Jump to content

Yamaha 9,9 88 modell som går dårlig.


morgull

Recommended Posts

Hei. Har kjøpte meg en yamaya 9,9/15 hk fra 88. Det er så vidt jeg får start på den. Når den går så soter/ryker det mye av den. DEt komme fin stråle med kjølevann. Når jeg gir gass så klarer den ikke henge med noe særlig, den fusker og sliter med å få opp turtallet.

Den øverste pluggen har grått belegg på seg. Ser også ut som den har vanndråper på seg.. Det gråe belegget ligner på det som legger seg som en hinne på overflaten i tanken der hvor jeg har startet motoren..

 

Prøvde å se om det var gnister på pluggen, men kunne ikke se noe. Men iom at den starter så må det jo være det.. Mulig coilen er defekt?

 

Renset pluggene med startgass, da ser de nesten nye ut. Etter å ha startet motoren igjen så blir de slik som på bildene ila kort tid..

 

Impeller er nylig skiftet samt at forgasser har fått byttet pakninger blitt gått over av forrige eier, så jeg utelukker at det har noe med disse å gjøre, bortsett fra kanskje justering av forgasser?

 

Har noen noe tips hva som kan være galt her.

Bilde av øverste plugg:

 

yam1.jpg

 

 

Bilde av nederste plugg:

 

yam2.jpg

 

 

yam3.jpg

 

Takknemlig for svar. Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Det ser ut til at det var vannperler på den øvre pluggen. Kan så vidt skimte det på første bildet, om det da ikke er bensin?

Motoren skal ikke være varmeskjært ifølge forrige eier, men kan se at den har en litt anderledes blåfarge rundt plugghullene. Mulig det kan være indikasjon på det?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Her ser det jaggu ut til at toppen/topp pakningen er gåen.det kommer vann inn i toppen av sylinderen.Skru av toppen og sjekk,det er en enkel jobb, du ser det med en gang hvis det er utett der.

Dette har nok ikke noe med forgasser eller bensin å gjøre.

Hadde akkurat samme problemet med en yamaha 15 fra 80 tallet.Byttet topp og topp pakning og siden har motoren gått som ei kule.

Tror dette er en svakhet på disse motorene.

Link to post

Da skal jeg prøve å skru av toppen. Er nok der problemet ligger. Har aldri demontert toppen på en motor før, men etter det jeg skjønner så blir det da å skru ut alle skruene på bildet:

 

img_4788.jpg

 

Kanskje dumt spørsmål, men er det noe som kan sprette ut eller jeg må passe på når jeg tar den av?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Når du har fått av toppen må du sjekke om den er helt plan.

Enkleste måten å gjøre det på er å legge den ned mot et plant underlag (glass eller speil).

Hvis toppen vipper har den antagelig vært litt for varm og "slått" seg.

Du kan da evt prøve å slipe den jevn ved å dra toppen i 8 talls bevegelser over fint smergel/sanpapir (som ligger på glassplata)til den er jevn.

 

Gi oss beskjed åssen det går.

Link to post

Hei. Har prøvd å demontere toppen idag. Løsnet alle skruene forsiktig først litt før jeg skrudde de ut en etter en. Når jeg kom til siste skruen så datt hodet av den med en gang. Røyk sannsynlig når jeg var borti den første gangen..

Ergelig. Jeg må vel levere den inn til et motor verksted her i drammens området hvor jeg bor for å sjekke om det er mulig å få ut skruen.

Har dere forslag hvem som fikser slikt best mulig, er det yamaha verksteder, eller er det motorverksted jeg bør henvende meg til?

 

Har lagt ved bilde hvor jeg har merket skruen som røk med rød pil:

yam.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Du kan jo prøve med grisepikk som vi kaller dette her.Borr ett lite hul i skruen først og så skrur du inn Det Stygge ordet husker ikke hva det heter på en annen måte.Denne går links.Prøv og varm opp litt først med propan eller lignende først,Lykke til.pS Prøøv også og lirk litt på toppen eller ett lite dundk i siden att denne løsner og ta ut toppen da det ikke er gjenger i toppen.Og etter på kan du prøve en rørlegger tang eller lignende og få tak i stumpen som stikker ut.Eller se her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25328MvhBjørn :wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

ville vært forsiktig med å bruke "griserumpe" her, hvis man mislykkes med den, så blir det enda vanskeligere å få ut bolten. Man kan f.eks risikere at griserumpa knekker, da blir det vanskelig å f.eks bore ut, da den bli av hardere materiale enn det som er rundt.

 

Ta den til et mek. verksted og få de til å ta en titt på den. En god sveiser kan f.eks sveise på en mutter selv om det ikke er rare stumpen. Fins også bedre verktøy for boltfjerning en griserumpa...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tror jeg satser på et mekanisk verksted iom at jeg ikke har så greie på dette.

