Enzo Startet 8.Juli.2007 Del på Facebook Startet 8.Juli.2007 (redigert) Er det noen som har peiling på de nøyaktige kriteriene for at en båt skal kunne havne i Kategori A og ikke B. La meg ta et eksempel. Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B Beneteau First 31,7 er i kategori A. FIRST LOA: 9,85 m Bredde: 3,23 m Dypgående: 1,90 m Deplacement: 3,6 tonn Seilareal: 53,4 kvm OCEANIS LOA: 9,80 m Bredde: 3,24 m Dypgående: 1,80 Deplacement: Ca 3850 kg Seilareal: Ca 50 kvm Disse båtene er veldig like på papiret men den ene er altså i KAT B. Er det noen som vet hvofor ? Redigert 8.Juli.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Må ikke kat A båt være sjølvopprettande.. Tar kanskje grundig feil her men Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 De fleste seilbåter over 30 fot i dag er kategori A og GZ kurven tilsier vel rundt 120grader + på de fleste Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Hvis man følger EN ISO-standardene går dette på en rekke konstruksjonsdetaljer, spesielt stabilitet, testing og skrogstyrke, men også andre mindre detaljer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Herman Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori BBeneteau First 31,7 er i kategori A. Jeg kjenner ikke disse båtene, men et kjapt søk på nettet sier meg at First 31.7 har en god 20-30 cm kant mellom cockpit og salong, mens Oceanisen bare har en lav 5-10 cm kant som hindrer vannet i cockpit å renne ned i salongen. Det vet jeg er noe de ser på i forbindelse med havkappseilaser. Jeg vil tro det har betydning for om en båt får A eller B klasifisering også. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ulysses Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Er du sikker på at Firsten har kategori A uten videre? Jeg mener at First 31.7HR (høy rigg) er A, mens den vanlige (LR) er B. Årsaken er nok at HR har dypere kjøl og dermed en annen GZ-kurve enn LR. Dermed burde den ha et større område med positiv stabilitet. Men det er mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg tror/mener kategoriene har med vindstyrke og bølgehøyde båten er beregnet å kunne tåle... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Category A - Ocean. * Extended voyages with wind force in excess of Beaufort force 8, and significant wave height of 4 metres or above. Category B – Offshore * Offshore voyages in possible wind force of Beaufort force 8 and significant wave heights of up to 4 metres. Men åssen de beregner om en båt havner i den ene eller andre kategorien, vet jeg ikke, om det er det du spør om, Enzo... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg vet hvordan de forskjellige kategoriene skilles fra hverandre hvor B er godkjent for vind opp til XX og A over osv osv. Jeg lurte bare på hva grunnen er til at disse 2 båtene som er omtrent kliss like havner i 2 ulike kategorier. Firsten har muligens vekt lenger ned i kjølen men kjølvekten er om jeg ikke husker feil helt lik på de 2 båtene , Firsten har også mer seil og skrogene er jo så like at de er til å ta feil av og ellers er båtene veldig like på mange måter. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 CE er ikke noen sertifisering men er merke som viser at leverandøren har bygget båten med en samsvarserklæring. Samsvarserklæringen er et dokument der produsenten skriver at båten er produsert i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Disse lovene er gjeldende i EU og de fleste land! Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg vet at Oceanis 343 har Cat A-D alt ettersom hvor mange som er ombord, og hvilken last. Ved mange personer/mye last synker kategorien Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 ........ Disse lovene er gjeldende i EU og de fleste land! Mer nøyaktig: i EU og noen få andre land (ssosierte medlemmer). Viktig å vite når en skal importere båt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ulysses Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori Jeg var visst litt kjapp der. Det er dybden på kjølen som bestemmer CE-kategori. Fra manualen til First 31.7 har jeg sakset følgende: Type........................................................ FIRST 31.7 Name of Builder .................................... BENETEAU SA Design Category ..................................... Afor deep keel and B for shoal keel Dermed det rimer jo forsåvidt at Oceanis er B, mens en First med dyp kjøl er A. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 180cm 988kilo oceanis 190cm 1025kilo first er kjølalternativene på de 2 båtene så kanskje det er der det ligger ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.