morgull Startet 7.Juli.2007 Del på Facebook Startet 7.Juli.2007 Hei. Har kjøpte meg en yamaya 9,9/15 hk fra 88. Det er så vidt jeg får start på den. Når den går så soter/ryker det mye av den. DEt komme fin stråle med kjølevann. Når jeg gir gass så klarer den ikke henge med noe særlig, den fusker og sliter med å få opp turtallet. Den øverste pluggen har grått belegg på seg. Ser også ut som den har vanndråper på seg.. Det gråe belegget ligner på det som legger seg som en hinne på overflaten i tanken der hvor jeg har startet motoren.. Prøvde å se om det var gnister på pluggen, men kunne ikke se noe. Men iom at den starter så må det jo være det.. Mulig coilen er defekt? Renset pluggene med startgass, da ser de nesten nye ut. Etter å ha startet motoren igjen så blir de slik som på bildene ila kort tid.. Impeller er nylig skiftet samt at forgasser har fått byttet pakninger blitt gått over av forrige eier, så jeg utelukker at det har noe med disse å gjøre, bortsett fra kanskje justering av forgasser? Har noen noe tips hva som kan være galt her. Bilde av øverste plugg: Bilde av nederste plugg: Takknemlig for svar. Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Er det gammel bensin du bruker hvis dette mulig full av vann kondens.Hvis ikke mulig topp pakning.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
morgull Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Nei, bensinen er ny på den. Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Er det vann pærler på pluggene?har du prøvd andre plugger masse muligheter?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
andersm Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 fullt mulig å rote det til under forgasser oppbygging. Hva med toppakningen? Har motoren vært varmkjørt? - Anders M. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Det ser ut til at det var vannperler på den øvre pluggen. Kan så vidt skimte det på første bildet, om det da ikke er bensin? Motoren skal ikke være varmeskjært ifølge forrige eier, men kan se at den har en litt anderledes blåfarge rundt plugghullene. Mulig det kan være indikasjon på det? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
johnson_90 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Her ser det jaggu ut til at toppen/topp pakningen er gåen.det kommer vann inn i toppen av sylinderen.Skru av toppen og sjekk,det er en enkel jobb, du ser det med en gang hvis det er utett der. Dette har nok ikke noe med forgasser eller bensin å gjøre. Hadde akkurat samme problemet med en yamaha 15 fra 80 tallet.Byttet topp og topp pakning og siden har motoren gått som ei kule. Tror dette er en svakhet på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Da skal jeg prøve å skru av toppen. Er nok der problemet ligger. Har aldri demontert toppen på en motor før, men etter det jeg skjønner så blir det da å skru ut alle skruene på bildet: Kanskje dumt spørsmål, men er det noe som kan sprette ut eller jeg må passe på når jeg tar den av? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Nei dette går bra,men vær litt forsiktig så du ikke knekker skruen .Kurant jobb ellers dette.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
johnson_90 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Når du har fått av toppen må du sjekke om den er helt plan. Enkleste måten å gjøre det på er å legge den ned mot et plant underlag (glass eller speil). Hvis toppen vipper har den antagelig vært litt for varm og "slått" seg. Du kan da evt prøve å slipe den jevn ved å dra toppen i 8 talls bevegelser over fint smergel/sanpapir (som ligger på glassplata)til den er jevn. Gi oss beskjed åssen det går. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hei. Har prøvd å demontere toppen idag. Løsnet alle skruene forsiktig først litt før jeg skrudde de ut en etter en. Når jeg kom til siste skruen så datt hodet av den med en gang. Røyk sannsynlig når jeg var borti den første gangen.. Ergelig. Jeg må vel levere den inn til et motor verksted her i drammens området hvor jeg bor for å sjekke om det er mulig å få ut skruen. Har dere forslag hvem som fikser slikt best mulig, er det yamaha verksteder, eller er det motorverksted jeg bør henvende meg til? Har lagt ved bilde hvor jeg har merket skruen som røk med rød pil: Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hasla 26 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Du kan jo prøve med grisepikk som vi kaller dette her.Borr ett lite hul i skruen først og så skrur du inn Det Stygge ordet husker ikke hva det heter på en annen måte.Denne går links.Prøv og varm opp litt først med propan eller lignende først,Lykke til.pS Prøøv også og lirk litt på toppen eller ett lite dundk i siden att denne løsner og ta ut toppen da det ikke er gjenger i toppen.Og etter på kan du prøve en rørlegger tang eller lignende og få tak i stumpen som stikker ut.Eller se her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25328MvhBjørn Redigert 8.Juli.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
ivar Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 ville vært forsiktig med å bruke "griserumpe" her, hvis man mislykkes med den, så blir det enda vanskeligere å få ut bolten. Man kan f.eks risikere at griserumpa knekker, da blir det vanskelig å f.eks bore ut, da den bli av hardere materiale enn det som er rundt. Ta den til et mek. verksted og få de til å ta en titt på den. En god sveiser kan f.eks sveise på en mutter selv om det ikke er rare stumpen. Fins også bedre verktøy for boltfjerning en griserumpa... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Tror jeg satser på et mekanisk verksted iom at jeg ikke har så greie på dette. En ting jeg kunne tenke meg å sjekke ut først er om det sitter gjenger i toppen også, eller er det kun i blokka. Hvis det ikke er gjenger i toppen så burde jeg vel i praksis kunne fått av toppen nå hvis jeg prøver litt? Da burde det vel også være lettere å få ut den knekte skruen i etterkant iom at mere av den kommer til syne. Er det noen som kjenner til dette? Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
