Brigg Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 Godt Nytt År alle sammen! Nå har jeg vært på Statskarts sider og hentet oppdateringer for de sjøkartene som er aktuelle for meg. Siden finnes her: http://www.statkart.no/efs/meldingmain.html Jeg ser at de har liggende ute meldinger for 2002 og 2003. Jeg er usikker på om meldingene for 2002 blir tatt vekk når vi nå begynner på 2004. For sikkerhets skyld har jeg derfor kopiert de aktuelle meldingene over i en word-fil slik at jeg kan oppdatere kartene mine i ro og mak frem mot våren. Alle bør ta seg tid til å holde kartene sine oppdatert. Det er ikke hyggelig å oppdage at terrenget har endret seg i forhold til det gode gamle kartet når man kommer ut for mørke eller dårlig sikt. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Poseidon Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 Hei Brigg, Det er en veldig god og viktig anbefaling du har der! Når det gjelder eldre utgaver av EfS "Etterretninger for Sjøfarende" så vet jeg ikke hvor lenge de blir liggende på nettet. Selv mottar jeg de trykte utgavene som jeg vanligvis oppbevarer et par år.... Men tanken bak det hele er at sjøkartene oppdateres og kommer i nye opptrykk med ujevne mellomrom, enkelte flere ganger i året - og da blir jo de eldre EfS'ene uaktuelle for disse kartene. Her ligger også en forskjell mot båtsportkart, etter som disse kommer i nytt opptrykk annet hvert år, men de vanlige kystkartene ofte trykkes flere ganger i løpet av samme 2-årsperiode. Lykke til med seilasen i oppdaterte kart! mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 För Vest o Östfoldinger o alle andre som seglar på 'Bästkusten' ! her ligger 'Underrättelse För Sjöfarande' http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/htm/a.../UfsDigital.htm Quote S/Y Gunga Din Link to post
mons Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 Jeg bare spør.. Er det slik at en forhandler som selger sjøkart er forpliktet til å ajourføre dem fram til salgsdatoen eller kan forhandler selge kart som er feil? Kan forhandler selge kart som er gamlere enn siste utgave? Mons Quote Mons Link to post
Brigg Posted January 2, 2004 Author Share Posted January 2, 2004 Kan forhandler selge kart som er gamlere enn siste utgave?Kan og kan. Om Statskart har et regelverk på dette i forhold til sitt detaljistledd vet jeg ikke. Men de har en oversikt over siste datoer på de forskjellige kartene:http://www.statkart.no/efs/utgivelsesdato.pdf Sjekker du denne kan du i alle fall følge med på om du blir lurt. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gunga Din Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 Jeg bare spør.. Er det slik at en forhandler som selger sjøkart er forpliktet til å ajourføre dem fram til salgsdatoen eller kan forhandler selge kart som er feil? Kan forhandler selge kart som er gamlere enn siste utgave? Mons Hej Mons ! nu referer jeg til 'söte bror', der funker det (i korthet!) så att förhandlarn er forpliktet att endast sälja den senaste utgaven av ett kart, og i det nedre venstre hjörnet på kartet, så står det til og med vilken Ufs som kartet er rettet til ! Denne rättning sker på 'orginalet' o ligger alltså med på trycket, när ny upplaga trycks, (ny upplaga trycks var 6-12månad beroende på vilket kart det er!) det er alltså inga 'för hand' efteråt införda rättningar, så gjorde man förr ! Og efter den Ufs som er angiven på kartet är det upp til 'navigatören' att rätta själv! förhandlarn rättar inget, allt sker sentralt! Sjöfartverket har valt att hålla ned antalet 'ombud' til ca 130 st + 10 utländska og sedan se til, att dessa endast säljer det senaste! du kan lese mer om du er intresserad på Ufs A http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/pdf/a...%20A%202003.pdf skulle tro att det går til på ett liknande sett i Norge ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 Hei. Vet ikke hva som er "lov" å selge her i landet, men hadde vi ikke en som solgte "gamle" kart her under "tilbud fra forhandler"? Men da gikk det tydelig frem at det ikke var siste utgave. Og så var det jo opp til hver enkelt å rette opp iht. de siste EFS'ene? Og det burde ikke være noe problem, det er jo stort sett sjømerker og fyrsektorer som endrer seg. Men i det det dukker opp nyoppmålte kart eller datum har endret seg (fra NGO48, EU50) til WGS 84, blir det en annen sak. Da blir personlige konverteringer fort et problem i en hektisk situasjon. Mine kart fra sørlandet er fra 80-tallet. Men så har jeg ikke vært der siden da, og har heller ingen planer med å kjøre i kø der heller i den nærmeste fremtid. Men blir drømmen min om å flytte til Stavanger noen gang en realitet, ja da blir kartene innkjøpt. Solv for den ene turen. (og C-map kartene for plotteren vil selvfølgelig også bli oppdatert) Det er dumt å "spare på skillingen og la daleren gå" når det gjelder sikkerhet. