Jump to content

Tungt å dra slepejolle ?


Espen C

Recommended Posts

Drar en 10 Fot Zodiac zoom (Gummibåt) med 6 Hk Motor.

Båten min er en 24 fot snekke m 36 hk (Nidelv 24 m md17c)

Mister 1-1,5 knop (Litt avhengig av sjø osv).

 

Skal dog nevnes at jolla fungerer som 'tilhenger'. Er full av reservekanner, teiner/garn/stamper/dregger&kjetting/krabbegryter/badeutstyr etc. men tror den stjeler nesten like mye fart når den er tom.

 

Å ha jolle med på tur er uvurderlig mener ihvertfall jeg, så jeg har somregel med meg 2 (Har nemlig en kajakk hengende på siden også :lol: ).

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg sleper av og til en liten RIB med 10 hk og da mister 44 fotingen med 50 hk en knop eller så på marsjturtall. Liker derfor best å hale den opp på hekken.

Lettbaat3.JPG

Henger litt på skakke her, dette var første forsøk på å henge den opp uten snap-daviter og denslags. Ser litt bedre ut nå når jeg har gjort det noen ganger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...da mister 44 fotingen med 50 hk en knop eller så...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke så lett å vite hvor mye fart en mister under seil men om en antar 7 knop under seil så vil vel det være nokså tilsvarende som 7 knop med jernfokk eller?!?!?!? Jolla bremser jo like mye i samme fart uansett hva som er fremdriftsmiddelet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men du må jo miste noe fart pga vindmotstanden...
Joda, litt går nok tapt der. Om jeg hadde seilt regatta så hadde nok jolla blitt liggende på kaien. Liker best å henge den opp da jeg slipper å tenke på slepetau i propellen og så bråker baugsjøen fra jolla så mye :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok veldig avhengig av både jollevalg og slepefart. Sleper selv en steady 320 m 9,9. Kan ikke si jeg merker noen reduksjon, men i 6-7 knop ligger den fortsatt "nede" i vannet.Øker farta utover det, legger den seg i plan og følger etter med relativt slakk slepeline. Lett å trekke med håndkraft når jeg kjenner på tauet. Har tidligere slepet relativt tunge joller med liten motorkraft, og synes ikke det bremser nevneverdig når man får lagt den i nedoverbakke på 2. eller 3. hekksjø etter snekka. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...