Enzo Startet 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2007 Et lite spørsmål til seilerne Link to post
Sydvesten Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Det er ikke lett å gi et konsekvent svar her når man ikke er konsekvent på dette.. Kommer litt an på formålet med turen etter mitt syn... Skal jeg fra A til B så fyres motoren tidligere.... driver jeg bare rundt på uten mål og mening så er det annerledes.... men føler for en smertegrense på rundt 3 knop Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Anonym Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Det kommer veldig an på formålet med turen, og planen.. Har man planer om å ende opp et bestemt sted hender det at motor startes opp selv ved en relativt høy hastighet, er man utpå bare for å seile starter man ikke motor. Link to post
bjorngb Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Som andre sier: det kommer ann på formålet med turen. Være ute å seile eller komme seg fortest mulig avgårde. Hvis vi bare er ute for å seile, startes motoren gjennom trange sund når det ikke lenger er styrefart. Motoren går når vi skal hjem og skal rekke noe eller har motvind og ikke all verdens tid til å krysse Link to post
Anonym Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Verdt å nevne.. Jeg har heldigvis ganske liten motor i båten min, 18hk er ikke all verden.. Så i praksis går det raskere å krysse enn å gå for motor om det blåser greit imot.. Passer meg bra, det gir meg en god grunn til å slippe bråket fra kjelleren. Link to post
Careka Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Svarte 3 knop, men det kommer an på. om hvor vil skal å hvor god tid vi har. i fjord sommer seilte jeg med fart av 1-2 knop en hel dag, og det var nydelig, men da hadde vi god tid. Andre ganger strartes motoren og motorseiler hvis vi går under 5 knop. Men det er normalt under lengre transportetapper. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 (redigert) Lano2 Skjønner nå mer hvorfor du har rulleseil , de kan ikke være mye i bruk og da er det vel mest praktisk at storseilet er gjemt inne i masten. Reginaen må vel ha en god del vind for å få opp en slik fart og da er det vel på rom slør , tar jeg feil ? Redigert 7.Juli.2007 av Enzo (see edit history) Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Neida, 8 knop er helt greit. Skal ikke rare seilføringen til, før vi bikker 8 knop. Det er litt "Ali takter" over skuta.... Vi må ofte ha ei bøtte hengende etter, for å bremse henne ned i 10 knop... Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Jøss hvor rask den båten din må være , hadde vært morro å prøve å henge meg på deg en dag du seiler 35grader på vinden Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Jeg har jo også hatt en Dufour 36 Classic, men den seilte DÅRLIG, sammenlignet med Regina'en. Link to post
Careka Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Alt under 8 knop. Du Lano du Lano, du må nok justere instrumentene dine og ikke bare seile i medstrøm. Er det ned elva i mandal du måler farten, eller Den Balsa klompen din er jo bare i bruk som motorbåt Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Jeg har jo også hatt en Dufour 36 Classic, men den seilte DÅRLIG, sammenlignet med Regina'en. Enig med deg i det , Dufour 36 classic seiler litt baljete men den er jo laget for bocomfort og ikke for å seile fra store reginaer , dog er det forskjell på 36classic og dufour34 . Reginaen er altså 43 fot , hvordan seiler den sammenlignet med Bavaria cruiser 42 ? Link to post
Sydvesten Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Reginaen er altså 43 fot , hvordan seiler den sammenlignet med Bavaria cruiser 42 ? 3 ganger så raskt formoder jeg siden den er tre ganger så dyr.. Regina 43 er vel det råeste man kan få på markedet når det gjelder seilegenskaper til den prisen. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Alt under 8 knop. Du Lano, du Lano.... sikker på at du ikke har byttet ut knop med km/h? :lol: De gangene jeg klarer 8 knop er det hallelujahsteming i båten - men tilhørende heiing og hoiing, vill jubel og nær ekstase/orgasme whatever :crazy: Enig med Sydvesten, men generelt liker jeg ikke å starte motoren og drøyer det så lenge jeg kan. Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 (redigert) 3 ganger så raskt formoder jeg siden den er tre ganger så dyr.. Pris har vel ikke så mye sammenheng med fart skulle jeg tro , var bare litt interessant å høre om noen vet hvordan de 2 båtene stiller seg mot hverandre når det gjelder fart siden jeg mange ganger har seilt side om side med Bav 42. Er det noen som har peiling på LYS for Reginaen ? SJekket dataene på de 2 båtene nå. Regina 43 Vannlinje 11meter Vekt 12500kilo seilareal ca 80kvm kjølvekt 4100kg Bavaria 42cruiser Vannlinje 11,4 meter Vekt 9200kilo Seilareal ca 92kvm Kjølvekt 3000kilo LYS 1,25 Bredden på båtene er omtrent den samme Redigert 7.Juli.2007 av Enzo (see edit history) Link to post
Sydvesten Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Alt under 8 knop. Akkurat her så tror jeg faktisk på lano2, og det er ikke ofte jeg gjør.... dette viser vel bare at han bare går for motor, helt som forventet etter mitt syn. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Jeg tror regina 43 er en langsommere båt enn en Bavaria 42 og den bavariaen seiler ikke jevnt over 8knop så da er det enten Lano2 som kjører motor året rundt ellers så tror jeg det er sterk motstrøm og feiljustert logg inne i bildet her Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Det var et usannsynlig dumt spørsmål å starte en tråd med, egentlig. De fleste av oss er ute å seiler i flere situasjoner, med og uten timeplan. Er jeg ute og seiler for fornøyelsens skyld starter jeg ikke motoren før jeg er i ferd med å drive inn i en eller annen ulykke. Er været pent og jeg driver rundt midtfjords er det mer fristende å bade enn å starte motoren. Har jeg rotet meg bort i en eller annen timeplan kan det hende jeg må starte motoren lenge før jeg har lyst til det. Link to post
pete Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Smertegrensen går ved ca 3 , men er jeg ute uten mål og mening er det greit at det går saktere. Skal jeg fra A til B (og har Rederinnen ombord) startes motoren ved tre knop. Om kursen på transportetappe er slik at vinden er RIT(rett i trynet) startes også dieseldyret. Men flest tilbakelagte mil er pr. seil. Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Det var et usannsynlig dumt spørsmål å starte en tråd med, egentlig. Da må jeg bare be om unnskyldning fordi jeg oppfører meg dumt når jeg lager undersøkelse , kan være at IQen min er for lav til slike viktige/kompliserte oppgaver Link to post
lano2 Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Ja, kanskje du ikke er av ren rase, med lav IQ, sammenlignet med en puddel... Link to post
regina_nei_takk Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Et lite spørsmål til seilerne ...gjelder dette spørsmålet med eller uten rullestorseil ? Link to post
lano2 Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Det gjelder med rullepropell og foldemast. Link to post
"Mathilde" Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Spørsmålet om seiling/fart er avhengig av mange ting, men uansett er det sjeldent jeg seiler når jeg ikke oppnår høyere hastighet enn 3 knop. Men det skal vel ikke så mye vind til for å oppnå denne hastigheten? Ofte syntes jeg det er vel så stor utfordring, men morsomt, å få fart på båten i lite vind. Herlig når man klarer å øke farten med en knop bare p.g.a. rett trim. Det gir dessuten en tilfredstillelse å se at en siger fra andre båter som ikke er like heldig med trimmen, he, he Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn