Jump to content

Hjelp til fargesvak vedrørende kikkert


Kezi

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt sommeren 2006 og har siden da vært på jakt etter en kikkert. Jeg er rød/grønn fargesvak (fargeblind). Jeg har ikke lyst til å legge ut flere tusen for en god kikkert hvis den ikke er god nok. Har noen andre samme problem og fått testet ut forskjellige kikkerter? Jeg tar imot anbefalinger. Det er ikke så lett å teste ut kikkertene for nattbruk mot lanterner når man er i butikken :)

 

Jeg har selv en seilbåt med kartplotter. Dagens teknologi gjør at jeg med mitt handikap klarer meg svært bra på havet. Med AIS og radar vil jeg selvfølgelig få enda mer hjelp, men lommeboka er ikke helt klar for det.

 

Har dere andre tips til fargesvake? I tåke ser jo ingen fargene likevel, men ingen med rett sertifikat blir nektet å kjøre en båt over 15 meter pga det. Vi fargesvake ser mye bedre i klarvær en natt en hva en med korrekt fargesyn ser i tåke. Urettferdig at ikke vi skal kunne få sertifikat (?) Hva med å utstede sertifkatet med forbehold om at man har med ledsager med ombord som kan bistå fargelotteriet om det skulle være nødvendig (?)

 

Vi fargesvake avpasser også farten etter forholdene. Blir vi usikre på en farge i en belastet situasjon må vi redusere farten slik at en evt situasjon som skulle oppstå ikke får store konsekvenser. Vi forholder oss nøye til kartplotter og kart for å være 110% sikre på hvor vi er og hvilken lykt vi ser. Hvis vi er usikre på hvilken fargesektor vi er i så kan vi også peile lykta og utfra kartet se hvilken sektor vi er i. Jeg har også opplevd at det er lettere å navigere om natten enn om dagen. Om dagen ser man bare landskap som flyter sammen mens man om natten ihvertfall har sikre merker som blinker eller lyser. Bortsett fra de ledene som ikke er merket da....har selv stått utkikk midt på natten og sett etter staker som ikke har refleks. Hadde jeg sett dem bedre med bra fargesyn?

 

Jeg har gått D5L kurset og jeg har strøket på lanternetesten hos øyelegen. Kanskje kan jeg ta med kikkerten til testen. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å trenger sertifikatet, men det blir liksom viktigere å få det siden jeg ikke tilfredsstiller "helse"kravet.

 

Kom med tips og råd til fargesvake i denne tråden.

 

Hilsen Kai Morten

Link to post
Share on other sites

Hvis du virkelig vil klare Ishihara testen, og du er faregesvak, så kan du prøve følgende :

Bruk briller med rød/grønn filter som er beregnet for 3D visning på film. Disse vil avsløre minimum 50% av mønsterene som brukes i testene. Ser kanskje litt rart ut å komme med slike briler...

Selv tilhører jeg den delen av menn (8% ) som er rød/grønn fargeblind. Selv liker jeg å kalle dette for fargesvak, men jeg inrømmer at det kan være vanskelig å bedømme om en fyrlykt er hvit eller grønn en natt på sjøen. Bruker derfor en god kartplotter og fører bestikk.

 

Dette er et "problem" som har hindret meg i å ta D5L innitil nå selv om jeg har kjørt stoore båter i lang tid ...plagsomt

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kjenner til praktiseres det litt forskjellig m.h.p. om man skal klare ishihara, eller om det holder å skille en rød og grønn "lanterne" fra hverandre inne på legekontoret.. Har aldri prøvd dette med 3D briller, dette skal jeg teste. Ellers kan avogtil et rent rødt eller rent grønt filter hjelpe. Bruker du et gønt filter, stopper dette mye av det røde lyset, og røde farger vil se forholdsvis mørkere ut enn de grønne. Dette er selvølgelig ikke så greit på sjøen, men jeg tenker mer på å klare legetesten. Problemet er vel at legen vil nekte deg å bruke noe annet enn dine egne briller under testen. Du kan nok søke om dispensasjon om du ligger i grenseland, men om du er helt fargblind for rød/grønn ser jeg ikke for meg at du får noen dispensasjon. Om du har en rest av fargesyn og ligger i grenseland for å klare det, må du sørge for godt lys når du tar testen, overskyet dagslys kl 1200 rett ved vinduet på legekontoret, lyset er viktigere enn de fleste er klar over :yesnod: Lykke til

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

God morgen Kai Morten og velkommen med ditt første innlegg i dette utmerkede forum!

 

Dessverre har jeg ikke så mye å bidra med rent faglig, utover det som du og jeg allerede har snakket om. Men jeg ser i allefall at du allerede har fått to kompetente svar - og det er helt typisk for baatplassen.no!

