Gudrun Startet 7.Juli.2007 Del på Facebook Startet 7.Juli.2007 (redigert) Har hatt endel båter opp igjennom årene pluss jeg kjører mye båt i jobbsammenheng, sommer som vinter, men maken til "problemer" jeg har fått med den siste skuten overgår det meste. Maskineriet er tilkoblet et twindisc gear. Trodde først det var noe galt med gearet, men importøren bekrefter at det går ca. 3 sekunder fra gearspaken blir tatt den ene eller andre veien til det skjer noe..... Er vant med at gearet slår inn nesten med en gang og du får respons på roret med en gang.. Nå må jeg koble inn 3 sekunder før det trengs det..... okkja..... Må nok bruke pinglevispen forut for å komme inn i båsen på en forsvarlig måte uten at alle på bryggen tror føreren er dritings.... Dette var skuff!!!!! Pinlig de 3 første gangene........ Blir en helt ny måte å tenke på... Minner faktisk mye på omkast..... for de som har vært borti det tidligere.... Husk på det neste gang du ser en som sliter med å komme seg inn i båsen i havnen, kan være at den ikke er så god til å hanskes med kontra hva andre er..... Redigert 7.Juli.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 3.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2007 Tar denne opp igjen. da jeg har fått ny informasjon. En båtvenn med omtrent samme gear som meg (twindisc) sier at hans gear funker helt normalt. Ringte derfor importøren pånytt og treffer på en tekniker jeg ikke snakket med sist og han er forundret over at det tar så lang tid å manøvrere hos meg..... Han skulle komme tilbake på saken, da han lurte på om det ikke var en justeringssak.... Er det noen her som har skrudd litt på de gearene og kjenner til om dette er korrekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Vet ikke helt men jeg hadde en artig sak med ett av mine MG 502. Ene maskinen hade lavere tomgangsturtall enn den andre, og tok "forever and a day" på å koble inn giret. Tomgangen er for lengst justert og tingeneble bedre. Men ennå tar det litt lengre tid enn jeg liker. Venter i spenning på å få høre hva justeringen går ut på! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Har same erfaringa med mine 507, babord gear er seinare til å koble inn enn styrbord. Med driftstemperatur er ikkje forseinkinga særleg plagsom men ved kaldt system er det ei direkte utfordring å kome frå kai på skikkela vis. Tomgangen er den same på begge sider så eg trur det må ligga i gearet. Venter også i spenning! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Og selvfølgelig er det samme olje og like mye på hvert gear? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CAT Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Tiden gearet tar på skifte er avhengig av turtallet som igjen brukes til å bygge opp trykket i gearet for skifte. Trenger jeg et umidelbart skifte vil jeg påstå at jeg har kraft til dette på propellen minst like raskt som et mekanisk gear og uten og ofre tennene Om det økede trykket som trengs til skifte er regulerbart aner jeg ikke, men dersom du har slureventilen kan den gi forsinkende effekt dersom den ikke er helt lukket. Erfaringen min er basert på bruk og ikke noe teknisk kjennskap til gearet i seg selv. Ved gearskifte gir jeg et øyeblikks turtallsøkning og faller tilbake til i turtall,dette gir meg liten eller ingen følbar forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.