Mornet Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Hva anbefales på en liten gummibåt på 9 fot som brukes til småturer og fisking. Den brukes ikke som jolle, men som selvstendig båt. Lurer på en 9,9 hk. Blir brukt mest av en voksen og av og til 2 voksne..... Noen tips? Quote Link to post
bjorngb Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 4t er som regel dyrere, men gir bedre drifstofføkonomi over veldig lang tid. 2t er som regel mer høylytte og sprekere. De nye 2t er ganske bra på drifstofføkonomi (men 4t er bedre). 2t er vel litt lettere? Det er opp til deg hva du prioriterer, men en roligere 4t er kanskje hva du er ute etter hvis båten skal brukes lenge om gangen. PS: ingen regel uten unntak (dette er regelen som bekrefter dette, da det ikke er unntak fra denne regel ) Quote Link to post
ivar Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Skal motoren løftes av og på endel, så ville jeg gått for 2t, de er en god del lettere enn 4-takterne. Aller lettest er vel Tohatsu's 9.8hk på ca 26kg. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mornet Posted July 8, 2007 Author Share Posted July 8, 2007 (edited) Går det like bra med kort som lang stamme på en slik båt? Noen stor forskjell å merke på de to? Har fått et tilbud på en med lang stamme.... Edited July 8, 2007 by Mornet (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 båter i den størrelsen bruker kort stamme. Lang vil fungere greit i lavere fart, men kan ofte gi litt annen oppførsel under fart, siden propellen kommer ca 13 cm lavere. (en 9 foting med 9.9hk blir sikkert spennende nok å kjøre på full gass, sikkert over 20 knop...) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Victora III Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Uten tvil en to-takter av to enkle grunner: - letter - enklere vedlikehold Det finnes også noen lette 4 taktere på markedet, men generelt er 2 takteren lettere. Drivstofføkonomi spiller liten rolle på en så liten motor. Ekstra kilo når motor en skal av og på er det som teller Quote Link to post
Kmiland Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Når har jeg kommet i samme klemma, 4 eller 2 takt. Jeg ser at mange 4 taktere nå er i samme vektlasse som 2-takterene. 2 takterene er vel litt sprekere av seg, men det jeg ser på som minus med 2 taker er olja som må tilsettes bensinen, og den lukten som kommer av eksosen. Nå koster vel 4 takteren en del mer, så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gå for selv. Quote Link to post
Mornet Posted July 8, 2007 Author Share Posted July 8, 2007 Det ble en 9,9 2 takter... Får håpe den blir bra.. Fikk tak i en med lang stamme billig, så får håpe det går ok. Den båten skal jo helst ha kort stamme.... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.