Jump to content

kad 41, erfaringer

starpowr

Recommended Posts

Tja, KAD41 finnes vel egentlig ikke. K-en i KAD står for kompressor. Kompressoren kom med 42-motorene, og det stemmer at disse har et noget frynset rykte. Om dette er fortjent eller ikke skal ikke jeg gi meg ut på å svare på. Et søk her på baatplassen vil nok gi ulike synspunkter.

VPs 41-motor derimot, det er vel noe av det mest vellykkede VP har laget, og om disse skulle ha dårlig rykte vil det være veldig ufortjent etter min mening.

Lagt til: Sjekk emnene i oversikten nederst på denne siden, så får du en brukbar oversikt.

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Flott motor dette, den finnes i A, B og P versjon. Forskjellen er vel at A-versjonen var kjent for en god del røyk, endringer i B-versjonen var nettopp dette med mindre røyk (blårøyk) på tomgang og kaldstart. I P-versjonen fikk den bedre turbo som spinner bedre på lavere turtall (jeg hadde en B-versjon der turboen ble byttet og jeg skal si det var forskjell å spore). Ellers er det vel mindre ting, men på P-versjonen er veivhusfilteret borte, dvs at det går en slange direkte slik at en slipper oljesøl og tettet filer med tid og stunder... Motoren ble produsert i ca 20 år så det er vel det beste beviset på at dette var en vellykket konstruksjon... Nydelig lyd på tomgang... :cheers:

A-versjonen varte til 1990

B-versjonen varte til 1997 tror jeg, så kom P-versjonen (iallefall ofte omtalt som P, men det finnes vel en M-versjon med lavere turtall basert på samme motor).

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Enig med folket:

VP41 var/er en bra motor, men hold unna for A-motoren. Den ryker mer enn godt er. Generelt må du passe på varmeveksler og oljekjøler.....de trenger vanligvis overhaling eller bytte dersom det ikke er gjort noe med dem tidligere.

Hvilken utgave/modell er det snakk om?

A-versjonen varte til 1990

B-versjonen varte til 1997 tror jeg, så kom P-versjonen (iallefall ofte omtalt som P, men det finnes vel en M-versjon med lavere turtall basert på samme motor).

Og her betyr vel P = pleasure duty og M = medium duty

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...