Jump to content

Lukeløfter virker ikke - Problem med Carling Switch?


Miles Ahead

Recommended Posts

eftersom du bor i Halden tipper jag du er på Harrytur en gang i uken...post restante Strömstad :wink:

Må nok innrømme at poste restante Strömstad er en adresse som ikke er helt ukjent for meg ja :flag_sw:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Helt enig med deg - ikke bra nok. Løsningen er å bytte båt. Har allerede pratet med ØKH om dette. .... 44 som kommer snart har bedre løsning.

 

:lol: Du er ikke snau.. . Jeg tror de fleste har båter hvor ikke absolutt alt er optimalt. Noe er "feil" på alle båter.

Hvis du er fornøyd ellers med W37GM så hadde jeg ikke latt dette plage meg, men det er vel kanskje en annen type båt du vil ha nå? :wink:

Link to post
Miles - hvor lang var pinnen du brukte? 1,5 meter?

Min tømmerstokk er 1,65 - kommer til å ha den med meg, tror den passer i det store skottet forran nedgangen til kabinen.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
her Miles Ahead

 

slå en signal til Gbg

 

http://www.gecea.com/prod_instatrim_3.asp

 

o kolla vad dom skall ha?! :smiley:

Har forsøkt å nå Gecea i Gøteborg i dag, men det var ikke enkelt. :nonod: Til å begynne med var det ingen som tok telefonen, men 13:00 var det til slutt en jente som tok telefon. Hun kunne fortelle meg at alle var til lunsj, men at jeg skulle bli kontaktet når de var tilbake. Det løftet ble desverre ikke holdt. Kjenner du til dette firmaet? Kanskje mange som har ferie, men det er jo på denne tiden av året at trykket på serviceavdelinger i denne bransjen er størst.

 

Kommer derfor til å følge opp dette også med Windy i morgen.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
vill du att jag skall ringe Gecea, var det pumpen eller kontakten det var feil på?

 

send mig en IM med ditt tlfnummer......

 

(tror Gecea idag bare er en liten agent...förr i tiden sålde dom tom båter...., kansje dom er på ferie i regnet..)

Takk for tilbudet Gunga, men jeg fortsetter ringerunden selv - det går bra :smiley:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Er det slik at man kjøper en båt til over 1000 båtpenger, og så må man ha med seg en 2x4" for å holde motorluka oppe hvis man skal opprettholde sikkerheten det er å ha muligheten til å komme ut igjen? Går det ann da?

 

Alle biler(vel nesten alle da) har en liten stang som brukes til å holde panseret oppe når man skal mekke litt. Men denne lille detaljen har man altså spart inn på. Det må da være særdeles enkelt å lage ett par flatjernsbiter som ligger på hver side, og som kan vippes opp og sikre luka når den er åpnet. Regnet med at slikt var påkrevet.

 

Ett annet alternativ hvis jeg hadde hatt jobben med å lage disse lukene er selvsagt å legge på den tidligere splint-utløsningen på løftesylindrene. I tillegg hadde jeg smelt på ett par gassdempere ala bakluke på bil. Da ville man ved å dra i splinten via fjernutløsningen få lukene til å åpne seg ved hjelp av gassdemperne. Men slike ting koster sikkert produsenten 1 båtpenge å kjøpe inn... :crazy:

 

Forøvrig håper jeg også at jeg en dag har båt med motorrom jeg må bruke stige for å gå ned i :cool:

 

 

PS. Windy har automatisk slukking av motorrom står det i ett innlegg over. Er det av typen halogen-apparat som utløses av varme? Da bør motorene stå stille når det begynner å brenne, for jeg misstenker at hvis du ligger i god driv med de to diesel-motorene på bildet, vil du ikke merke det som fusking engang når de tømmer motorrommet for gass :wink:

Link to post
PS. Windy har automatisk slukking av motorrom står det i ett innlegg over. Er det av typen halogen-apparat som utløses av varme? Da bør motorene stå stille når det begynner å brenne, for jeg misstenker at hvis du ligger i god driv med de to diesel-motorene på bildet, vil du ikke merke det som fusking engang når de tømmer motorrommet for gass :wink:

Normalt sett slås motorene av når flasken utløses, tenningen brytes, men kravet er at en skal få alarm slik at de manuellt skal slås av.

Link to post
Takk for tømmerstokkmålet. Får sørge for å ha en slik ombord da

 

Har du funnet noen løsning på dette eller fortsetter du å feilsøke?

Har bestilt ny pumpe fra Windy - håper å få den før helgen. Regner med (håper) at det ordner seg da...

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
PS. Windy har automatisk slukking av motorrom står det i ett innlegg over. Er det av typen halogen-apparat som utløses av varme? Da bør motorene stå stille når det begynner å brenne, for jeg misstenker at hvis du ligger i god driv med de to diesel-motorene på bildet, vil du ikke merke det som fusking engang når de tømmer motorrommet for gass :wink:

Ja, anlegget er koblet til et stopprelee slik at motorene stopper når gassen løses ut.

 

Sikkerheten og installasjonen av det tekniske er nok på et høyt nivå på Windyene. Men det hjelper jo ikke stort det om vi ikke kommer nedi der :wink:

Link to post

Jeg hadde en miniutgave av dette problemet, en av to løftesylindre hadde lagt på røret. Da var det bare å hjelpe til litt med en hånd, så kom luka. Windy skiftet på garantien.

 

Med dagens løsning har de nok tenkt slik, en av to sylindre vil uansett fungere. Det andre som er fornuftig med løsningen, er at denne skruvarianten er veldig trygg. Står de oppe, så faller de ikke ned.

 

Men jeg satt på kanten og dingla med beina og lurte på hvordan i hule jeg skulle få opp denne luka hvis begge svikter. Og jeg sier takk for omfattende beskrivelse av både det og mer.

 

Tror jeg vet hvorfor de ikke bruker gassdempere, i det formatet der blir de ganske følsomme for temperatur. Så hvis de løfter litt kalde, løfter de mye som varme. Hadde jo vært for gæli hvis nevnte kone og alt på bordet ble vippa i sjøen med et spoing når temperaturen i motorrommet nådde et visst nivå og gassdemperne dro til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...