Jump to content

tømming av dobbelbunnet båt


pusurask

Recommended Posts

Hei, kort spm!!!!

 

Hva er egentlig grunnen til at man forsterker bunnen når man fjerner skummet i en dobbelbunnet båt?

 

1. pga av bunnen og sjøens krefter

eller

2 pga vekten av alt ombord, fører, sitteplasser, etc... (for å få et stabilt underlag å stå på)

 

takk for svar (på sikkert et idiotisk spm)

Link to post
Share on other sites

Selv om skummet kjennes mykt ut når man trykker på det med en finger, har det likevel høy trykkfasthet.

Isopor, som er enda mykere enn polyuretanskummet som de bruker i båter, har en trykkfasthet på 0.6kg/cm2.

Høres ikke mye ut, men en kvadratmeter kan bære 6 tonn.... Så skummet utgjør sammen med skrog og innerliner en sterk sandwich konstruksjon. Fjerner man skummet uten å forsterke dørken vil man ikke kunne gå på den..

Link to post
Share on other sites

hmmm, så konstruksjonen er kun til for å kunne gå på?

 

Da kunne man i tilfelle latt være lage dobelbunn fra vindskjermen og fremover? der er det jo ikke mulig å oppholde seg....

 

I prinsipp så kan man beholde noe av sidene i dobbeltbunnen, og eventuellt støpe opp noe i midten (evnt begge sider av kjølen) og så legge gulv oppå dette?

Link to post
Share on other sites

Skummet stiver også av selve skroget så om du kan avslutt dobbeltbunnen ved vindskjermen avhenger av skrogets form.

Men det vil neppe være særlig praktisk da du vil få en "brønn" der vann kan samle seg.

Til det siste spørsmålet, se hva jeg gjorde med en With 442 her. Som du ser har jeg beholdt etpar "remser" av den gamle bunnen som forsterkning. Dette gjorde også at det var enklere å få innerlineren til å passe slik at den blir støttet hele veien.

Link to post
Share on other sites

hmm, det jeg egentlig mente som kom litt dårlig frem her, var at jeg kunne kappe ut dobbelbunnen fra vindskjermen og bakover, og eventuelt fjerne skummet fra vindskjermen og fremover ved å strekke meg innunder... oxo eventuellt bare bygge opp forsterkning på det jeg har kappet ut....

 

hmm, tror nok dette lar seg bedre forklares med bilder, skal prøve å få tatt noen....

 

takk for innspill forresten...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...