Jump to content

Er dette et resultat av grunnstøting ?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg er seriøs. Jeg oppfattet ikke ditt innlegg som det.

At det kan forekomme feil og mangler på de fleste nye båter er ikke det samme som at ALLE NYE BÅTER HAR LEKKASJER.

At man får små lekkasjer i eldre båter er imidlertid ikke noe nytt. Det kan også være at seilbåter er mer utsatt for lekkasjer pga større belastninger? Det vet jeg ikke. Jeg uttaler meg om motorbåter, men du uttaler deg jo om alle nye båter.

Det du skriver i ditt andre innlegg er jeg m.a.o. tildels enig i. Bl.a. at man alltid bør være på vakt fra første stund.

Det finnes mange som lever i den tro at selv bibelen er uten skrivefeil og feilaktige tolkninger. Det kan sammenlignes med endel båteiere som lever i den "tro" at produsenten av nettopp deres båt ikke legger fra seg arbeidet midt i en fuging når det er lunch, eller blir litt uoppmerksom når kollegaen kommer inn mens han borrer hull i dekket, etc. Når lunchen er over begynner man på feil plass, eller noe i den duren. Resultat.....irriterende produksjonsfeil. Det tar ganske mange hundre timer å produsere en båt, og ja, det er min private mening at alle båter på fjorden har mindre eller større feil, og at det kreves oppfølging å kjøpe ny båt. Heldigvis har jeg den erfaringen at det for de fleste er mindre feil som ikke krever særlig mye energi. Småfeil som en lekkasje fra en rekkestøtte, og en defekt rorindikator, defekt oljetrykksføler,fusk i volvo penta turteller, og slikt lar seg greit ordne. Men dersom man ikke tar tak i tingene, spesielt hvis det er snakk om vannlekkasjer, så kan det få større konsekvenser.

OLPI,

Hvis du tolker det jeg tidligere har skrevet som at alle bavaria'er lekker når de er nye, så har du tolket fryktelig feil . Skjønner faktisk ikke hvordan enkelte av dere klarer det :crazy: Begynner å forstå endel om hvordan rykter oppstår. Jeg er faktisk meget godt fornøyd med min båt. Hadde jeg hatt lyst på et annet merke ville jeg kjøpt det,ettersom båten min er nedbetalt. Men den er også fri for barnesykdommer, så til tross for at merker som Beneteau,Bavaria og Jeanneu slipper den ene lekkerbiskenen etter den andre, velger jeg å beholde Bavaria'en min fra 2003. Når jeg en dag skulle få lyst på ny båt igjen, holder jeg øynene på gløtt for de fleste av dagnens båtmerker, spesielt Beneteau. Hvorfor? Fordi jeg synest de båtene er veldig flotte i innredningen, nydelige trearbeider.

Dette ble sikkert en avsporing, men det er jo ikke den første avsporingen på dette forumet, og problemet i lenken ble jo løst av en ærlig selger uansett.

Jeg er slik sett meget fornøyd, selv om jeg faktisk synes syndt på selger.

Tja, det kan hende du har gjort selger en god tjeneste ved å identifisere en del feil og mangler han kan rette opp før han gjør et nytt forsøk på å selge båten. Du har i hvert fall gjort alle andre en tjeneste.

Har ennå tilgode å snakke med en praktisk person som ikke har funnet feil på en ny båt,uavhengig av merke. Det kan være alt fra små lekkasjer til løse slangeklemmer. Når en båt er ny, kommer det alltid først en tid der man er litt på vakt, før man senker skuldrene og stoler på båten. En båt er et ganske stort byggverk bestående av mange enkeltkomponenter.

Dette er jeg enig i. Om jeg teller opp, kjenner jeg 8 personer som har kjøpt ny båt de tre siste årene. Samtlige har gitt uttrykk for at de har hatt feil. Det varierer fra få til mange og fra småting og til mer omfattende feil. Båtmerkene er Scand, Nor Star, Joda, Marex, Aquador, Askeladden, Bavaria og Nidelv. En av de som hadde kjøpt en ny Scand 360 hadde en liste på 12 reklamasjonspunkter. De fleste av disse var mer en løse skruer så vidt jeg huske.

Alle nye båter uansett merke har håndtverksmessige produksjonsfeil, som feks slurvete fuging og smålekkasjer. En sløv båteier finner ikke disse feilene før han har solgt båten. Da blir det dyyyyrt.

Er nok mulig vi "snakker forbi hverandre". Jeg er enig i at mange, kanskje de fleste nye båter har småmangler, men det er langt fra det til at det er lekkasjer i de fleste/alle. Jeg vil påstå at de fleste av manglene er småting som ikke vil gjøre det dyyyrt hvis man ikke oppdager dem. Noen vil selvsagt kunne medføre at det kan bli dyrt. Slik jeg forsto deg er det feil med 100% av nye båter og det vil bli dyrt hvis man ikke finner feilene raskt. Det er jeg uenig i.

