Jump to content

Trykkmåler for propan


Bützfleth

Recommended Posts

Tror løsningen din er en vekt, vei en tom flaske, vei en full flaske, så har du oversikten. Aldri hørt om manometer på propan, lurer på om ikke trykket er rimelig konstant, men jeg er ikke sikker.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg ble undervist om propan for fritidsbruk i båter ble jeg fortalt at trykket er avhengig av temperaturen omkring flaska og ikke av mengden i flaska. Det er mujlig jeg husker feil. Dersom jeg husker rett betyr det at en trykkmåler i seg selv ikke sier noe om resteren av gassmengde. De "gjennomsiktige" gassflaskene er vel et forsøk på å la oss som ikke har gassflaske-vekt-måler ombord, til å ha en visuell oversikt over gassnivået?

Jeg ser på flaskenivåer fra tid til annen - stort sett minsker det svært lite ombord - sammenlignet med terasseoppvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Trykket kan ikke være konstant, da ville jo tanken aldri gå tom. Evighetsmaskin mao. Vekt kan være en målbar løsning. Men lite praktisk gjennomførbar.

Og når sant skal sies så kan jeg heller ikke huske å ha sett en trykkmåler for propan. Som jeg kommer på i farten ihverfall. Fant heller ikke noen hos Maritim.

Link to post
Share on other sites

lurer på om ikke trykket er rimelig konstant

:yesnod:

Mye av propanen er flytende når den er på flaska. Da tar den liten plass. Etterhvert som det forbrukes gass, synker trykket i flaska, men samtidig "koker" litt av propanen. (kokepunktet er høyere når trykket er høyt, og synker med synkende trykk) Da stiger trykket igjen, og vi har en ny likevekt mellom væske og gass i flaska, mens trykket er det samme. Først når all væsken er kokt opp vil trykket begynne å synke, men da er det ikke så mye propan igjen heller.

 

En vekt er en bedre løsning, men det er kanskje ikke så praktisk. Jeg pleier å ha styring på når jeg skiftet flaske sist. Ut fra bruken, vet jeg omtrent hvor lenge en flaske holder.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg ble undervist om propan for fritidsbruk i båter ble jeg fortalt at trykket er avhengig av temperaturen omkring flaska og ikke av mengden i flaska.

 

Stemmer. Men den variasjonen er liten i forhold til mengden. Men det det kommer jo også ann på trykket som er i tanken også. Noen som vet hva trykk det er snakk om? 7-11 bar? Som det de har på luft på bla bensinstasjoner. Dykking har jo 200-300 bar...vanligvis.

 

De "gjennomsiktige" gassflaskene er vel et forsøk på å la oss som ikke har gassflaske-vekt-måler ombord, til å ha en visuell oversikt over gassnivået?

 

Hva er dette? Har ikke noe slik...

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Mye av propanen er flytende når den er på flaska. Da tar den liten plass. Etterhvert som et forbrukes gass, synker trykket i flaska, men samtidig "koker" litt av propanen. Da stiger trykket igjen, og vi har en ny likevekt mellom væske og gass i flaska. Først når all væsken er kokt opp vil trykket begynne å synke, men da er det ikke så mye propan igjen heller.

 

AH! Skjønner! :cheers:

 

En vekt er en bedre løsning, men det er kanskje ikke så praktisk. Jeg pleier å ha styring på når jeg skiftet flaske sist. Ut fra bruken, vet jeg omtrent hvor lenge en flaske holder.

 

 

Ja, det er det... jeg vet ikke hvor mye jeg bruker.. :nonod:

Bruker gass til varmtvann og kokeplater. Har 0 peiling på hvor lenge en slik tank varer... :confused:

 

Liker ikke den gassen overhodet og den skal på hode ut av båten så fort jeg har fått den til Stavanger. :lol:

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Skjønner. Men det er jo noe av det farligste du kan ha i båten... vil ikke ha mer en høystnødvendig. Eksplosjonsartet brann kan jeg ikke takkle på sjøen. Så tror jeg vil elimeinere den risikoen til 0 så fort jeg har råd til det.

 

Så hvis noen trenger aparatus til å varme opp vann så har jeg noe ledig fra høsten av. :cool:

Link to post
Share on other sites

...... vann så har jeg noe ledig fra høsten av. :cool:

 

Hva med alt det andre du har ombord, motor, baterier, nødraketter mm. :confused: Er det også ledig fra høsten av ?

 

 

Har en Optimus - to blus og stekovn stående ubrukt. Ca 10 år gammel. Kan den passe som erstatning hos deg.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

en annen stor fördel er att ikke flasken ruster....

