Jump to content

mercury 500 1973, startproblemer

dosern

Recommended Posts

kjøpt meg båt hvor det sitter en 1973 mercury 500 (50hk).

selger garanterte meg at denne skulle starte uten problemer. sitter å kikker litt på den å ser at det er et feste for ett eller anna der,men ingen del. er også en jordings ledning som er kappet. noen som vet hva som skal/har sitti her?dscn1577.jpg

dscn1587.jpg

lurte også på hva slags plugger som anbefales til denne motoren. nå satt det 3 stk ngk buz8h + 1 stk ngk buhw-2.

bør det ikke være 4 like?

Ser ut til at det mangler starter ja :smiley:

#50-55601A2 . fremdeles tilgjengelig ifra Mercury ( $220.- )

Er starter rele tilstede da ??

Bør være 4 like plugger ja, #33-97180 = NGK BUHW .

Kanskje du bør begynne å lete etter deler på Ebay du også.....mye fint der .

1385.jpg

Regner med at Droll her på BP kan hjelpe deg videre. Han er spesialist på nettopp denne type motorer. :yesnod:

Takker for den, kjenner nok litt bedre til storebroren da :cool: .

Arne Kjetil

da har starteren ankommet å montering står for tur.

men hvordan skal dette kobles?

som dere ser på bildet så er den svarte kabelen kappet. er det kun denne som skal inn på starteren?

hva med startreleet? har også kjøpt dette nytt.

Litt usikker ut ifra bildene dine, men skal prøve å forklare hvordan det skal være :smiley:

Den sorte ledningen som er kappet er antagelig jord, den skal gå ifra batteriets (-) pol til gods på motoren , kan bruke en av feste boltene til starteren.

Det er også med en rød grov ledning på bildet, denne kommer ifra (+) polen på batteriet, og skal gå til start relet ( resten av motoren henter også 12V ifra samme kobling ).

Er den grove røde ledningel koblet til noe idag ??er isåfall start relet ( ser ut til å sitte over coilen ).

Start relet du har kjøpt har 4 tilkoplinger ? hvis 3 er antagelig relet internt jordet .

• Grove tilkoblinger:
  • Strøm inn ifra batteri ( grov rød ledning )
  • Strøm ut til starter ( gul grov ledning ), starteren har tilkobling nede ( stikker ut en bolt nede på starteren ( 1/4" UNC ))

Små tilkoblinger:
  • Styre strøm jord, kobles til gods......
  • Styre strøm 12V ( ifra nøkkelbryter ), gul tynn ledning .

Vet ikke hvordan batteri ledningene er, men siden motoren er ifra 1973 kan det være en fordel å bytte disse ( kjøp kabel på Biltema, Torshov eller lignende ), kapp riktig lengde....lodd på kabel sko...sett på nye batteri koblinger... lag også en kort ( ca 30 cm ) kabel med kabel sko i hver ende ( imellom start rele og starter ) .

Lykke til

Arne Kjetil

Merc 500 - 9 Fl oz = 0,27 L .

For å tømme :

• Finn et passende kar
  • skru ut nedre skrue ( påfylling )
  • Skru ut øvre skrue, la stå et kvarters tid ( temp avhengig ), kjenn på oljen ( imellom fingrene ) noen ganger ( kjenn etter for urenheter ).
  • Rengjør god rundt begge skruehull, sjekk pakninger ( eventuelt bytt ).
  • Ta en titt på olja når du er ferdig, se etter fremmedlegemer ( metall spon/urenheter ), se også etter missfarving ( grå/hvit kan tyde på vann inntrengning ).

For å fylle :

• Ha begge skruer liggende klare ( eventuelt med nye pakninger )
  • Sett tuben/flasken opp i det NEDERSTE hullet, press oljen OPP og INN i huset .
  • Når oljen kommer ut av det øverste hullet er det fult, HOLD trykket, sett inn ØVERSTE skrue, fjern så flasken/tuben og sett inn den nederste skruen (vakuumet inne i huset vil bremse oljen )
  • Tørk av eventuelt søl.

Arne Kjetil

hvordan er det med olje på selve motoren når det gjelder utenbordsmotorer?

er det noe spes jeg må passe på når jeg kobler motoren til batteriet for å starte den for første gang?

Er ikke noe olje på selve motoren på en 2-takter, MEN du må blande 2% 2-takts olje i bensinen ( olje for utenbords motorer , TCW-3 godkjent )

Er det lenge siden motoren gikk sids kan du gjerne blande opp til 4% olje på første tank.

Arne Kjetil

Er det lenge siden motoren gikk sids kan du gjerne blande opp til 4% olje på første tank.

Arne Kjetil

Blir den ikke verre å starte da? Bør vel kanskje gjøre dette på min Johnson som har stått en god stund med det ene stempelet fastrustet :lol: .

har idag fått nøkkelen å prøvde å starte motoren. dette gikk helt fint å motorn startet ganske greit.

