Jump to content

Volvo penta md21b vann i oljen


McFog

Recommended Posts

Har en kragerø 26 snekke med en Volvo penta md21b. Merket plutselig hvitaktig/kremhvit olje når jeg peilet oljen. Har fått byttet toppakning sveiset og planet aluminiums toppen. Den ble også trykktestet før den ble montert på igjen. Jeg ble garantert at toppen skulle være ok. Til min store fortvilelse opptager jeg etter å ha byttet olje og filter en rekke ganger at oljen fortsatt blir hvit. Nivået på peilepinnen stiger noe, mens vannstanden i ekspansjonstanken holder seg noenlunde stabilt. Er det saltvann jeg får i oljen? Saltvann via oljekjøleren? Hvordan kan jeg på en enkel måte sjekke dette? Har kostet på den gamle motoren betydelig. Hvis jeg må bytte oljekjøler, hva er prisen? Svært takknemlig for svar! Båtsommeren min står i fare for å "forsvinne"!

Link to post
Share on other sites

:cryin: Huff.

 

Kan som du antyder være lekkasje i oljekjøleren. Må demonteres og trykktestes på et radiatorverksted.

Det som er verre og som jeg har opplevd er at pakningene under de våte sylinderforingene lekker, men tror ikke det så lenge vannstanden i ekspansjonstanken er noenlunne OK. Sjekk også sjøvannspumpen, det kan lekke forbi simmerringene og inn bunnpanna, det er enkelt å fikse.

 

Mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

 

Hvis det hadde vært ferskvann ville du merket dette på at kjølevæsken forsvant. Siden du ikke sier noe om dette går jeg ut fra at det er saltvann. Er det olje i kjølevannet, oljefilm på vannet bak båten?

Så lenge motoren er i drift bør oljen presses ut i vannet, ikke omvendt. Oljekjøleren sitter også på sugesiden av sjøvannspumpa, noe som gjør det enda mindre sannsynlig. Men vannet kan lekke inn i olja når motoren ikke er i drift.

Den andre muligheten er sjøvannspumpa. Har du sjekket om det kommer vann ut av dreneringshullet på pumpa?

 

Du skriver at du har fått sveiset toppen. Hva var grunnen til det?

Link to post
Share on other sites

:cryin: Huff.

 

Kan som du antyder være lekkasje i oljekjøleren. Haba

Takk for svar! Prøver å få ut oljekjølern. Den siste skruen( nederste) er håpløs å få ut uten å demontere deler av startsmotoren! Har fått åpnet den på den ene siden. Mye skitt der. Dette med sjøvannspumpa og simmeringer var interresant! Er de lette å få ut? Kan det kjøpes rep sett til dette formålet? Igjen takk for raskt svar!

 

McFog

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Prøver å få ut oljekjølern. Den siste skruen( nederste) er håpløs å få ut uten å demontere deler av startsmotoren! Har fått åpnet den på den ene siden. Mye skitt der. Dette med sjøvannspumpa og simmeringer var interresant! Er de lette å få ut? Kan det kjøpes rep sett til dette formålet? Igjen takk for raskt svar!

 

McFog

 

Jeg kjenner ikke spesielt til VP Diesel, men en sjekk indikerer at sjøvannspumpa er en Johnson Pump 10-32058-1 (VP # er 831178). Denne pumpa er slik ut:

pumpe.jpg

 

Delelista for denne pumpa finner du på:

Pumpedeler

 

Du får deler hos VP-pusheren, men det tar nok laaaang tid og er dyrt (de vil heller selge deg en ny pumpe til minst fire tusen).

 

Johnson Pumper importeres i Norge av

JOHNSON PUMP A/S

Postboks 3765 Gamlebyen, 0135 Oslo

Telefon: 22 67 83 30

Telefax: 22 67 33 75

Jeg fikk god hjelp der for et par år siden...

 

Ellers så får du nok tak i både lager, simringer og shimser i en maskinforretning. Det blir det billigste. Pakninger lager du sjøl.

 

Just my two cents...........

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Også jeg kan støtte teorien om sjøvannspumpa. Jeg bomma stygt ved impellerskifte for over 10 år siden - tok ut akselen for å gjøre selve skiftet enkelt - og trykte det hele på plass igjen. Det jeg ikke visste/forstod/tenke på var at det lå en simring i bakkant av aksel inn mot motor. Den trykte jeg helt eller delvis ut av posisjon, og vann kom inn i motoren. I mitt tilfelle snakker vi om helt andre mengder enn det som gir litt "skum" - uansett beviser det at vann kan komme inn i olja den veien.

 

By the way - i mitt tilfelle fikk jeg ut mer enn tre(!) liter vann fra bunnpanna før "sugerøret" tok til seg mørk olje. Et under at det endte bra, men heldigvis skjedde stoppen mens motoren gikk sagte på tomgang, det var nok det som forhindret følgeskader....

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips! Har begynt å demontere sjøvannpumpa. Har fjernet lokket til impeller huset og impellleren. Akselen er trukket ut og låsesplinten er tatt ut.. Hvordan går jeg fram videre for å få ut simmeringer og "inmat" Kan jeg kjøpe et "repair set"

Link to post
Share on other sites

Du må demontere pumpa fra motoren. Rep.sett fantes iallfall tidligere, med bl.a. aksel, lagre og simmerringer. Normalt trenger man bare det siste. Kan kjøpes i en maskinforretning, men den mot sjøvannet må ha rustfri fjær.

Men sjekket du før demontering om pumpa lekker vann?

 

Pumpa til B-modellen er 6-kantet, tidligere var den rund. Pumpa på bildet har o-ringstetning, men din pumpe har papirpakning.

OBS: Pakningen må være av korrekt tykkelse, er den for tykk risikerer man at pumpa ikke fungerer. I tilfelle du lager pakning selv...

Link to post
Share on other sites

Husk at de to simringene i sjøvannspumpa skal stå hver sin vei, den ene skal tette for vann fra pumpa, den andre for olje fra motoren.

Pass også på at dreneringshullet i underkant av pumpa (omtrent midt imellom de to simringene) er åpent, da vil du normalt se at det lekker vann her hvis simringen er gåen.

 

Fred Ivar

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...