 

Og det er jo bra. Opplevde en flaske som det var ca. 5 cm propan på. Kom ikke noe ut og tok den med til forhandler i Horten og vi fant ut at på tross av gassen så kom det ikke noe ut. Ny flaske ble kjøpt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at vi bruker mye gass ombord til matlaging. Vi bruker ofte 40 minutter til steking av pitza, tilsvarende tid til ovnsbaking av diverse fileter, 30 minutter til oppvarming av dypfrosne bagetter mv. Når jeg nå ser på gassflaska er det nesten ikke forbrukt gass selv om den er brukt endel timer. Flaska ser slik ut:

 

gassflaske2.jpg

 

Når man heller på flaska er det mulig å se resterende væskemengde. Jeg har med meg en ekstra slange for kobling fra kobberrørene til slangetilkobling til flaska dersom denne skulle bli skadet. Her er et nærbilde av informasjonen på toppen av flaska. Tilkoblingssystemer et tilgjengelig i Danmark. Jeg har også sett det flere steder i Sverige og i Tyskland.

 

gassflaske1.jpg

 

Jeg vet at terassevarmere bruker mye gass - men er det noen som har en formel/ eller erfaring for hvor mange timer en "vanloig ovn" (ENO) går på gass?

 

Tidligere hadde jeg med meg reservegassflaske ombord -men den ble aldri brukt. Derfor ønsker jeg å høre om erfaringer fra andre gassovnbrukere når det gjelder antall timer med gassovn per liter gass. Flere som kjenner meg her på BP vet at jeg er lidenskapelig oppgtatt av tall.

Link to post
Share on other sites

:Så hvis noen trenger aparatus til å varme opp vann så har jeg noe ledig fra høsten av. :cool:

 

 

Hvilken type vannvarmer er det du har? Er innterisert. Lei lunka vann andre døgnet i uthavn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ofte står der flaskevekten stemplet utenpå propanflaska. Setter du flaska på en badevekt trekker du fra flaskevekten fra totalen og du har mengden propan igjen. Ingen heksekunst og høyst pålitelig. Litt enklere med komposittflaskene der du ser hvor mye gass du har igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men 5cm hørtes mye ut.....

 

Faktisk tror jeg det var mere en 5 cm igjen. Vi ristet og herjet med flasken, men likevell kom det ikke noe ut. Kan muligens ha vært ventilen som stoppet det hele. Andre flasker (bikde fra Gunga) har ikke oppført seg slik. Så dette var nok et engangstilfelle.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

- men er det noen som har en formel/ eller erfaring for hvor mange timer en "vanloig ovn" (ENO) går på gass?

 

Kjenner ikke effekten/forbruket på ovnen din, men 1 kg. propan har en effekt på 12,7 kWh. Det ser ut som om flaska di er 5 kg, det gir deg godt og vel 60 kWh.

En vanlig stekeovn (elektrisk) trekker vel ca 2 kW, altså effektmessig 30 timers drift.

Link to post
Share on other sites

förr fanns det klister-remser, sådana der som skifter farve efter temperatur.....som man kunde klistra på utsiden (ja på insidan blir ju svårare :lol: )

 

för en metallgasflaske håller lite olike temp beroende på om gasen er flytande eller i gasform

 

men jag har ikke sett desse klisterremser...kansje dom funkade för dåligt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg svarer i "hytt og pine" - dvs uten fagkompetanse. Ser at Falk skirver noe som:

Kjenner ikke effekten/forbruket på ovnen din, men 1 kg. propan har en effekt på 12,7 kWh. Det ser ut som om flaska di er 5 kg, det gir deg godt og vel 60 kWh. En vanlig stekeovn (elektrisk) trekker vel ca 2 kW, altså effektmessig 30 timers drift.

 

Det er korrekt at vi har 5 kg flasker ombord.

Betyr dette at vi for en vanlig 5 kg flaske med propan kan beregne ca 3o timer drift når ovnen går (steikeovnen) ?

Vi bruker ikke propanen til annet ombord - helt unntaksvis en av de tre kokeplatene - men det er mindre en 10 minutter om gangen.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser på maritim.no at de fleste ENO-ovnene trekker 1,8 kW. Det er jo ved full effekt. Vil anta at den bruker mindre når "baketemperatur" er nådd.

Med andre ord, du vil nok klare en del mer enn 30 timer på en 5 kg. flaske.

 

Dette er bare beregninger/antakelser, hvis noen har erfaringer, så teller nok det mer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca 80 overnattinger per år, men bruker nok ikke propanen så mye som i snitt 1/2 time per døgn. Likevel er det ganske mye igjen på en 5 kg flaske etter en sesong. Er det noen som kan regne litt på dette. Ovnen er en ENO med 3 bluss plater samt både over og undervarme - men vi benytter utelukkende under-varmen. Erfaringsvis benyttes blussene (platene) svært lite, hovedsakeliog til koking av poteter (samsø) og pasta/ris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...