Jump to content

CE sertifisering og kategorier

Enzo

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på de nøyaktige kriteriene for at en båt skal kunne havne i Kategori A og ikke B.

La meg ta et eksempel.

Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B

Beneteau First 31,7 er i kategori A.

FIRST

LOA: 9,85 m

Bredde: 3,23 m

Dypgående: 1,90 m

Deplacement: 3,6 tonn

Seilareal: 53,4 kvm

OCEANIS

LOA: 9,80 m

Bredde: 3,24 m

Dypgående: 1,80

Deplacement: Ca 3850 kg

Seilareal: Ca 50 kvm

Disse båtene er veldig like på papiret men den ene er altså i KAT B.

Er det noen som vet hvofor ?

stabilitet3_uk.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B

Beneteau First 31,7 er i kategori A.

Jeg kjenner ikke disse båtene, men et kjapt søk på nettet sier meg at First 31.7 har en god 20-30 cm kant mellom cockpit og salong, mens Oceanisen bare har en lav 5-10 cm kant som hindrer vannet i cockpit å renne ned i salongen.

Det vet jeg er noe de ser på i forbindelse med havkappseilaser. Jeg vil tro det har betydning for om en båt får A eller B klasifisering også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er du sikker på at Firsten har kategori A uten videre?

Jeg mener at First 31.7HR (høy rigg) er A, mens den vanlige (LR) er B. Årsaken er nok at HR har dypere kjøl og dermed en annen GZ-kurve enn LR. Dermed burde den ha et større område med positiv stabilitet. Men det er mulig jeg husker feil.

Category A - Ocean.

* Extended voyages with wind force in excess of Beaufort force 8, and significant wave height of 4 metres or above.

Category B – Offshore

* Offshore voyages in possible wind force of Beaufort force 8 and significant wave heights of up to 4 metres.

Men åssen de beregner om en båt havner i den ene eller andre kategorien, vet jeg ikke, om det er det du spør om, Enzo...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg vet hvordan de forskjellige kategoriene skilles fra hverandre hvor B er godkjent for vind opp til XX og A over osv osv.

Jeg lurte bare på hva grunnen er til at disse 2 båtene som er omtrent kliss like havner i 2 ulike kategorier.

Firsten har muligens vekt lenger ned i kjølen men kjølvekten er om jeg ikke husker feil helt lik på de 2 båtene , Firsten har også mer seil og skrogene er jo så like at de er til å ta feil av og ellers er båtene veldig like på mange måter.

Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori

Jeg var visst litt kjapp der. Det er dybden på kjølen som bestemmer CE-kategori.

Fra manualen til First 31.7 har jeg sakset følgende:

Type........................................................ FIRST 31.7

Name of Builder .................................... BENETEAU SA

Design Category ..................................... Afor deep keel and B for shoal keel

Dermed det rimer jo forsåvidt at Oceanis er B, mens en First med dyp kjøl er A.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...