Jeg kjenner også flere som i de siste årene har kjøpt seg nye båter (motorbåter). Ja, noen av dem har hatt småfeil, en hadde noen større (det var en Agder der de hadde "glemt" å legge på sika mellom stevn og stevnlager ved montering. De hadde dessuten gjort en elendig jobb med priming/stoffing av båten).

De andre hadde mindre feil som kunne vært der i lang tid uten at det hadde blitt dyrt å utbedre. Irriternde med feil er det imidlertid alltid, særlig på nytt. Eksempelvis hadd en med ny Saga 315 fått et skap som ikke gikk å åpne pga bordsøylen var feilplassert. En annen med en ny NB hadde bedt om ekstra vifte ut fra toalettet, og det hadde de klart fint. Problemet var bare at de hadde ledet luften i slange ut på akterdekk :headbang:

Etter min mening er det uansett ikke bra at slike ting skjer. Det vitner om dårlig internkontrollrutiner. Noe av skylden kan man forklare med stort press /mange solgte båter, men det er uansett ingen unskyldning. Jeg vil også påstå at ingen båtbyggere med respekt for seg selv slurver med fuging (f.eks. mellom skrog og overbygg og i alle gjennomføringer).

Det er å gjøre seg en bjørnetjeneste. At montører på "nye båtfabrikker" kan gjøre slikt overrasker meg imidlertid ikke. Vet man ikke konsekvensen av feil man gjør spiller det ofte mindre rolle for vedkommende å være nøyaktig vil jeg tro.

Det viktigste er vi uansett enig om. Det er å være overvåken og sjekke godt helt fra båten er ny om det finnes feil, mangler.

Dette er jeg enig i. Om jeg teller opp, kjenner jeg 8 personer som har kjøpt ny båt de tre siste årene. Samtlige har gitt uttrykk for at de har hatt feil. Det varierer fra få til mange og fra småting og til mer omfattende feil. Båtmerkene er Scand, Nor Star, Joda, Marex, Aquador, Askeladden, Bavaria og Nidelv. En av de som hadde kjøpt en ny Scand 360 hadde en liste på 12 reklamasjonspunkter. De fleste av disse var mer en løse skruer så vidt jeg huske.

Gode argumenter for å kjøpe nesten ny båt (1 til 2 år) i stedet for helt ny dersom det er aktuelt, vel og merke dersom selgeren er årvåken.

Gode argumenter for å kjøpe nesten ny båt (1 til 2 år) i stedet for helt ny dersom det er aktuelt, vel og merke dersom selgeren er årvåken.

Nemlig! Det har også vært ett av mine argumenter for å kjøpe ett til tre år gamle båter. Samtidig har du en del igjen av reklamasjonstiden

Etter første sesongen var det litt deilig å senke skuldrene igjen. Slippe å høre etter nye lyder, føle at jeg kjente båten, og bare slappe av.

Å kjøpe ny båt, det orker jeg ikke oftere enn hvert 5-10 år. Nå som båten er 4, tenker jeg at 10 år må vel være en passe alder å bytte båt igjen på.

Båt og bil blir veldig forskjellig sånn sett. Bil er noe man leverer og henter, og har man penger, så er det bare til å bytte i vei.

Båt er noe som krever mye mer energi å bytte. For ingen båt er lik, og når man først har fått tillit til båten, så skal det monteres en masse utstyr.

Hvertfall er jeg av det slaget som skal ha båten såpass skreddersydd at det blir en lang smørbrødliste etter at båten er levert fra verft.

Derfor er det deilig å følge opp båten maksimalt helt til både garanti og reklamasjon er over. Noe av det jeg mente var at da sparer man tid og penger etter at 5 år er gått.

OLPI ,jeg mente ikke at alle båter lekker, men at alle har småfeil. Ettersom feilen denne lenken handlet om var en slik lekkasje reklamasjon som eieren kunne tatt tak i for lenge siden, og fått dekket på reklamasjon, er det litt synd at det ikke ble fulgt opp. Båter skal ikke lekke. Selv om mange aksepterer muggen fuktig luft inne i båtene sine. Setter man standarden når båten er ny, og lar produsenten rette opp i alt frem til 5 års dagen, så er tanken min at da er båten luket og klar for mange fine år, med minimale problemer etter fylte 5 år.

I år er båten min 4 år, og jeg hadde 2 dyre reklamasjoner.

