Jump to content

Fest av pads(for snapdaviter) på gummibåt


Tangogtare

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt gummibåt som skal festes på snap daviter. Problemet er å få målt inn og festet padsen slik at gummibåt henger ok på hekken samtidig som ankervinsjen kan opereres som normalt.

Regner med at det er flere enn meg som har ligget på knærne på badeplattformen og klødd seg i hue :confused:

Imøteser gode råd.

Link to post
Share on other sites

Det er stort sett og klø seg i huet som gjelder. Ofte må du enten opp eller ut (eller begge delere) med festene og som Fryd sider så tjener du noen cm på og ha baugen mot ankervinsjen.

 

Selv fikk jeg spesiallaget syrefaste fester som går opp og ut. Lagde en modell i tre først som en sveiser laget til meg.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Tangogtare og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Kanskje noe slik kan passe på din båt:

CoronetAnkerSnap.jpg

Sveist av syrefast stål og tilpasset slik at båten enkelt fortøyes i snappene når den ligger på sjøen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:cheers: Takk for det!

Snapdaviteren er allerede på plass på hekken. Fulgte med da jeg kjøpte båten.

Utfordringen er å tilpasse og plassere padsen på gummibåten, slik at alt kan fungere optimalt. Får jo ikke vippet opp båten og testet om det funker.!?

Link to post
Share on other sites

Sett padsene fast i festene som allerede er på platformen. Legg jolla intill og juster jolla frem/tilbake til du har den der du mener det er best. Merk med tush hvor padsene treffer jolla.

Fest paddene noen få cm under dette merket så du må løfte jolla litt for å sette den fast.

 

Jeg oppdaget selvfølgelig at platformen var så lav at festene på jolla kom veldig lavt på pontongen. Medfører selvfølgelig at nesten hele pontongen går innover platformen når jeg vipper den opp. går mot både dreggkasse og ankervinch.

Nå står jolla litt på skrå når den er vippet opp. Men det får ikke hjelpe. Mulig noe modefisering blir gjort til vinteren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Akkurat gjort samme jobb selv. Så lenge festene sitter på båten er det et veldig godt råd du får fra Mariell om å feste gummipadden i festene på båten. Jeg vippet opp jolla slik at den ble stående oppå paddene, slik at jeg var helt sikker på at det funket ikke bare når jolla ligger i vannet, men også når den er vippet opp. Det er ellers noen tråder her om limingen av paddene. Ta deg god tid, mål nøye og følg bruksanvisning på limet. Er de først festet får du dem aldri av igjen.

 

En annen ting en kan tenke på er at jollen skal hvile på davitene, ikke henge etter de!

Dette er feil. I følge veiledningen fra Tender viser de nettopp at de kan henge i daviterne - altså ikke nødvendig festes slik at tyngden av jolla kommer midt under dem.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er feil. I følge veiledningen fra Tender viser de nettopp at de kan henge i daviterne - altså ikke nødvendig festes slik at tyngden av jolla kommer midt under dem.

Jeg har hørt at den ikke skal henge da uten at jeg finner noe om det, forøvrig en god monteringsveiledning her også...

 

For de andre som leser her og ikke har festene allerede på båten fester en padene først slik at det blir lettere å montere riktig avstand mellom festene på badeplattformen etterpå.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg festet de slik at jeg må trykke jolla litt ned for å låse dem i snapdavitene. Når motor er på så ligger den bakerste omtrent flush. Jeg gjorde det slik for at det blir mindre belastning når jeg tråkker ut i jolla, særlig da motoren skal monteres. Det er også en fordel da de ikke skrangler i davitene når jolla ligger der slik det vil gjøre når man monterer helt flush. Det er forøvrig ogsp slik Tender skriver at man kan gjøre (altså ikke montere helt flush).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...