Jump to content

værstatus norskekysten


litt peiling

Recommended Posts

Ser noe bedre ut, ja, men likevel en ganske ustabil værtype framover. I fjor på denne tiden hadde vi smeigedager! Lenge siden jeg kan huske en sommer med så langvarige, stabilt dårlig vær som vi har hatt siste tre ukene.

 

De nye værsidene til DNMI sier laber bris i grafikken, men liten kuling i tekstvarselet. Forvirrende, selv om jeg selvsagt tror at kulingvarselet er det riktige.

Link to post
Share on other sites

ligger i kragerø. ble meldt bra vær.. sol m/sky nærmeste uka. og hva våkner vi til i dag. 14 grader og regn????????????????

så på yr.no nå kl 13.00 = relativt dårlig vær nærmeste 10dg. se på yr.no i kveld så er det kanskje flott vær i 10dg.

www.yr.no = SØPPEL

Link to post
Share on other sites

ligger i kragerø. ble meldt bra vær.. sol m/sky nærmeste uka. og hva våkner vi til i dag. 14 grader og regn????????????????

så på yr.no nå kl 13.00 = relativt dårlig vær nærmeste 10dg. se på yr.no i kveld så er det kanskje flott vær i 10dg.

www.yr.no = SØPPEL

 

Samme i Langesund. Stemmer ikke helt med værmeldingen om dagen. Ligger i startgropa men gidder ikke å kjøre ut for å sitte i båten og ikke komme på land. Har gjort sjøklart, verker etterå komme ut på skjæra men blir vel til at vi drøyer han noe.

Link to post
Share on other sites

Samme i Langesund. Stemmer ikke helt med værmeldingen om dagen. Ligger i startgropa men gidder ikke å kjøre ut for å sitte i båten og ikke komme på land. Har gjort sjøklart, verker etterå komme ut på skjæra men blir vel til at vi drøyer han noe.

Værmeldingene på denne tida er rimelig ustabile - vanskelig å spå været sommeren sies det. Det eneste som er sikkert er at de er stabilt ustabile :lol:

Link to post
Share on other sites

første bilde er fra Tønsberg brygge: båten er M/Y TAJN fra Canada.ca 120 fot.

andre bilde er fra Stavern. en seilbåt på 105fot med et flagg som lignet på storbritania. hadde flagget fra storbritania i hjørne øverst til venstre ellers var flagget helt rødt.

Link to post
Share on other sites

andre bilde er fra Stavern. en seilbåt på 105fot med et flagg som lignet på storbritania. hadde flagget fra storbritania i hjørne øverst til venstre ellers var flagget helt rødt.

 

Hva heter den. ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

et flagg som lignet på storbritania. hadde flagget fra storbritania i hjørne øverst til venstre ellers var flagget helt rødt.

gb~rens.gif

©Flags of the World (Malcolm Grieve)

 

Det ER flagget for Storbritania. Dvs den maritime utgaven. Kalles "Red Ensign". Det finnes også Blue Ensign som er en utvannet variant av vårt KNS-flagg, og som kan brukes av båter fra flere Yachtklubber. Tilslutt har vi White Ensign som brukes av The Royal Yacht Squadron (verdens eldste seilforening) samt marinens fartøyer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et par opplevelser på norskekysten:

 

1. Ligger fortøyd på Lyngør, med gummijolla bak båten. En Traga 31? kommer inn mot brygga. Av en eller annen grunn (for liten styrefart?) blir Targaen plutselig liggende på tvers av vindretningen og kommer drivende i god fart rett mot oss helt ute av kontroll. Båtfører gir på for å få baugen opp mot vinden. Det han tydligvis ikke er klar over, er at en båt svinger med akterenden, og bakre del av Targaen kommer fossende mot jolla, treffer jolla og jolla blir klemt kraftig sammen mellom targaen og min båt. Så høres et smell. Jolla farer til værs og lander på targa'ens badeplattform. Targaen forstsetter utover og forlater havna. Ingen spør om hvordan det gikk. Heldigvis er jolla like hel, men motoren (4hk Yamaha) begynte etter dette å få en del rare nykker.

 

2. Ligger fortøyd i Grimstad. Kl 3 om natten våkner jeg av at det blafrer kraftig i seil, og i tillegg kjennes en rar rykking i båten. Hva i all verden er det som foregår? Kommer meg ut av køya og oppdager til min forskrekkelse at en motorseiler på ca 32 fot har fortøyd i min aktre rekkesøtte. Framre del av motorseileren ligger å dunker i siden av akterspeilet mitt, og båten har seil oppe. Det sitter en eldre mann på dekket å driver med et eller annet. Mannen virker nokså spø, og er vanskelig å kommunisere med. Jeg løsner fortøyningen hans og dytter båten hans utpå.

Fyren i nabobåten har også våknet, og kommer ut på brygga. Han forteller at mannen i motorseileren var drita full, og at han vet hvem fyren er. Han skal vistnok være fra Arendal (som om det spiller noen rolle?).

 

Oppdager etterpå at det selvfølgelig har blitt sprekker i gelcoat ved innfestningen til rekkestøtta. Rekkestøtter er ikke beregnet for denslags belastninger.

Link to post
Share on other sites

Tusler langs kaia i vågen her i Bergen og sparker småstein daglig, ikke så veldig mye båt her, mye plasser men kun som båt nummer 2 eller 3 utenpå... Ikke noen båtplassvimpler å se..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

2. Ligger fortøyd i Grimstad. Kl 3 om natten våkner jeg av at det blafrer kraftig i seil, og i tillegg kjennes en rar rykking i båten. Hva i all verden er det som foregår? Kommer meg ut av køya og oppdager til min forskrekkelse at en motorseiler på ca 32 fot har fortøyd i min aktre rekkesøtte. Framre del av motorseileren ligger å dunker i siden av akterspeilet mitt, og båten har seil oppe. Det sitter en eldre mann på dekket å driver med et eller annet. Mannen virker nokså spø, og er vanskelig å kommunisere med. Jeg løsner fortøyningen hans og dytter båten hans utpå.

Fyren i nabobåten har også våknet, og kommer ut på brygga. Han forteller at mannen i motorseileren var drita full, og at han vet hvem fyren er. Han skal vistnok være fra Arendal (som om det spiller noen rolle?).

 

Oppdager etterpå at det selvfølgelig har blitt sprekker i gelcoat ved innfestningen til rekkestøtta. Rekkestøtter er ikke beregnet for denslags belastninger.

Tror jeg også har truffet denne fyren. Var det en grønn, nedslitt seiler med en "båtfant"?? I så fall har jeg truffet han flere ganger i sommer - heldigvis uten at han har truffet meg (eller fortøyd i meg for den del) :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...