- Volvo penta motoren måtte ut fordi det var en merkelig lyd som kom av og til, det viste seg å være 3 løse skruer på dempeplatene. Pris med landsetting,arbeid og sjøsetting får du sjekke med volvo.....reklamasjon.

-Ankervinsjen av merket Anchorlift var korrodert i stykker, fikk sendt en ny en etter litt diskusjon. Gikk fort å bytte selv.

Begge disse feilene er produksjonsfeil. Motorfeilen skyldtes ikke slitasje etter kun 500 timer, og korrosjonen på winchen skyldtes dårlig materialvalg.

Hadde disse feilene kommet neste år, ville jeg sikkert blitt 30 tusen fattigere.

Winchen virket fortsatt, og volvoen sveiv helt greit, bare at jeg hørte en lyd som ikke skulle være der, som kom sånn av og til. Hadde dempeplaten løsnet fullstendig til neste år, etter at 5 år var gått, ville skadene blitt mye større, og jeg fått regningen.

Heldigvis har jeg en seriøs importør i ryggen, som er klar over at jeg har 5 års reklamasjonsrett. Holdt nemlig på å kjøpe båten fra utlandet, og da ville jeg tapt disse 2 sakene.

Spennende at problemene med min båt, har skapt engasjement og diskusjon utover den spesifikke båten. For meg blir det BAVARIA igjen ( tror bare at jeg og selger har vært uheldig), - bare importøren kan komme med et skikkelig tilbud. ( og det vil/tør de ikke før i begynnelsen av August, når de samtidig har fått første B31 til landet. ) - Trøsten får være at vi istedenfor seiling på egen kjøl nedover svenskekysten, i dag sannsynligvis har fått en "last minute 2 ukers deal" i Kroatia med en Bavaria 30. Siden vi bare er to, så er det helt grei størelse båt for meg.

- Og gjett om jeg kommer til følge opp båten min i reklamasjonstiden da !!!

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

En interessant tråd dette. Alle båtene jeg har kjøpt har hatt større og mindre feil. Siste båten har definitivt hatt minst feil. To store saker: Windy hadde ikke helt fått Simnet til å snakke sammen - de fikset en lokal fagperson som fikset dette uten at jeg måtte gjøre noe. Motorstyringa tok kvelden på Petra etter 103 timer - det kan ikke lastes Windy. De andre sakene kommer jeg faktisk ikke på i farta. Vindusviskere fikk jeg nye og mye bedre fester gratis fra Windy etter at jeg påkekte at jeg ikke var fornøyd. Jo - så var det en potensiell feil på en hydraulikkslange med en knekk - ble byttet på service.

Nidelvene våre hadde desverre ganske lange lister av ting som ikke fungerte - spesielt vår Nidelv 300. Det var nok en medvirkende årsak til at vi ikke kjøpte større Nidelv.

Alle båter trenger vedlikehold og aktive eiere tror jeg. Alo's eksempel viser kanskje at det også gjelder Bavaria. Jeg har en hypotese - men den er bare min egen tanke - at kanskje Bavaria kjøpes som førstebåt av mange som ikke er så båtvante. Det gjør nok kanskje også at man bør være ekstra obs på at vedlikeholdet er utført bra.

En 10 år gammel båt som er godt vedlikeholdt kan være en mye bedre båt enn en 4 år gammel båt som ikke er vedlikeholdt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er nok mange Bavaria eiere som ikke er like vant med seiling og båtliv. Det sier seg selv ettersom de har omtrent halvparten av nybåt markedet innen turseilbåter(tror det er såpass). Når årene går, og flere eldre båter kommer på bruktmarkedet vil vi sikkert se flere eksempler på båter som mangler oppfølging og vedlikehold. Uansett så vil det nok være veldig mange eksempler på det motsatte også. Bavariaklubben har et forum der alle eiere av bavaria kan utveksle erfaringer og vedlikeholdstips. Det gjør det enkelt for dem som er nye å få tips og råd fra mer erfarne seilere. Forumet er veldig aktivt, og det tyder på at mange er engasjert. Likevel har jeg sett etpar eksempler på misligholdte båter, og det skulle bare mangle også, ettersom såpass stor prosent av seilbåtene er nettopp Bavaria. Dessuten kommer det en og annen sliten charterbåt over skagerak av og til, klar for norsk skjærgård.

Å eie båt har jeg erfart er en hobby, der veldig mye tid går med til å stelle med båten. De som egentlig bare liker å bruke båten vil nok dersom de ikke har råd til å bruke servicefolk komme til en dag, der den ikke er like lettsolgt. Det er i dag mange "nyrike" båteiere som ikke er like ofte nede i havna som gjengen på dette forumet. Båtene de har kjøpt er mye større enn hva de makter å stelle, og når renten stiger, tror jeg ikke båtlivet er like gøy lenger.

