Enzo Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 (edited) Er det noen som har peiling på de nøyaktige kriteriene for at en båt skal kunne havne i Kategori A og ikke B. La meg ta et eksempel. Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B Beneteau First 31,7 er i kategori A. FIRST LOA: 9,85 m Bredde: 3,23 m Dypgående: 1,90 m Deplacement: 3,6 tonn Seilareal: 53,4 kvm OCEANIS LOA: 9,80 m Bredde: 3,24 m Dypgående: 1,80 Deplacement: Ca 3850 kg Seilareal: Ca 50 kvm Disse båtene er veldig like på papiret men den ene er altså i KAT B. Er det noen som vet hvofor ? Edited July 8, 2007 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Må ikke kat A båt være sjølvopprettande.. Tar kanskje grundig feil her men Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted July 8, 2007 Author Share Posted July 8, 2007 De fleste seilbåter over 30 fot i dag er kategori A og GZ kurven tilsier vel rundt 120grader + på de fleste Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Hvis man følger EN ISO-standardene går dette på en rekke konstruksjonsdetaljer, spesielt stabilitet, testing og skrogstyrke, men også andre mindre detaljer. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori BBeneteau First 31,7 er i kategori A. Jeg kjenner ikke disse båtene, men et kjapt søk på nettet sier meg at First 31.7 har en god 20-30 cm kant mellom cockpit og salong, mens Oceanisen bare har en lav 5-10 cm kant som hindrer vannet i cockpit å renne ned i salongen. Det vet jeg er noe de ser på i forbindelse med havkappseilaser. Jeg vil tro det har betydning for om en båt får A eller B klasifisering også. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Er du sikker på at Firsten har kategori A uten videre? Jeg mener at First 31.7HR (høy rigg) er A, mens den vanlige (LR) er B. Årsaken er nok at HR har dypere kjøl og dermed en annen GZ-kurve enn LR. Dermed burde den ha et større område med positiv stabilitet. Men det er mulig jeg husker feil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted July 9, 2007 Author Share Posted July 9, 2007 Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Jeg tror/mener kategoriene har med vindstyrke og bølgehøyde båten er beregnet å kunne tåle... Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Category A - Ocean. * Extended voyages with wind force in excess of Beaufort force 8, and significant wave height of 4 metres or above. Category B – Offshore * Offshore voyages in possible wind force of Beaufort force 8 and significant wave heights of up to 4 metres. Men åssen de beregner om en båt havner i den ene eller andre kategorien, vet jeg ikke, om det er det du spør om, Enzo... Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted July 9, 2007 Author Share Posted July 9, 2007 Jeg vet hvordan de forskjellige kategoriene skilles fra hverandre hvor B er godkjent for vind opp til XX og A over osv osv. Jeg lurte bare på hva grunnen er til at disse 2 båtene som er omtrent kliss like havner i 2 ulike kategorier. Firsten har muligens vekt lenger ned i kjølen men kjølvekten er om jeg ikke husker feil helt lik på de 2 båtene , Firsten har også mer seil og skrogene er jo så like at de er til å ta feil av og ellers er båtene veldig like på mange måter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 CE er ikke noen sertifisering men er merke som viser at leverandøren har bygget båten med en samsvarserklæring. Samsvarserklæringen er et dokument der produsenten skriver at båten er produsert i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Disse lovene er gjeldende i EU og de fleste land! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Jeg vet at Oceanis 343 har Cat A-D alt ettersom hvor mange som er ombord, og hvilken last. Ved mange personer/mye last synker kategorien Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 ........ Disse lovene er gjeldende i EU og de fleste land! Mer nøyaktig: i EU og noen få andre land (ssosierte medlemmer). Viktig å vite når en skal importere båt. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori Jeg var visst litt kjapp der. Det er dybden på kjølen som bestemmer CE-kategori. Fra manualen til First 31.7 har jeg sakset følgende: Type........................................................ FIRST 31.7 Name of Builder .................................... BENETEAU SA Design Category ..................................... Afor deep keel and B for shoal keel Dermed det rimer jo forsåvidt at Oceanis er B, mens en First med dyp kjøl er A. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted July 10, 2007 Author Share Posted July 10, 2007 180cm 988kilo oceanis 190cm 1025kilo first er kjølalternativene på de 2 båtene så kanskje det er der det ligger ja Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.