber med de daglig og vet dette:P

SleipnerMotor:

Kjøpte en SA-103 av Finn hos dere for bare en uke siden. Dumt at han ikke nevnte dette for meg. Nå som den er montert, blir det et h.... å få den av igjen med sikaflexen som er brukt osv. Var forøvrig en utrolig dårlig løsning på ledningen til denne, slik at jeg måtte "jukse" litt for å få til et pent hull gjennom targaen, så tar helst ikke denne ned igjen, men er det anbefalt fra deres side, så får jeg vel heller vurdere det.

Disse gortexpaddene og gelbaggene er ukjent for meg. Hvor kan jeg få tak i slike? Skal en tur til dere til uka om jeg ikke husker helt feil, så kan jeg evt. stikke innom deg.

Hilsen data Lars (som har satt opp og drifter dataanlegget hos dere).

Redigert av Larspo (see edit history)

Grunnen til at dette ikke blir informert om er at antenne som regel er veldig god, absolut godt motak og vannsikker, men for og slippe plynderet senere anbefaler jeg og gjøre det, det er goretex padder i den orginalt men de er litt små med et litt lite hull så med mye temp forandringer og luftfuktighet kan de dannes vann i de. Spørr finn neste gang du er der om og spørre etter torgeir og høre om og få et par padder av han.

Når jeg kjøpte min 172c, så valgte jeg den med ekstern antenne selv om jeg skulle ha den i en åpen båt, for nettopp å kunne ta den med til neste båt som mest sannsynligvis er en lukket båt eller noe..

Angrer ikke på at jeg valgte den med eksterne antennen.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 2 uker senere...
Grunnen til at dette ikke blir informert om er at antenne som regel er veldig god, absolut godt motak og vannsikker, men for og slippe plynderet senere anbefaler jeg og gjøre det...

Var en tur hos dere på Mandag og snakket med Finn. Han anbefalte meg å IKKE gjøre noe så lenge den fungerte. Skulle det bli problem en gang, så skulle jeg bare si i fra. Derfor gjør jeg heller ikke noe med SA-103n min.

Men tre nye spm.

1. SA-103. På websiden står det at SA-103 "is equipped with WAAS-EGNOS 12 - parallel channels receivers". Betyr det at den mottar EGNOS korr. uten noen ekstra antenner/instillinger? Hva skal jeg sette på min Sunshine6C? Int, Ext eller Diff? Hva er inngangen på SA-103 ment godt for?

2. Hvilket grensesnitt kommuniserer SA-103 på? Er det RS232 eller RS422?. Ønsker også å koble denne opp med PCn min, og da er det greitt å få samme interface type.

3. Er det noen mulighet å få vist satelitt-dekningen på Sunshine6C (den siden som vises i oppstarten før den får fix) ved en senere anledning. Ønsker å sammenligne internt/ekstern antenne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...