morgull Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Hei. Så akkurat svaret ditt "Hasla 26" om at det ikke er gjenger i toppen. Da skal jeg prøve litt på å få den av imorgen før jeg eventuelt tar den til verksted. Redigert 8.Juli.2007 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Daffy Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Det sa iallefall Hasla noe om her pS Prøøv også og lirk litt på toppen eller ett lite dundk i siden att denne løsner og ta ut toppen da det ikke er gjenger i toppen. Og der kom du i mellom Redigert 8.Juli.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hasla 26 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Det att en dunker litt på siden så kan toppen løsne litt,så er det bare og vippe forsiktig av litt etter litt,eventuelt bikke toppen til siden og så motsatt så løsner toppen fra denne bålten som er knekt.var det noe mer den er jo i prinnsippe løs nå til 90% Har gjort dette selv med velykket oppdrag jeg.MvhBjørn Redigert 8.Juli.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Kurt Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Vil anbefale at det brukes varme for å få ut bolten. Når du har en ende som stikker ut er det lett å sveise fast en stålbit i skruen. På grunn av varmen fra sveisingen vil skruen løsne. Alt. 2 er å bruke en kraftig tang, gjerne en som du kan låse fast. Så varmer du forsiktig med en sveisebrenner. Propanbrenner kan være vanskelig å bruke ettersom den varmer et større område og kan ødelegge ledninger og plast i nærheten Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Hei igjen. Nå har jeg endelig fått av toppen på motoren. Kakket litt i siden på toppen så løsnet den til slutt. Fikk av skruen som hadde mistet hodet. Tok den med en rørleggertang. Her er noen bilder: Stemplene hadde sorte flekker. Fikk vekk det meste med å skrubbe det av med en klut fuktet i bensin. Har fått montert ny toppakning på motor og startet den. Var treg å starte første gangen, men etter å ha kjørt litt så har den etterpå startet på første draget. Har et par spørsmål til som jeg lurer på om noen vet svaret på. Det stikker ut en liten slange fra forgasseren. Den går rundt forgasseren og over på andre siden. Se bilde: Er det noen som vet om den skal kobles innpå noe, eller skal den bare være "løs" som bildet viser? Motoren går litt høyt på tomgang. Er det denne skruen jeg skal benytte for å justere den: En annen ting er kjølingen på den. Kraftig kjølestråle. En ting jeg lurer på er i det hullet som er i bakkant av stammen. SE bilde: Det kommer kun ut eksos der idag. Skal det komme ut vann der også? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hilmar 2 Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Bilde 2 og 3 Ja! ikke no serlig men litt syntes toppen din var tæra.... min tæret det høl i bilde 1 er ikke det innløpet til bensinpumpa? Redigert 20.August.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
rago63 Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Hei! Du er definitivt ikke ferdig med å sku..... Øverste sylinder er tydelig utsatt for varmgang og vanninntrengning.... Det sitter en kjølekappe på eksossiden som jeg mistenker at det kan være hull i... Dette bør sjekkes hvis du definitivt ikke finner noe feil ved toppen. Dette er en vanlig feil med gamle Yamaha. Det som gnager, er den meget bra tilstanden på den innvendige zinkanoden som er festet med kryssporskrue på bildet av blokka etter at toppen er fjernet. Det virker på avleiringene i kjølekanalene som om motoren ikke har "levd" i ferskvann, og hvorfor er da anoden så bra? - Kan det tenkes at den har vært byttet av en ansvarlig forhandler? Lagt ved link til sprengskisse som viser hva jeg mener. Samme sted finner du skisse på forgasser og fuelliner. Tomgangsjustering er rett. Deler kan bestilles i fra samme sted - Billigere tross frakt enn i Norge... http://www.boats.net/parts/search.html?Man...NKCASE+CYLINDER Edit; Termostat og pakning må også til..... Edit 2; Den nederste sylinderen er altfor ren i toppen, sjekk postinger om vanninntregning gjennom nederste simring på veiva her på Båtplassen.... Redigert 20.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars K Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Hadde en lik motor som din en gang,som det kun kom en kraftig stråle fra kontrollhullet og ikke noe i eksosen. Den var tett i kjølesystemet og ble varmskjært.... Sjekk at motoren ikke blir for varm! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 min tæret høl i ,det hadde ikke sinken hatt kontakt. der gjikk toppen føyka men sylinderen hadde Store! slitekanter! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
morgull Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg skal sjekke opp rundt de tingene dere påpeker. Topp pakningen som sto i var meget dårlig. Kan hende det er der det har lekket vann inn i sylinderne.. Motoren gikk veldig urent og fusket/stoppet når jeg startet den før jeg skiftet topp pakningen. Iom at den går så bra nå etter at topp pakningen er byttet så håper jeg det er der problemet lå. Stemplene / toppen har noen sorte flekker som vises på bildet (fikk vasket bort endel av det..), men det har kanskje ingen praktisk betydning? Når det gjelder tett kjølesystem. Er det noe triks å få åpnet opp disse. Har en tynn ståltråd jeg tenkte jeg skulle prøve med først for å se om den åpnet opp. Er det andre tips ang dette. kan man feks bruke trykk luft? Er det noe man kan sprøyte inn i hullene der som løsner opp skitet? Hilsen morgull Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Mix Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Når det gjelder tett kjølesystem. Det kommer ikke ut vann der på min Yamaha heller,og har aldri gjordt det siden motoren var ny. Kun eksos. Har kun kjølevann ut gjennom kontrollstrålen, hoveddelen av kjølevann kommer ut i hullene nede ved kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.