Jump to content

CE sertifisering og kategorier


Enzo

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på de nøyaktige kriteriene for at en båt skal kunne havne i Kategori A og ikke B.

La meg ta et eksempel.

 

Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B

Beneteau First 31,7 er i kategori A.

 

 

 

FIRST

LOA: 9,85 m

Bredde: 3,23 m

Dypgående: 1,90 m

Deplacement: 3,6 tonn

Seilareal: 53,4 kvm

 

OCEANIS

LOA: 9,80 m

Bredde: 3,24 m

Dypgående: 1,80

Deplacement: Ca 3850 kg

Seilareal: Ca 50 kvm

 

Disse båtene er veldig like på papiret men den ene er altså i KAT B.

 

Er det noen som vet hvofor ?

 

stabilitet3_uk.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beneteau Oceanis 323 clipper er kategori B

Beneteau First 31,7 er i kategori A.

Jeg kjenner ikke disse båtene, men et kjapt søk på nettet sier meg at First 31.7 har en god 20-30 cm kant mellom cockpit og salong, mens Oceanisen bare har en lav 5-10 cm kant som hindrer vannet i cockpit å renne ned i salongen.

 

Det vet jeg er noe de ser på i forbindelse med havkappseilaser. Jeg vil tro det har betydning for om en båt får A eller B klasifisering også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at Firsten har kategori A uten videre?

 

Jeg mener at First 31.7HR (høy rigg) er A, mens den vanlige (LR) er B. Årsaken er nok at HR har dypere kjøl og dermed en annen GZ-kurve enn LR. Dermed burde den ha et større område med positiv stabilitet. Men det er mulig jeg husker feil.

Link to post
Share on other sites

Category A - Ocean.

* Extended voyages with wind force in excess of Beaufort force 8, and significant wave height of 4 metres or above.

 

Category B – Offshore

* Offshore voyages in possible wind force of Beaufort force 8 and significant wave heights of up to 4 metres.

 

 

Men åssen de beregner om en båt havner i den ene eller andre kategorien, vet jeg ikke, om det er det du spør om, Enzo...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvordan de forskjellige kategoriene skilles fra hverandre hvor B er godkjent for vind opp til XX og A over osv osv.

 

Jeg lurte bare på hva grunnen er til at disse 2 båtene som er omtrent kliss like havner i 2 ulike kategorier.

 

Firsten har muligens vekt lenger ned i kjølen men kjølvekten er om jeg ikke husker feil helt lik på de 2 båtene , Firsten har også mer seil og skrogene er jo så like at de er til å ta feil av og ellers er båtene veldig like på mange måter.

Link to post
Share on other sites

CE er ikke noen sertifisering men er merke som viser at leverandøren har bygget båten med en samsvarserklæring. Samsvarserklæringen er et dokument der produsenten skriver at båten er produsert i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Disse lovene er gjeldende i EU og de fleste land!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på dette Ulysses , jeg trodde alle 31,7 hadde A kategori

Jeg var visst litt kjapp der. Det er dybden på kjølen som bestemmer CE-kategori.

 

Fra manualen til First 31.7 har jeg sakset følgende:

 

Type........................................................ FIRST 31.7

Name of Builder .................................... BENETEAU SA

Design Category ..................................... Afor deep keel and B for shoal keel

 

Dermed det rimer jo forsåvidt at Oceanis er B, mens en First med dyp kjøl er A.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...