Jump to content

Båten tipper over på siden ved marsjfart


OnkelDonald

Recommended Posts

Når båten ligger stille ligger den rett og fint i vannet, og ved bånn gass oppfører den seg eksemplarisk, men ved marsjfart (25-30knop) derimot, tipper båten over på venstre side. Det er ingen overvekt på denne side av båten som skulle være grunnen, og det er litt irriterende og ligge på skeive i sjøen i den farten man bruker mest.

 

Hva er årsaken til dette? kan det gjøre noe med? Andre som opplever det samme?

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig at en planende båt tipper den en e eller andre veien når du går opp i plan. Hvorfor den tipper over kun i marsjfart vet jeg ikke men løsningen er å montere trim flaps. Da kan du rette den akkuratt så du vil alt etter last i båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

hvis du har drev/outboarder trim/powertilt kan du forsøke å trimme det noe ut(fortrinnsvis) alt inn for å se om dette løser problemet. ikke uvanlig.

har du ikke powertim/tilt kan du forsøke å stille det manuelt utover 1 posisjon av gangen for å se om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Kreftene fra propellen vil jo forsøke å vri båten mot venstre hvis man har høyregående propell.

Men for at båten skal bli liggende mot venstre i marsjfart, så må ofte andre ting "hjelpe til" , som f.eks vektfordeling, skjevhet i skroget etc.

Motor montert litt skjevt kan også føre til slikt, men da skulle man jo tro at problemet ble værre på full gass...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis trimfinnen står skjevt så vil man først og fremst merke at båten trekker til ene siden. Men dersom man da må kompensere for dette med å tviholde i rattet, så kan det godt gjøre at båten legger seg litt, som om den skal svinge.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten trekker ikke til den ene siden, den bare ligger skjevt i vannet. Legger seg over når jeg kommer i plan på en måte, gir jeg bånn så retter den seg opp. Slakker jeg litt av så detter den ned på ene siden igjen... Litt irriterende å kjøre sånn :p virker som den er mer ømfintelig for vektplassering bakerst i båten enn lengre fremme også? virker ikke som det spiller noen rolle om jeg flytter meg fra den ene til den andre siden foran i båten. Men en banal ting som å flytte batteriet (bakerst) fra ene siden til den andre, utgjør en vesentlig forskjell...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette har med at båten din ligger litt for "dypt" med baugen. Dette er jo det samme som flere andre her har sagt. Drevet ligger nok litt for mye inn under akterspeilet. Still det derfor mere ut. Den båten som jeg har, en gammel princess 32 begynte å legge seg over på siden nå sist jeg var ute. Jeg hadde lagt trimflapsene ganske langt ned for å få den til å gå så rett som mulig i sjøen. Jeg tenker her på trimmen og ikke list. "List er slagside, altså til siden, og trim er forskjellen på dyptgående for og akter.

Når jeg trimmet båten tilbake slik at jeg fikk hekken ned i vannet og baugen opp, da la båten seg rett. Gikk opp 0,5 knop i fart med ja det ble sinnsykt med hekksjø. Ikke bra for andre båter, men ja jeg slakket av i trange farvann.

 

Jeg tror du burde få baugen mer opp. Vis du får baugen for mye ned vil baugen begynne å styre. Da vil du bli liggende til den ene eller andre siden så lenge du har en planende båt da.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal teste ut dette med trim på motoren. Båten er lav i baugen, og løfter seg lite så det kan jo høres fornuftig ut. Jeg får båten til å tippe over på andre siden ved å flytte på vekt, men dette må gjøres FØR den tipper over på siden. Har den først tippet spiller det ingen rolle om jeg selv befinner meg på høyre eller venstre side. Sånn det er nå, går båten sånn noenlunde rett i vannet hvis jeg er alene i båten (sitter på høyre side.) Har jeg med meg en person som sitter på venstre side så tipper den dit.

 

Har powertrim så trimjustering neste =) tusen takk for tips...

Link to post
Share on other sites

Dette var akkurat slik min Nidelv 15 fot var i fullt plan. Den datt over å lå på flasken på den ene eller den andre siden. Ved raske bevegelse på rattet kunne jeg tilte den fra ene til den andre siden. Uansett last. Når jeg slakket av slik at båten gikk litt dypere i sjøen rettet den seg opp! Men dette skjedde etter at jeg justerte tilten på motoren for maksimal fart. 32 kn med 40 hk

Båten heiste seg bak..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...