En ting jeg kunne tenke meg å sjekke ut først er om det sitter gjenger i toppen også, eller er det kun i blokka. Hvis det ikke er gjenger i toppen så burde jeg vel i praksis kunne fått av toppen nå hvis jeg prøver litt?

Da burde det vel også være lettere å få ut den knekte skruen i etterkant iom at mere av den kommer til syne.

Er det noen som kjenner til dette? Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Det sa iallefall Hasla noe om her :wink:

 

pS Prøøv også og lirk litt på toppen eller ett lite dundk i siden att denne løsner og ta ut toppen da det ikke er gjenger i toppen.

 

Og der kom du i mellom :rolleyes:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det att en dunker litt på siden så kan toppen løsne litt,så er det bare og vippe forsiktig av litt etter litt,eventuelt bikke toppen til siden og så motsatt så løsner toppen fra denne bålten som er knekt.var det noe mer den er jo i prinnsippe løs nå til 90% :rolleyes: Har gjort dette selv med velykket oppdrag jeg.MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Vil anbefale at det brukes varme for å få ut bolten. Når du har en ende som stikker ut er det lett å sveise fast en stålbit i skruen. På grunn av varmen fra sveisingen vil skruen løsne. Alt. 2 er å bruke en kraftig tang, gjerne en som du kan låse fast. Så varmer du forsiktig med en sveisebrenner. Propanbrenner kan være vanskelig å bruke ettersom den varmer et større område og kan ødelegge ledninger og plast i nærheten

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen. Nå har jeg endelig fått av toppen på motoren. Kakket litt i siden på toppen så løsnet den til slutt. Fikk av skruen som hadde mistet hodet. Tok den med en rørleggertang.

 

Her er noen bilder:

 

bilde1a.jpg

 

bilde2a.jpg

 

Stemplene hadde sorte flekker. Fikk vekk det meste med å skrubbe det av med en klut fuktet i bensin.

 

Har fått montert ny toppakning på motor og startet den. Var treg å starte første gangen, men etter å ha kjørt litt så har den etterpå startet på første draget.

 

Har et par spørsmål til som jeg lurer på om noen vet svaret på.

 

Det stikker ut en liten slange fra forgasseren. Den går rundt forgasseren og over på andre siden.

Se bilde:

bilde4a.jpg

 

Er det noen som vet om den skal kobles innpå noe, eller skal den bare være "løs" som bildet viser?

 

Motoren går litt høyt på tomgang.

Er det denne skruen jeg skal benytte for å justere den:

bilde5a.jpg

 

En annen ting er kjølingen på den. Kraftig kjølestråle. En ting jeg lurer på er i det hullet som er i bakkant av stammen.

SE bilde:

bilde3a.jpg

 

Det kommer kun ut eksos der idag. Skal det komme ut vann der også?

 

Takknemlig for svar.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Hei!

Du er definitivt ikke ferdig med å sku..... :smash: Øverste sylinder er tydelig utsatt for varmgang og vanninntrengning.... :nonod: Det sitter en kjølekappe på eksossiden som jeg mistenker at det kan være hull i... Dette bør sjekkes hvis du definitivt ikke finner noe feil ved toppen. Dette er en vanlig feil med gamle Yamaha. Det som gnager, er den meget bra tilstanden på den innvendige zinkanoden som er festet med kryssporskrue på bildet av blokka etter at toppen er fjernet. Det virker på avleiringene i kjølekanalene som om motoren ikke har "levd" i ferskvann, og hvorfor er da anoden så bra? - Kan det tenkes at den har vært byttet av en ansvarlig forhandler? :lol: Lagt ved link til sprengskisse som viser hva jeg mener. Samme sted finner du skisse på forgasser og fuelliner. Tomgangsjustering er rett. Deler kan bestilles i fra samme sted - Billigere tross frakt enn i Norge...

 

 

 

http://www.boats.net/parts/search.html?Man...NKCASE+CYLINDER

 

 

Edit; Termostat og pakning må også til.....

 

Edit 2; Den nederste sylinderen er altfor ren i toppen, sjekk postinger om vanninntregning gjennom nederste simring på veiva her på Båtplassen....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg skal sjekke opp rundt de tingene dere påpeker. Topp pakningen som sto i var meget dårlig. Kan hende det er der det har lekket vann inn i sylinderne.. Motoren gikk veldig urent og fusket/stoppet når jeg startet den før jeg skiftet topp pakningen. Iom at den går så bra nå etter at topp pakningen er byttet så håper jeg det er der problemet lå. Stemplene / toppen har noen sorte flekker som vises på bildet (fikk vasket bort endel av det..), men det har kanskje ingen praktisk betydning?

 

Når det gjelder tett kjølesystem. Er det noe triks å få åpnet opp disse. Har en tynn ståltråd jeg tenkte jeg skulle prøve med først for å se om den åpnet opp. Er det andre tips ang dette. kan man feks bruke trykk luft? Er det noe man kan sprøyte inn i hullene der som løsner opp skitet?

Hilsen morgull

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...