Jump to content

Er dette et resultat av grunnstøting ?


Rastløs

Recommended Posts

Bildene viser bakkant av kjølen på en seilbåt. I fremkant og bakover ser alt helt ok ut,

( og det er ikke noe sprekkdannelser eller mistenkelig innvendig)men i området i bakkant er det mye rust i overgangen kjøl/skrog. Er det tegn på at båten har hatt et lite møte med moder jord, eller er det bare å kjøre på med sikaflex , og anse det som en bagatell ?

 

kjoelen_2.jpgkjoelen_4.jpgkjoelen_1.jpg

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post

Dette er 100% sikkert ett resultat av en grunnstøtning. Få opp alle dørkplater og sjekk nøye innvendig. Bank lett med en hammer rundt kjølen og ut i sidene så vil du høre om lagene med glassfiber har sluppet tak i hverandre.

 

SIKA kan brukes for å pynte utvendig, men det kan være strukturelle skader i skroget.

Link to post

Hvis det er mistanke om et ufrivillig møte med moder jord, er det bare å få fagfolk på banen. Denne typen skader må utbedres ordentlig, ellers kommer de tilbake. Om ikke de hjemsøker deg "i levende live" som eier av båten, kommer de garantert til å hjemsøke deg etter at du har solgt den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Er faktisk ikke så sikker på at dette er noen grunnstøtings skade , kan vel bare være rust fra jernkjølen etter at sikaen har sluppet taket i klølen , om du ser på kjølen fra siden hele veien bakover , er den da bøyd ned i bakkant og kan du se om bakre øvre del av kjølen i bakkant har vært rettet ut ?

 

Ville vel ha fått en fagmann til å ta et blikk å saken og gitt en rask vurdering.

Overgangen fra jernkjøl til båt fugen legges det ofte sikaflex i og denne slipper gjerne etter en stund (på noen båter så beveger kjølen seg noe under seil) og dette ser da ut som den har vært med noen sesonger og da er dert ikke uvanlig at den slipper i kanten mot kjølen.

Slipper sikaen der så blir jernet på kjølen exponert direkte og rust vil renne ut , jeg har sett lignende noen ganger og det har ikke vært snakk om noen uvanlige grunnstøtinger utover de små knuffene man gjerne har iløpet av en sesong noen ganger. Har du sjekket at kjølen sitter skikkelig hardt på ? (er alle boltene skikkelig stramme ? )

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

jada det er båten min. Jeg tror det bare er snakk om sikafuge, men jeg har fått noen foruroligende teorier om at denne saken kan ha sammenheng med lekkasjene i rekkestøttene/rellingslistene, p.g.a samspillet mellom alle krefter når det sier stopp.

 

Men nå skal den jo på verksted uansett, og da får jeg jo svaret.

( og selger er veldig opptatt at vi finner løsninger som begge kan leve med, men har den vært på grunn så er det til slutt bare en løsning for meg. )

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post

Enig med Bitteliten, dette ser ikke ut som en grunnstøtningsskade. Det ser mest ut som om det trengs en oppstramming av kjølbolter. Det er forøvrig ikke sikkert at du skal bruke Sikaflex mellom kjøl og skrog. Det fins et produkt som heter Thioflex, som er mer vanlig å bruke her. Kjølen bør i såfall slippes ned, renses for gammel tettemasse, fjerne rust og primes godt før den igjen monteres på nytt med et godt lag med Thioflex.

Link to post
For meg ser det rart ut at kjølen glipper nedover i bakkant. Kreftene ved en grunnstøting bør være at kjølen slås opp i skroget - ikke ned fra skroget.

Synes også dette minner mistenkelig om en grunnstøtingsskade jeg så på en tilsvarende båt som ble tatt på land i fjor.

 

Bitteliten: Dette kommer vel an på hvordan en møter moder jord? Treffer en rett forfra - og ikke rett under - vil jo kreftene virke bakover vil jeg tro.

Link to post
Synes også dette minner mistenkelig om en grunnstøtingsskade jeg så på en tilsvarende båt som ble tatt på land i fjor.

 

Hehe sikker på at du husker rett når du sier du var tilskuer Swande?

 

Det er kanskje på tide å sjekke de gjennomgående boltene som holder kjølen på plass? Kanskje de er iferd med å ruste istykker? Her har du en jobb å gjøre. Sandblåse kjølen , bytte kjølboltene og slipe bunnen. Tror ikke det er noen grunnstøting for det burde du vel ha merket også?

 

PS Lano det heter ikke rygge på sjøen...... :smash:

Link to post
Kanksje de har rygget på grunn ? :confused:

:lol::lol: Ingen ekte båtfolk med en Regina sier "rygge" på sjøen. Det er det bare landkrabber som sikler etter en Bavaria som gjør. :lol::lol: Dumme seg ut? Kanskje på tide å tenke seg litt om før tasting neste gang?

