Mornet Startet 8.Juli.2007 Del på Facebook Startet 8.Juli.2007 Hva anbefales på en liten gummibåt på 9 fot som brukes til småturer og fisking. Den brukes ikke som jolle, men som selvstendig båt. Lurer på en 9,9 hk. Blir brukt mest av en voksen og av og til 2 voksne..... Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 4t er som regel dyrere, men gir bedre drifstofføkonomi over veldig lang tid. 2t er som regel mer høylytte og sprekere. De nye 2t er ganske bra på drifstofføkonomi (men 4t er bedre). 2t er vel litt lettere? Det er opp til deg hva du prioriterer, men en roligere 4t er kanskje hva du er ute etter hvis båten skal brukes lenge om gangen. PS: ingen regel uten unntak (dette er regelen som bekrefter dette, da det ikke er unntak fra denne regel ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Skal motoren løftes av og på endel, så ville jeg gått for 2t, de er en god del lettere enn 4-takterne. Aller lettest er vel Tohatsu's 9.8hk på ca 26kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mornet Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Går det like bra med kort som lang stamme på en slik båt? Noen stor forskjell å merke på de to? Har fått et tilbud på en med lang stamme.... Redigert 8.Juli.2007 av Mornet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 båter i den størrelsen bruker kort stamme. Lang vil fungere greit i lavere fart, men kan ofte gi litt annen oppførsel under fart, siden propellen kommer ca 13 cm lavere. (en 9 foting med 9.9hk blir sikkert spennende nok å kjøre på full gass, sikkert over 20 knop...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Victora III Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Uten tvil en to-takter av to enkle grunner: - letter - enklere vedlikehold Det finnes også noen lette 4 taktere på markedet, men generelt er 2 takteren lettere. Drivstofføkonomi spiller liten rolle på en så liten motor. Ekstra kilo når motor en skal av og på er det som teller Sitér dette innlegget Link to post
Kmiland Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Når har jeg kommet i samme klemma, 4 eller 2 takt. Jeg ser at mange 4 taktere nå er i samme vektlasse som 2-takterene. 2 takterene er vel litt sprekere av seg, men det jeg ser på som minus med 2 taker er olja som må tilsettes bensinen, og den lukten som kommer av eksosen. Nå koster vel 4 takteren en del mer, så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gå for selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mornet Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Det ble en 9,9 2 takter... Får håpe den blir bra.. Fikk tak i en med lang stamme billig, så får håpe det går ok. Den båten skal jo helst ha kort stamme.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.