Jump to content

twin disc og manøvreringsevne


Gudrun

Recommended Posts

Har hatt endel båter opp igjennom årene pluss jeg kjører mye båt i jobbsammenheng, sommer som vinter, men maken til "problemer" jeg har fått med den siste skuten overgår det meste.

Maskineriet er tilkoblet et twindisc gear.

Trodde først det var noe galt med gearet, men importøren bekrefter at det går ca. 3 sekunder fra gearspaken blir tatt den ene eller andre veien til det skjer noe.....

Er vant med at gearet slår inn nesten med en gang og du får respons på roret med en gang..

Nå må jeg koble inn 3 sekunder før det trengs det..... okkja.....

Må nok bruke pinglevispen forut for å komme inn i båsen på en forsvarlig måte uten at alle på bryggen tror føreren er dritings.... :crazy:

 

Dette var skuff!!!!! :cryin:

Pinlig de 3 første gangene........

Blir en helt ny måte å tenke på...

 

Minner faktisk mye på omkast..... for de som har vært borti det tidligere....

Husk på det neste gang du ser en som sliter med å komme seg inn i båsen i havnen, kan være at den ikke er så god til å hanskes med kontra hva andre er.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tar denne opp igjen. da jeg har fått ny informasjon.

En båtvenn med omtrent samme gear som meg (twindisc) sier at hans gear funker helt normalt.

Ringte derfor importøren pånytt og treffer på en tekniker jeg ikke snakket med sist og han er forundret over at det tar så lang tid å manøvrere hos meg.....

Han skulle komme tilbake på saken, da han lurte på om det ikke var en justeringssak....

 

Er det noen her som har skrudd litt på de gearene og kjenner til om dette er korrekt?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt men jeg hadde en artig sak med ett av mine MG 502. Ene maskinen hade lavere tomgangsturtall enn den andre, og tok "forever and a day" på å koble inn giret. Tomgangen er for lengst justert :rolleyes: og tingeneble bedre. Men ennå tar det litt lengre tid enn jeg liker. Venter i spenning på å få høre hva justeringen går ut på!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har same erfaringa med mine 507, babord gear er seinare til å koble inn enn styrbord.

Med driftstemperatur er ikkje forseinkinga særleg plagsom men ved kaldt system er det ei direkte utfordring å kome frå kai på skikkela vis.

Tomgangen er den same på begge sider så eg trur det må ligga i gearet.

Venter også i spenning!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Tiden gearet tar på skifte er avhengig av turtallet som igjen brukes til å bygge opp trykket i gearet for skifte. Trenger jeg et umidelbart skifte vil jeg påstå at jeg har kraft til dette på propellen minst like raskt som et mekanisk gear og uten og ofre tennene :lol: Om det økede trykket som trengs til skifte er regulerbart aner jeg ikke, men dersom du har slureventilen kan den gi forsinkende effekt dersom den ikke er helt lukket. Erfaringen min er basert på bruk og ikke noe teknisk kjennskap til gearet i seg selv. Ved gearskifte gir jeg et øyeblikks turtallsøkning og faller tilbake til i turtall,dette gir meg liten eller ingen følbar forsinkelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...