Jump to content

simrad cp31 i nidelv 610


KaRsK

Recommended Posts

Hei . min første post på dette flotte forum .

 

Jeg og min far har nettopp kjøpt en 2006 model nidelv 610 med d3 190hk , og i den står det en innfelt simrad cp31 ..

noen som har erfaringer med hva som er bra /dårlig med denne plotteren ?

 

er det mulig å koble til en laptop f.eks ? ekkolodd?

 

har prøvd å søke litt her på forumet , men finner ikke noe om akkurat denne modellen ..

 

Virker ihvertfall som vi har velgt en go båt i denne klassen ifølge skriverier her inne :)

 

 

frode :flag:

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15360/nidelv_610.jpg

Redigert av Frode Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen

 

Gratulerer med en nydelig båt. Har selv hatt et par Nidelver. Kan tenke meg at 610 med D3 190 er ei kruttønne.

 

CP 31 er den enkleste varianten til Simrad. Det betyr ikke at den er dårlig - bare at den er strippet for en del muligheter. Tror ikke du kan bygge denne ut med ekkolodd. NMEA signaler kan den nok sende ut.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nmea er en protokoll for dataoverføring. tror protokollen heter nmea 2000. Den gjør at man kan koble instrumenter av ulikt fabrikat sammen for datautveksling.Har du en nmea utgang på plotteren kan du da koble den til en PC forutsatt at du har et kartprogram som tar imot nmea signaler i PC'en din.

 

I og med at du kjører Cmap kart er kanskje den enkleste måten å overføre data å bruke C-maps PC planner. Da tar du med kartbrikken hjem - og bruker kartet på PCen din. Ruter etc lagres på en egen brikke. Min PC planner kostet ca 1500 kroner for et par år siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Simrad CP 31 ser ut til å være en svært god plotter av tradisjonell god Simrad kvalitet, se her http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...roducts_id=1385 . Jeg anbefaler at du bruker PC Planner NT + som forkalrt av Bitteliten. Dette gir deg svært gode muligheter til å bli kjent med navigering i forkant av at du tar seilasen. Jeg har lett litt etter manualen for CP 31, men finner bare manualen for CP 32. Jeg misunner deg muligheten av å bruke Pc Planner. Jeg har Raymarine ombord og bruker Raytech - et svært besværlig system med mye kontroll av IP adresser.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må kjøpe PC Planner til det kartsystemet du bruker. Om du bruker Cmap MAX eller NT+ kart er det forskjellige PCPlannere.

 

Jeg tror at CP 31 og CX 33 i stort er samme plotteren "same shit new wrapping" i stor grad for å ha en plotter under 10.000 kroner fra Simrad.

 

har sett at Simrad kjører 25% rabatt på alle sine CX modeller i sommer. Enten har de for stort lager eller så har de et generasjonsskifte på gang eller så er det de nye eierne som har innført nye bonusssytemer for lederne der salgsvekst er et av parameterene :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette med plottere er jo som "dattere og mora". Personlig liker jeg best brukerfunksjonaliteten til Garmin. Min erfaring med CP 33 er at dette er en solid og god plotter med rimelig rask oppdatering, lysstyrke og kartvisning, men jeg opplevde den som tungvind i bruk både til å legge ut waypoints, lagre ruter osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...