starpowr Startet 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2007 lurer litt på ein båt med kad 41... mener å hørt at denne har litt frynsete rykte. kan noen hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Tja, KAD41 finnes vel egentlig ikke. K-en i KAD står for kompressor. Kompressoren kom med 42-motorene, og det stemmer at disse har et noget frynset rykte. Om dette er fortjent eller ikke skal ikke jeg gi meg ut på å svare på. Et søk her på baatplassen vil nok gi ulike synspunkter. VPs 41-motor derimot, det er vel noe av det mest vellykkede VP har laget, og om disse skulle ha dårlig rykte vil det være veldig ufortjent etter min mening. Lagt til: Sjekk emnene i oversikten nederst på denne siden, så får du en brukbar oversikt. Brigg Redigert 6.Juli.2007 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nimbuster Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Hva slags båt er det snakk om, om sjekk hvilken VP det egentlig er. Du mener kanskje Kad 42? Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 beklager min feil rett skal være AD 41 200 hk. tolker eg deg rett ,mener du at denne er av de bedre vp har laget ? mvh Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Denne motoren har vel et godt rykte. Har selv en av dei siste årgangene og er godt fornøyd. Må vel vere en bra motor siden dei ble produsert i så mange år omtrent uendret? Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 takk for svar ser ut som om eg har blandet med eventuellt 42 `en ? ser ut som om den omtalte AD 41 faktisk er ein utprøvt og god motor da..... mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Vet om en arbeidsbåt som har hatt 2 slike som gikk ca 4000 timer uten store problemer . Vær obs på at varmeveksleren kan gro igjen Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Flott motor dette, den finnes i A, B og P versjon. Forskjellen er vel at A-versjonen var kjent for en god del røyk, endringer i B-versjonen var nettopp dette med mindre røyk (blårøyk) på tomgang og kaldstart. I P-versjonen fikk den bedre turbo som spinner bedre på lavere turtall (jeg hadde en B-versjon der turboen ble byttet og jeg skal si det var forskjell å spore). Ellers er det vel mindre ting, men på P-versjonen er veivhusfilteret borte, dvs at det går en slange direkte slik at en slipper oljesøl og tettet filer med tid og stunder... Motoren ble produsert i ca 20 år så det er vel det beste beviset på at dette var en vellykket konstruksjon... Nydelig lyd på tomgang... A-versjonen varte til 1990 B-versjonen varte til 1997 tror jeg, så kom P-versjonen (iallefall ofte omtalt som P, men det finnes vel en M-versjon med lavere turtall basert på samme motor). Redigert 6.Juli.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Jorg-1 Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 VP41 Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
nimbuster Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Enig med folket: VP41 var/er en bra motor, men hold unna for A-motoren. Den ryker mer enn godt er. Generelt må du passe på varmeveksler og oljekjøler.....de trenger vanligvis overhaling eller bytte dersom det ikke er gjort noe med dem tidligere. Hvilken utgave/modell er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 A-versjonen varte til 1990B-versjonen varte til 1997 tror jeg, så kom P-versjonen (iallefall ofte omtalt som P, men det finnes vel en M-versjon med lavere turtall basert på samme motor). Og her betyr vel P = pleasure duty og M = medium duty Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.