Jump to content

Elektro problem Volvo Penta.


Bømlafjord

Recommended Posts

No er jo ferien her og da må jo problema komme :headbang:

Var en tur på sjøen i går, alt fungerte bra heilt til eg plutselig såg at temperatur måleren låg på 120 grader og oljetrykk måler låg i null. Slakka da ned og stoppte motoren, alt såg greit ut i motorrom og motoren var nok ikkje så varm. Da eg skulle starte opp igjen var det ikkje strøm nok til at starter slo inn. Har feilsøkt i dag og her er en oppsummering så langt:

Batteri spenning og strøm inn på starter er ok. Spenning til tenningslås er ok, men når eg vrir på tenning detter spenningen ned til ca 8 volt. Har prøvdt med ny tenningslås og med nye releer på motor. Ved å koble vekk turtallmåler/oljetrykkmåler og tempmåler stiger denne spenningen ut fra tenningslås til 9 volt. Hvor blir denne strømmen av? Noen som kan hjelpe her?

Link to post
Share on other sites

Du skriver at spenningen er ok på batteri og inn til starter. Når du vrir på tenningen så faller spenningen til 8V. Er det 8V målt ved Starter?

 

Du har sjekket at batterier ikke er defekte (defekt celle f.eks)?

 

Hvis du har en dårlig forbindelse så kan du oppleve at spenningen synker på denne måten. Det kan være dårlig kontakt både på pluss og minussiden. Hvis du måler at batterispenningen opprehholdes (målt ved batteri), men at spenningen synker (målt ved tenningsbryter) når tenningbryter opereres så vil jeg tippe på dårlig kontakt et sted på veien.

 

Bare en liten historie som kan være til hjelp..:

Dårlig kontakt kan arte seg litt merkelig av og til. Jeg opplevde en gang at en lampe i båten sluttet å lyse. Jeg målte 12.6V på kontaktene i lampen. Pæra var hel. Fant at flere lamper ikke lyste. Målte samme spenninge i disse lampene. Det viste seg å være dårlig kontakt ved en sikring. Det skjedde i gamle båten. Det var altså spenning nok der, men dårlig kontakt førte til at lampen ikke lyste, og hadde jeg målt spenningen ved lampen når jeg slo den så på ville nok sepnningen vært veldig lav.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det 8V målt ved Starter?

Du har sjekket at batterier ikke er defekte (defekt celle f.eks)?

Takker for greit svar!

Det er 8 volt målt inn og ut av tenningslås, har ikkje fått målt strøm til innslag på starter enda men vil tro den er lav siden starter ikkje slår inn. Spenning er alså 12.6 volt inn på tenningslås ved tenning av, men synker til 8 volt da eg vrir om nøkkelen, og er da 8 volt både på inn og ut av tenningslås.

Har ikkje sjekket batterier mer en målt spenning til 12.6 volt.

Kan legge til at dette er eit AQAD opplegg fra 1984, og med to motorer, så da har eg iallefall muligheten og låne komponenter fra den friske motoren.

Link to post
Share on other sites

Opplevde akkurat samme greia her i vinter når jeg skulle ut en tur. Feilsøkte i timesvis uten å finne problemet. Viste seg til slutt at den ene batteriskoen var knekkt i to. Tok av alle batteriskoa, gjorde ren polene, sjekket alle batterisko og smørte inn med vaselin. Alt ok. Lærdommen må være at siden båten er i bruk hele året lønner det seg kanskje og ta en halvårlig / årlig sjekk inkludert rengjøring av batteripoler.

Link to post
Share on other sites

Da var feilen lokalisert. :sailing:

Jord ledningen som går fra motor via gløde rele og opp til panelet var løsnet på dynamoen.

Det er ikkje lett å finne slike feil og det kan vere tidkrevende, men fordelen med slik feilsøking er at ein da må sette seg inn i annlegget og får eit overblikk over hvordan det står til. Da monterer eg ny kabelsko i morgen og får da 12,5 volt ut av tenningslås, så blir det nok båttur over helgen.

Takker for gode svar!!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du fikk det til.

 

Enda mer hyggelig var det å snuble borti denne tråden. Jeg har 12,9 volt og sikkert ikke ødelagte celler siden batteriet bare er en dag gammelt. Her faller også spenninga såpass at jeg ikke får tørna motoren. Powertrim vil heller ikke være med. Får start hvis jeg bruker startbooster, men ikke på batteriet alene. Tror nok jeg skal se over koblinger og poler i morgen. Mistenker (og håper) at det salte miljøet har satt sine spor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...