 

Jeg kan ikke gjøre stort annet enn å ønske deg lykke til; og vi sees iallefall på D5LA-kurset om ikke før - og for astronomisk navigasjon spiller ikke fargene noen rolle :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For å få klarhet i hvilken type fargesvakhet du har kan du kontakte øyelege som har anomaloskop. Anomaloskopet måler hvor stor andel av hhv "rent" rødt og grønt lys du trenger for at de skal tilsvare et "rent" gult sammenligningsfelt. Dette vil gi deg informasjon som kan være grei å ha når du skal utvikle teknikker for å seile etter fyrsektorer. Dersom vansken består i å skille mellom grønn og hvit sektor på fyrlys er det mulig at det vil kunne hjelpe deg noe å se gjennom et "rent" rødt filter. Dersom sektorfargen er grønn vil fyrlyset nærmest forsvinne når du bruker filteret. Dersom sektoren er hvit vil du fremdeles se lyssektoren. Kikkert har vært diskutert litt her på BP. Jeg har en Fujinon FMTRC-SX 7x50 med peilekompass, kjøpt hos Seatronic. Jeg har ikke lys til peilekompasset og det er kinkig i mørket. Peilekompasset er flott for å få god peiling av forskjellige punkter i omgivelsene.Kikkerten har kommet bra ut i en test, se bl.a. på denne lenken http://www.kikkertspesialisten.no/ Det kan kanskje være en ide å sjekke ut om det er verd prisen å kjøpe en med innebygd bildestabilisator - sikkert godt på skjøen i litt ruske vær. Jeg synes det da kan være vanskelig å ta brukbare peiling med min kikkert selv om den har bra optikk.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen.

Fargesyn er jo ikke uviktig på sjøen - hvordan skiller du på røde og grønne staker? Kanskje på samme måten som styrmannen på KV skipet jeg var på da jeg spurte "Jeg går der det er mest vann jeg " sa han :yesnod:

 

Jeg har samme kikkert som roaldbj - men med lys til peilekompasset. Største utfordringen min er å ha stabilt bilde når jeg kjører i marsjfart på 25 knop og oppover. Det rister rett og slett for mye. Mulig en kikkert med stabilisator vil gjøre det enklere

Link to post
Share on other sites

Trikset roaldbj beskriver hvor du bruker et rødt og et grønt filter er såpass vanlig at det er laget en egen liten filterholder som i hvert fall selges i enkelte britiske båtutstyrsforretninger. Det hjelper dessverre ikke på sertifikatkravet, men det hjelper på sikkerheten når du skal se på lanterner, lykter og fyr.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. hvorvidt legen bare vil godkjenne bruk av egne briller så må det vel være mulig å gå til optiker å få laget "egne briller" som egner seg til formålet? Man må jo ha mulighet til å bruke flere par briller?

Link to post
Share on other sites

Ang. hvorvidt legen bare vil godkjenne bruk av egne briller så må det vel være mulig å gå til optiker å få laget "egne briller" som egner seg til formålet?

Det er sikkert mulig å lure systemet, men det er ikke å anbefale. Både myndigheter og forsikringsselskap kan finne på å reagere ganske kraftig. Å jukse seg til et sertifikat er en alvorlig sak.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

>Det er sikkert mulig å lure systemet, men det er ikke å anbefale. Både myndigheter og forsikringsselskap kan finne på å >reagere ganske kraftig. Å jukse seg til et sertifikat er en alvorlig sak.

 

Jeg mente da ikke at det var å lure systemet eller jukse seg til et sertifikat, om det bryter med reglene er det greit, jeg prøver å se en mulig løsning. På samme måte som enkelte må ha solbriller, lesebriller, evt. egne PC briller, for å utføre jobben sin så skulle jeg mene at en båtfører/skipper må ha mulighet til å bruke flere par briller tilpasset situasjonen? Veldig mange har jo spesialtilpassede briller i dag (de fleste som bruker briller?), er det sannsynlig at disse er forhindret fra å ta dette sertifikatet?

 

Vil en brille som justerer for skjeve hornhinner, evt ulik styrke på glassene osv osv skille seg vesentlig fra en brille med ilagte fargefilter for å gi mulighet til å skille farger bedre? Mange brillebrukere/linsebrukere er jo dønn avhengig av brillene for å klare å gjøre "noe som helst". Det er vel ikke slik at brillebrukere må gjennomføre legetesten/synstesten uten briller?

 

Først ville jeg undersøkt hvilke regler som gjelder spesifikt, og hvilke regler som gjelder ifht. hjelpemidler (briller) evt. muligheter for å søke disp. osv.

 

Det viktige er jo at man klarer å utføre det man er sertifisert for på en tilfredstillende måte. Om det er med eller uten briller av ett eller annet slag er vel ikke tungtveiende?

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Er det noen som vet hvor jeg får tak i 3d briller? Leketøysforretninger? Jeg ser ofte grønn som hvit og det hadde vært greit å testet ut hva som skjer ved å se gjennom de brillene. Kikkert blir nok handlet med det første, men jeg har ikke fått sjekket ut dette området skikkelig ennå. Jeg håper å lure til meg en kikkert til innkjøpspris hos en venninne som driver brillebutikk, men det må da være av rett sort. Hun får sikkert tak i det meste via forskjellige leverandører. Er det noen som har erfaringer med stabilisator på kikkerter? Jeg har ikke fått sjekket om det ligger noe om det her på forumet ennå.

 

Målene er å få en sikrere hverdag på sjløen selv, samt at regler blir justert etter fornuftige faktiske forhold. Jeg regner med at det er lettere å høyne egen sikkerhet enn å forandre reglene :) Kanskje noen vil stifte "Foreningen for fargesvake båtfolk med 60 fots båt iført 3d-briller og kikkert "

 

Til spørsmålet om hvordan jeg ser forskjell på grønn og rød stake vil jeg bemerke at jeg har lært at toppen på stakene har forskjellig profil. Du kan kanskje se etter neste gang :) Jeg har ingen problem med å innrette meg etter dem ihvertfall. Verre med de svarte pålene uten retningsanvisning. Da er det best å kikke litt i kartet for å sjekke grunnforholdene ellers i leia, men det vil jeg tro at ikke bare er oss fargesvakes problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...