 

Hehe sikker på at du husker rett når du sier du var tilskuer Swande?

 

Det er kanskje på tide å sjekke de gjennomgående boltene som holder kjølen på plass? Kanskje de er iferd med å ruste istykker? Her har du en jobb å gjøre. Sandblåse kjølen , bytte kjølboltene og slipe bunnen. Tror ikke det er noen grunnstøting for det burde du vel ha merket også?

Årest dummeste?? :yesnod: Lurt å lese innleggene kanskje - eller aller helst konvertere til Havgap-forumet? Han skriver ikke at det er han som har grunnstøtt, men overtatt en båt han lurer på har grunnstøtt :rolleyes:

 

Ikke tilskuer til hendelsen nei, men observerte tilsvarende båt på land i fjor, ja. Lurt å lese innleggene!

Link to post
Svart (redigert)

Det kommer jo en del vann i bunnen av båten fra rekkestøtte lekkasjene, så jeg kom ikke på den fantastiske ideen å smake på vannet før i dag tidlig. Det var jo en umiskjennelig smak av salt. Uansett om det er grunnstøting eller bare løse kjølbolter, så er det dessverre stor sannsynlighet for at det er vanninntrengning

av sjøvann ( ved kjølboltene)

 

Til tross for at selger har vist seg som MEGET løsningsorientert og imøtekommende tror jeg dette faktisk ender med at han må få båten tilbake. Jeg kjøpte faktisk en godt vedlikeholdt båt som etter utsagn og kontrakt ikke har problemer med lekkasjer. Når både sammenføyninger, rekkestøtter og kjølboltene har vanninntrengning, da er vel det et vesetntlig avvik fra kontrakten skulle jeg mene.

 

I bunn av båten er det jo dobbelt skrog. Tilsynelatende ser det derfor tørt og fint ut når man undersøker kjølboltene, men når man kikker inn i dreneringshullet ser man at det er dobbelt bunn, og at ligger å skvalper

mellom de to lagene, kun overskuddsvannet kommer opp i dagen der lensepumpen ligger. (Kjempe smart???)

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Det var jo en umiskjennelig smak av salt. Uansett om det er grunnstøting eller bare løse kjølbolter, så er det dessverre stor sannsynlighet for at det er vanninntrengning av sjøvann ( ved kjølboltene) Til tross for at selger har vist seg som MEGET løsningsorientert og imøtekommende tror jeg dette faktisk ender med at han må få båten tilbake.

 

I bunn av båten er det jo dobbelt skrog. Tilsynelatende ser det derfor tørt og fint ut når man undersøker kjølboltene, men når man kikker inn i dreneringshullet ser man at det er dobbelt bunn, og at ligger å skvalper

mellom de to lagene, kun overskuddsvannet kommer opp i dagen der lensepumpen ligger. (Kjempe smart???)

 

Du skal være kritisk til denne situasjonen. Hvis kjølboltene er i AISI 316, så vil dette materialet være utsatt for spenningskorrosjon og Pitting Corrosion. Dette er korrosjonsfenomener som typisk vil finne sted mellom kjøl og tiltrekkinsmutter, et eller annet sted. For å være helt sikker på at man ikke kommer 'i uløkka' en eller annen gang i fremtiden, ville jeg byttet bolter i f.b. med tetting rundt kjøl og bolter. Men det tror jeg ikke selger vil gå med på.

Link to post
Svart (redigert)

:cryin:

 

- HAdde bare selger vært mer observant og stilt seg spørsmålet hvorfor han måtte lense båten sin så ofte ( for det må han ha gjort) , og ikke tenkt som så at dette nok bare er kondensvann, så hadde han spart seg selv for både bryderi og kostnader nå. De fortalte jo at de hadde sett "greiene ved kjølen lenge", men hadde ikke ansett det som noe problem. :headbang:

 

Hadde de tatt seg bryet med å ta det opp med importør for to år siden, hadde de jo fått dekket både rekkestøttene og kjølen på reklamasjon vil jeg tro. Nå får han utfordringer med et krav om omstøting av salg

og rep. kostnader man ikke vet rekkevidden av.

 

Moralen må være for en hver båteier: Finner du vann som du ikke vet hvor kommer fra, så må du lete til du finner det ut. Hvis ikke kan det bli skikkelig dyrt.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post

Sikkert på at ikke vannet kommer fra vakumventilen til motoren? Er også noen på bavariaforumet som har fått saltvann i mellomrommet mellom innerliner og skrog fra dassen. I motsetning til eldre båter med dyp kjøl der en viss mengde sumpvann er regelen og ikke untaket så merket man noe få dl vann veldig godt ombord i en moderne båt. Synes det virker litt villt at det skulle komme saltvann inn mellom skrog og kjøl på denne måten via boltene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...