Båter over 35 fot krever mye tid, hvilket mange på "sjøen for alle" ikke har i tankene når de regner på hva de har råd til. Jeg har også observert at mange hiver ei presenning over glisene sine i september, sjekker dem til jul, og henter dem i mai. Det betyr at mye av misligholdet og problemene oppstår på vinteren, mens de tror båten "sover" sin skjønnhets søvn. Selv legger jeg båten i opplag med en absorpsjons luftavfukter som regulerer luftfuktigheten til 50%, og ovn med frostvakt som sørger for + grader ombord. Det betyr i praksis at mugg,råte,korrosjon ikke kan skje ombord pga for lav luftfuktighet. Samtidig tørkes båten. Denne investeringen til 12 000 kroner synest jeg en båt til 1,3 mill fortjener. Den er også en av årsakene til at min båt er luktfri og har et godt inneklima hele året.

Cristabelle !

Er det vanlig rundt i båthavnene at man kan få lov til å være tilkoblet strøm hele vinteren gjennom ? Jeg kunne godt tenkt på det samme men på Vallø der jeg ligger om vinteren tror jeg det kun er mulig å låne litt strøm innimellom for å toppe batteriene osv et par ggr iløpet av vinteren

Redigert av Enzo (see edit history)
De båtene som er prøveseilt før kunden overtar er nok ganske lytefrie ja.

Nidelv prøver sine båter en halvtimes tid i Nidelva. Windy tar en tur opp i Tromøysundet.

NorWest leverer visst sine båter med minst 10 timer på telleren .

Så jeg vet ikke jeg - tror det også handler om holdninger og rutiner i bedriftene.

Cristabelle !

Er det vanlig rundt i båthavnene at man kan få lov til å være tilkoblet strøm hele vinteren gjennom ?

Det er ikke vanlig på land pga. brannfaren, og takk og lov for det. Utrolig mye tankeløs landstrømsvirksomhet i båthavner. (vifteovner,plastposer rund skjøter,batteriladere på uten kontroll på væskenivå,etc.)

Jeg har derimot de siste 3 årene hatt båten liggende isfritt på sjøen, vinterfortøyd.

Fordelene:

-I kraftige vindkast og høststormer ligger riggen og fjærer mykt i vindkastene. Ingenting belaster skrog og rigg mindre enn å ligge på sjøen.

-Har strøm ombord, hvilket betyr at jeg unngår frost, og har full kontroll på fuktigheten. I fjor vinter var fuktigheten hele vinteren på ca 50% (logger den). Tempen har jeg stilt til 5 grader, under det, så kobler ovnene inn. Ellers er det kun absorpsjons luftavfukteren som trekker strøm.

-Ingenting ødelegger en motor mer enn å stå 6-7mnd hvert år. Jeg starter min motor regelmessig frem til nærmere jul, så konserverer jeg den og lar den hvile til mars. (januar og februar+halve mars er opplagsperiode pga klima)

-Masse fine høst/vinter turer, sesongstart i mars.

-Har båten på land kun annethvert år, mindre arbeid med vårpuss. Da setter jeg den på land i mai, og lar den stå og tørke ca .en mnd (mens jeg gjør noe annet).

-Vi har organisert vakthold i havna på vinteren, dvs 4 stk patruljerer daglig 1 uke hver. Utover den uka kan vi slappe av.

-Jeg har alarm over gsm nettet på lav temperatur inne i båten, landstrøm, under 80% oppladet batteri, vann i kjølsvin, innbrudd.

-Bruker kun en liten bompresenning som dekker fra masta og helt bak. Ingen matting av skrog pga presennings gnissing.

-Slipper masse arbeid med høst og vårpuss. Alt jeg gjør med båten skjer kontinuerlig.

-Hvis jeg vil ned og "jobbe" i båten, kan jeg ringe til båten og slå på 5kw dieselvarmer, så er det varmt og godt når jeg kommer ned dit.

Ulemper:

-Man må ha en båt som man vet er skikkelig primet under vannlinja.

-Man får strømregning (2-3 tusen pr vinter)

- Jeg har selv lagt 6 strøk Hempel epoxy primer, slik at båten ikke skal trekke vann. Det er også viktig at vannlinjen er over vann over det hele. Med en skadefri båt, et 100% tørt kjølsvin, og 50% luftfuktighet inni båten, så skulle det ikke forundre meg om båten min er tørrere i skroget enn dem som er på land når våren kommer. Da jeg skar ut hull til baugpropell i mai i fjor, var den biten av skroget jeg skar ut skikkelig tørr øg fin. (og bra tykkelse).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...