MEN jeg kunne ikke se at det sprutet kjølevann ut bak motoren... turte ikke la den gå så stoppet den etter 3-4 sekund..

hva gjør at det ikke kommer vann ut?

impelleren er sjekket å funnet iorden.

kan det være vannpumpa?

Et problem med mange motorer er tilstopping av utløpet, skal gå en slange ifra blokka og ned til "bunn panna" på motoren, både slange og selve utløpet kan gå tett.

Løsningen er å stake opp igjen disse med en pinne/skrutrekker/ståltråd eller lignende.

Du er 100% sikker på at du traff kjølerøre da du monterte undervanns huset ?

Du husket splinten på impelleren ?

Motoren har vann til over skjøten imellom undervannshus og stamme? ( opp til der hvor vannpumpa sitter ).

impelleren er sjekket å funnet iorden.

kan det være vannpumpa?

Impelleren er hovedbestand delen av vannpumpa, eneste bevegelige delen i vann pumpa.

Stak opp vann uttaket, start motoren ( helst uten deksel ), la den gå noen sekunder, kjenn på blokka, blir den varm ?( varm ikke lunken ), husk 98% av kjøle vannet kommer ut INNE i stammen på motoren, ikke strålen bak på motoren .

Arne Kjetil

Er 99% sikker på at jeg traff kjølerøret da jeg monterte undervannshuset, ble litt usikker da du sa det, men jeg ville vel ikke klart å presse opp undervannshuset uten at jeg traff?

Med "splinten" på impelleren mener du da den "plata" med en loddrett kant som går inn i sporet i midten av impelleren?

vet jeg sleit litt med å få den på plass,men mener jeg klarte det tilslutt.

jeg vet jeg kjente på motoren da den hadde gått i en 4-5 sekunder og at den da ikke var nevneverdig varm.

motoren stod med vann godt over vannpumpa så det er ikke problemet.

vet du sånn ca hvor mye en slik motor veier? vurderer å ta den av å bytte plata på akterspeilet da den begynner å bli litt "sliten".

noen gode tips til hvordan man kan løfte av motoren på enkleste måte??

vet du sånn ca hvor mye en slik motor veier? vurderer å ta den av å bytte plata på akterspeilet da den begynner å bli litt "sliten".

noen gode tips til hvordan man kan løfte av motoren på enkleste måte??

Den veier ca 78,47148 kg :smiley: ifølge brosjyren til Mercury veier en Merc500E 173 lbs ( 1973 modell ).

Er laget egne løfte verktøy til Mercury, er et øye som skrus ned i gjengene på svinghjulet, men hvis du luret et par stropper gjennom under styre tilkoblingen burde du kunne få fin balanse...

Arne Kjetil

:flag:

Den veier ca 78,47148 kg :smiley: ifølge brosjyren til Mercury veier en Merc500E 173 lbs ( 1973 modell ).

Er laget egne løfte verktøy til Mercury, er et øye som skrus ned i gjengene på svinghjulet, men hvis du luret et par stropper gjennom under styre tilkoblingen burde du kunne få fin balanse...

Arne Kjetil

Det var jo ikke så gale. Trodde de var mye tyngre :lol:

Det var ikke så ille. kan kanskje bruke bjelkene i taket i garasjen som hjelp da :smiley:

Er 99% sikker på at jeg traff kjølerøret da jeg monterte undervannshuset, ble litt usikker da du sa det, men jeg ville vel ikke klart å presse opp undervannshuset uten at jeg traff?

Med "splinten" på impelleren mener du da den "plata" med en loddrett kant som går inn i sporet i midten av impelleren?

Det var ikke så ille. kan kanskje bruke bjelkene i taket i garasjen som hjelp da

Burde gå greit det, er du usikker, henger du den nære en underliggende drager .

Er ikke noe problem å bomme på røret :smiley:, satt det er 10 cm langt plast rør oppå pumpe huset ??( løst plastrør som styrer røret på plass ), er ikke påkrevd, men letter jobben betraktelig .

Er du usikker så sjekk, hvis du ikke rører noe så burde girhuset gå lett opp igjen .

Ja, hvis du roterer svinghjulet vil du i de fleste tilfeller høre om impelleren følger med rundt ( gnirke lyd, gummi imot stål )

Hvordan monterte du pumpe huset ?? presset du det nedover impelleren mens du roterte akslingen ??, isåfall MÅ impelleren sitte fast på akslingen .

Arne Kjetil

Når jeg monterte pumpe huset igjen så la jeg den "splinten" inntil akslingen der den er flat å presset pumpehuset ned på denne igjen. litt leit siden den splinten hele tiden "veltet",men mener bestemt at jeg fikk den på plass..

finnes det lettere måter?

Satt ikke noe plastrør oppå pumpehuset nei. brukte en skrutrekker for å føre det på plass

rimelig sikker på at jeg har truffet,men skader vel ikke å ta det opp å sjekke :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...