Jump to content

Marsjfart påhenger


Ocean

Recommended Posts

Lurer litt på dette jeg og???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si det kommer an på båten ,eller rettere sagt, kombinasjonen båt/motor.

F.eks hvis motoren er litt i minste laget, så kan det godt være at båten går tyngre i vannet hvis man trekker av 1000 o/min, slik at belastningen på motoren blir større.

Utenbordsmotorene idag er konstruert for å tåle å gå på full gass i time etter time(såfremt de får det de trenger av bensin og kjøling, samt har riktig propell) , slik at man er ikke nødt til å slakke av for at det skal holde.

 

Så jeg marsjer med en fart der båten ser ut til å gå fint i vannet, samt motoren "maler" fint. På Weslingen så blir det ca 4600-4900, maks er 5500.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En annen ting å ta med i betraktingen er at mange påhengere finnes i flere utgaver. Min Suzuki 40 hk er nesten helt identisk med tilsvarende Suzuki 50 hk. Forskjellen er en litt annen camaksling og motorstyring. Dette gjør at maks anbefalt turtall er litt mindre for 40 en 50. Det tolker jeg dithen at en 40 hester på full guff blir det samme som en 50 hester med litt under full guff. Følgelig bør 40 hesteren tåle å bli kjørt på fult mer eller mindre kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Men det er vel fornuftig å slakke av noe iforhold til bensin forbruk?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror det med å trekke fra ca 1000 o/min for marsjfart er et greit utgangspunkt, men det er flere faktorer som spiller inn. De fleste utenbordsmotorer er for planende båter, og om motoren er litt liten for båten så kan 1000 o/min være nok til at en kommer i grenseland for planing, i slike tilfeller så vil det nok lønne å slakke av litt mindre. Den andre ytterligheten er en maks kraftig motor for båten, det kan kanskje bety at du kan gå ned 1500 o/min og fortsatt ha en fin marsjfart. Altså, det er ikke smart å spare på hestekreftene når en skal handle båt og motor. Ha tilstrekkelig med motor og en oppnår: Fin marsjfart på behagelig turtall, gunstig bensinøkonomi, behagelig støynivå og en motor som, selv om den tåler det, ikke blir presset for hardt. De forskjellige båtene har gjerne en anbefaling for min. og maks. motorstørrelse; sats da på motor nær maks. tillatt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Riktig synset!

Sjøl har jeg en båt med max anbefalt 60 Hk... Nesten fullt turtal måtte til for å beholde planingsfart med litt last (personer) ombord. Satte på en 75Hk motor, og går mye billigere fordi jeg ikke presser motoren.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enig i det, og jeg har selv etterhvert kommet til at jeg burde hatt mer en 40 hester :headbang:

 

Men det som forundrer meg litt er at jeg oppnår ca 21 knop alene i båten, med et par personer ekstra kommer jeg opp i 19-20 knop, litt avhengig av plassering av last. Jeg hadde nesten ventet at det skulle vært større forskjell når jeg har med noen personer ekstra. Det jeg derimot merker er at det tar veldig lang tid å komme opp i plan når jeg er tyngre lastet.

 

Så en 60 HK Selva/Yamaha hadde nok vært ideelt, den er bare noen få kilo tyngre enn den jeg har i dag. 60/70 HKen til Suzuiki er ca 50 kilo tyngre.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om vi legger litt forskjellig i begrepet marsjfart; er det ment økonomisk fart m.a.o lengst utseilt distanse på minst mulig forbruk eller høyeste belastning en motor kan utsettes for over lang tid innenfor rammen av akseptabel slitasje eller endog et snev av komforttenkning m.a.o. lyd/lydbildet?

 

Virker dog som tester (forbrukstester) samt egen erfaring tilsier at for en motor som har en maks rpm på si 5500 så vil marsjfart være i området 4/4500 rpm. Hvis man må holde høyere rpm for at båten skal gå bra/plane riktig så har man for liten motor som vil medføre høyt forbruk og ditto høy slitasje. Mange som har angret på å spare inn de siste pengene på å kjøpe en motor som akkurat (ikke) var stor nok!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette bør måles hvis man er ute etter optimalt forbruk og akseptabel fart :). Men tror det er mye i at man bør kjøpe påhenger som er en del over minimumsanbefalingene for båten og så kjøre med marsfart som er noen prosent (10-20) under maks turtall. Da jeg kjøpte motor (yamaha) til min Buster XL, gav tabellene i http://www.buster.fi/fileadmin/user_upload...6_Sv_buster.pdf mye nyttig info. Av tabellene kan man f.eks se at det minste motoralternativet (for XL) er 60hk, og at denne godt kan (bør) kjøres med full fart uten at det er vesentlig negativt for forbruket per sjømil. forbruket går opp fra 0,72 til 0,78 l/sjømil når turtallet øker fra 4200 til 5700 rpm. Farten derimot øker fra 16,5 til 25,5 knop (4 personer ombord).

 

Hvis man på denne i stedet bruker en yamaha 100hester, kan man av tabellen se og ane at forbruket er like lavt/lavere opp til 28 knop (4700rpm), som det 60hesteren bruker i hele registeret mellom 16,5 og 25,5 knop. (0,7 l/sjømil), og at forbruket øker jevnt, pent og bittelitt når man øker til full gass (0,9l/sjømil ved 5700rpm og 36 knop).

 

Hadde jeg hatt en 60hk, ville jeg nok endt opp med en marsfart med full gass. Med 100Hk har jeg valgt å la marsfarten være 28-30 knop.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...