Jump to content

Trykkmåler for propan

Bützfleth

Recommended Posts

Takker for alle innspill her. Og ser at jeg ikke trenger å bekymre meg for at jeg skal gå tom med det første. :flag:

Så hvis jeg bytter ut gass. Da er det vel eletrisk som er det mest sannsynlige. Hva er best? Tenker på hva får jeg mest varmtvann igjen for? Og hva er mest effektivt for kokeplater/stekeovn? Helst ikke 220v. Ser for meg at det må være mulig å klare seg uten landstrøm. Ja, har tenkt på aggregat også. Men vet ikke om det er nok i "leke-kassen" til det dette året.

Redigert av Bützfleth (see edit history)

Vil ikke ha gass :headbang:

Problemet jeg ser med gass er at det skal ikke mer enn en pakning som ryker så ryker hele båten når jeg tar meg en ryk..eh..røyk.

En annen ting er om det skulle ha seg slik at noen som ikke kan med gass eller skjønner farene med det skulle finne på noe idiotisk. Hadda bare propan vært lettere enn luft...kanskje jeg skulle kikke på hydrogen? :lol:

Tror jeg får grubble på det i et par månederstid og kikket etter alternativer. Har jo litt tid på meg.

Problemet jeg ser med gass er at det skal ikke mer enn en pakning som ryker så ryker hele båten når jeg tar meg en ryk..eh..røyk.
Du lukter gassen LENGE før den er farlig. Monter gassalarm så er du berget når du sover også.

Pakning ryker??? Med 15 mBar trykk på gassen så er der ikke en pakning i verden som ikke holder :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tja norske vanlige regulatorer ligger vel på en ca 30 mBar, så brakfis er vel noe nærmere. :lol:

Men gass lukter råtne egg, så ved en eventuell lekasje må en ikke overdøyve dette med egen drittlukt. :lol:

Har flaskene ute i tett rom på dekk med drenering direkte ut overbord.

Lekasjetester brukes regelmessig.

Gassalarm er montert.

Slangestubbene i anlegget byttes hvert 5 år.

Alt utstyret er CE merket og godkjent for bruk i båt.

Brukes gass med litt vett er det ikke noe problem.

Har gass på det meste.

God tørr varme med minimalt med støy og strømforbruk, herrlig med komfyr på gass, best å koke på, deilig med varmt vann

dag etter dag. Luktfritt er det også. Ingen nedsoting av brennere etc. Og nå når gass er blitt så billig er heller ikke det noen ulempe.

Det blir garantert gass også i eventuelle fremtidige båter.

Og jeg har prøvd det meste, Optimus, Eber, Webasto, Wallas, LHS, Isotemp etc,etc.

Redigert av jolo (see edit history)

Tja norske vanlige regulatorer ligger vel på en ca 30 mBar
Du har så rett :blush: men det er jo ikke rare trykket likevel...
God tørr varme med...
En åpen gassflamme produserer en del vanndamp og helt luktfritt er det ikke. Jeg får gode hytteminner fra barndommen når jeg kjenner lukten av et gassbluss :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 1 måned senere...

Hvis du har industriflaske så kan du få trykkmåer som skal fortelle om snart tomt fra england, men trykke er rimelig høyt inntil nesten tomt, og så stuper det.

Alle flasker har oppgitt tara (tomvekt) men dette er vekta på flaska før ventilen er skrudd på, og den veier normalt drøyt 100 gram. (skal stå på, men er ofte umulig å finne)

Med litt erfaring er riste på flaska like nøyaktig som trykkmåler.

dsk

• 2 uker senere...

Er det en slik du ser etter: Gassnivåmåler

Jeg skal montere gass i båten og er like redd som deg. men jeg kjøper alarm og ikke minst en elktroventil som er beregnet til å sette ute på flaske ( som skal stå på badeplattformen) Så setter jeg nok er tidsbryter på den. 1 trykk er maks en time. Så hvis jeg glemmer å slå av etter grandisen er ferdig, så slår den av flasken selv.

Det i kombinasjon med lekkasjetester og sundt folkevett hva vedlikehold angår, så tenker jeg at en risikoanalyse vil være ganske trivelig lesning,

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...