Jump to content

2- eller 4-takter på liten gummibåt


Mornet

Recommended Posts

4t er som regel dyrere, men gir bedre drifstofføkonomi over veldig lang tid.

 

2t er som regel mer høylytte og sprekere. De nye 2t er ganske bra på drifstofføkonomi (men 4t er bedre). 2t er vel litt lettere?

 

Det er opp til deg hva du prioriterer, men en roligere 4t er kanskje hva du er ute etter hvis båten skal brukes lenge om gangen.

 

PS: ingen regel uten unntak (dette er regelen som bekrefter dette, da det ikke er unntak fra denne regel :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Skal motoren løftes av og på endel, så ville jeg gått for 2t, de er en god del lettere enn 4-takterne. Aller lettest er vel Tohatsu's 9.8hk på ca 26kg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

båter i den størrelsen bruker kort stamme. Lang vil fungere greit i lavere fart, men kan ofte gi litt annen oppførsel under fart, siden propellen kommer ca 13 cm lavere. (en 9 foting med 9.9hk blir sikkert spennende nok å kjøre på full gass, sikkert over 20 knop...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Uten tvil en to-takter av to enkle grunner:

 

- letter

- enklere vedlikehold

 

Det finnes også noen lette 4 taktere på markedet, men generelt er 2 takteren lettere. Drivstofføkonomi spiller liten rolle på en så liten motor. Ekstra kilo når motor en skal av og på er det som teller

Link to post
Share on other sites

Når har jeg kommet i samme klemma, 4 eller 2 takt.

 

Jeg ser at mange 4 taktere nå er i samme vektlasse som 2-takterene.

 

2 takterene er vel litt sprekere av seg, men det jeg ser på som minus med 2 taker er olja som må tilsettes bensinen, og den lukten som kommer av eksosen.

 

Nå koster vel 4 takteren en del mer, så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gå for selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...