Jump to content

Seilbåt, minimumsfart før du starter motoren


Enzo

Når startes motoren  

168 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er ikke lett å gi et konsekvent svar her når man ikke er konsekvent på dette.. Kommer litt an på formålet med turen etter mitt syn... Skal jeg fra A til B så fyres motoren tidligere.... driver jeg bare rundt på uten mål og mening så er det annerledes.... men føler for en smertegrense på rundt 3 knop

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som andre sier: det kommer ann på formålet med turen. Være ute å seile eller komme seg fortest mulig avgårde. Hvis vi bare er ute for å seile, startes motoren gjennom trange sund når det ikke lenger er styrefart. Motoren går når vi skal hjem og skal rekke noe eller har motvind og ikke all verdens tid til å krysse

Link to post
Share on other sites

Verdt å nevne..

Jeg har heldigvis ganske liten motor i båten min, 18hk er ikke all verden..

 

Så i praksis går det raskere å krysse enn å gå for motor om det blåser greit imot.. Passer meg bra, det gir meg en god grunn til å slippe bråket fra kjelleren.

Link to post
Share on other sites

Svarte 3 knop, men det kommer an på. om hvor vil skal å hvor god tid vi har.

i fjord sommer seilte jeg med fart av 1-2 knop en hel dag, og det var nydelig, men da hadde vi god tid. :seeya:

Andre ganger strartes motoren og motorseiler hvis vi går under 5 knop.

Men det er normalt under lengre transportetapper.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Alt under 8 knop.

 

Du Lano du Lano, du må nok justere instrumentene dine og ikke bare seile i medstrøm. :lol:

Er det ned elva i mandal du måler farten, eller :confused:

Den Balsa klompen din er jo bare i bruk som motorbåt :yesnod:

 

:cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo også hatt en Dufour 36 Classic, men den seilte DÅRLIG, sammenlignet med Regina'en. :yesnod:

 

Enig med deg i det , Dufour 36 classic seiler litt baljete men den er jo laget for bocomfort og ikke for å seile fra store reginaer , dog er det forskjell på 36classic og dufour34 .

 

Reginaen er altså 43 fot , hvordan seiler den sammenlignet med Bavaria cruiser 42 ?

Link to post
Share on other sites

Reginaen er altså 43 fot , hvordan seiler den sammenlignet med Bavaria cruiser 42 ?

3 ganger så raskt formoder jeg siden den er tre ganger så dyr.. Regina 43 er vel det råeste man kan få på markedet når det gjelder seilegenskaper til den prisen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alt under 8 knop.

 

Du Lano, du Lano.... sikker på at du ikke har byttet ut knop med km/h? :lol: :lol: :lol: De gangene jeg klarer 8 knop er det hallelujahsteming i båten - men tilhørende heiing og hoiing, vill jubel og nær ekstase/orgasme whatever :crazy: :crazy: :crazy:

 

 

Enig med Sydvesten, men generelt liker jeg ikke å starte motoren og drøyer det så lenge jeg kan.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
3 ganger så raskt formoder jeg siden den er tre ganger så dyr..

Pris har vel ikke så mye sammenheng med fart skulle jeg tro , var bare litt interessant å høre om noen vet hvordan de 2 båtene stiller seg mot hverandre når det gjelder fart siden jeg mange ganger har seilt side om side med Bav 42.

Er det noen som har peiling på LYS for Reginaen ?

 

SJekket dataene på de 2 båtene nå.

 

Regina 43

Vannlinje 11meter

Vekt 12500kilo

seilareal ca 80kvm

kjølvekt 4100kg

 

 

Bavaria 42cruiser

Vannlinje 11,4 meter

Vekt 9200kilo

Seilareal ca 92kvm

Kjølvekt 3000kilo

LYS 1,25

 

Bredden på båtene er omtrent den samme

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt under 8 knop.

Akkurat her så tror jeg faktisk på lano2, og det er ikke ofte jeg gjør.... dette viser vel bare at han bare går for motor, helt som forventet etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var et usannsynlig dumt spørsmål å starte en tråd med, egentlig. :fishing:

 

De fleste av oss er ute å seiler i flere situasjoner, med og uten timeplan. Er jeg ute og seiler for fornøyelsens skyld starter jeg ikke motoren før jeg er i ferd med å drive inn i en eller annen ulykke. Er været pent og jeg driver rundt midtfjords er det mer fristende å bade enn å starte motoren. :yesnod:

 

Har jeg rotet meg bort i en eller annen timeplan kan det hende jeg må starte motoren lenge før jeg har lyst til det. :sad:

Link to post
Share on other sites

Smertegrensen går ved ca 3 , men er jeg ute uten mål og mening er det greit at det går saktere. Skal jeg fra A til B (og har Rederinnen ombord) startes motoren ved tre knop.

Om kursen på transportetappe er slik at vinden er RIT(rett i trynet) startes også dieseldyret.

 

Men flest tilbakelagte mil er pr. seil.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om seiling/fart er avhengig av mange ting, men uansett er det sjeldent jeg seiler når jeg ikke oppnår høyere hastighet enn 3 knop. Men det skal vel ikke så mye vind til for å oppnå denne hastigheten?

 

Ofte syntes jeg det er vel så stor utfordring, men morsomt, å få fart på båten i lite vind. Herlig når man klarer å øke farten med en knop bare p.g.a. rett trim. Det gir dessuten en tilfredstillelse å se at en siger fra andre båter som ikke er like heldig med trimmen, he, he

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...