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 Når det gjelder oppdatering av sjøkart, så har der skjedd noen endringer i løpet av de siste årene: For ca 10 (?) år siden var kartforhandlerne forpliktet til å oppdatere kartene de hadde liggende i butikken. Kvaliteten på oppdateringene ble naturlig nok noe varierende . . . . Det som nå gjelder er at forhandlerne får et rundskriv når nytt opptrykk av et kartblad kommer. Da kan de klippe nederste venstre hjørne av sine gamle kart av dette bladet og returnere disse avklippede hjørnene for kreditering. Dermed kan man som forhandler ligge med siste opptrykk av kartene, uten å bekymre seg for å "brenne inne med" de som er av forrige opptrykk. mvh Poseidon PS Hvis en kartforhandler selger kart med avklippet nedre venstre hjørne, da bør en liten klokke ringe.... DS Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rolf Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 Mine kart fra sørlandet er fra 80-tallet. Men så har jeg ikke vært der siden da, og har heller ingen planer med å kjøre i kø der heller i den nærmeste fremtid. Men så synd da, Lars H. Enig at det er tendenser til kø i feks Blindleia i fellesferien - men da er det vel kø på Vestküsten også?. Kommer du før eller etter vil du oppdage at her er det god plass. Og husker jeg rett er det vel gjerne i august dere har ferie? Da kan du virkelig boltre deg på alle de fine plassene. Så velkommen nedover hit skal du være - men skaff deg nye kart først da. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gunga Din Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 - men da er det vel kø på Vestküsten også?. Nejda Rolf, har aldrig sett tendenser till kö her................................. (möjligstvis Systemet i Strömstad ) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Birchwood 320 Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 Hydrograf(Kartverks båten) ligger til kai på Sunde i sundhordaland. Dem surrer rundt og holder på med noe kart greier fekk eg vite, men dei var veldig tilbakeholden med opplysninger.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Lars H. Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 Men så synd da, Lars H. Enig at det er tendenser til kø i feks Blindleia i fellesferien - men da er det vel kø på Vestküsten også?. Kommer du før eller etter vil du oppdage at her er det god plass. Og husker jeg rett er det vel gjerne i august dere har ferie? Da kan du virkelig boltre deg på alle de fine plassene. Så velkommen nedover hit skal du være - men skaff deg nye kart først da. Hei. Nå er jeg ikke noen motstander av Sørlandet da, men liker meg faktisk ennå et hakk bedre langt nede på den Svenske Vestkysten. Hvorfor? Vel, uthavnene eller naturhavnene som de sier i Sverige er det nok like mange og like fine begge steder, men så var det gjestehavnene da. Vi er blitt litt late (gamle?) etter hvert og foretrekker å ligge kailangs (uten noen utenpå), eller med baugen inn til bryggen (uten noen i hekken). Og så har den svenske Vestkysten så mange stille og rolige nedlagte fiskehavner. Vi trives mye bedre i fiskehavnen på Bahus Malmøn, havnen på Lilla Kornön osv. fremfor gjestebrygger i byer. Lillesand (der ble vi en gang pisset på fra en passerende rølpebåt), Arendal Grimstad osv. var greit for 15 år siden. Før 1995 dro vi stort sett annet hvert år til Sørlandet og annet hvert i Sverige. Og i fellesferien er det vel like mye kø og like fulle havner begge steder. Så det året jeg må ta ferie i fellesferie, blir det ferie i hagen gjemme! Men hittill har vi klart å unngå det. Før -96 hadde vi stort sett ferie før juli, og siden har det vært hvert år til Sverige etter fellseskaoset. Synes sjansen for godt vær og spesielt badetemperaturer er større da. Og tilbake til det denne tråden egentlig handlet om, - selvfølgelig har vi alltid aller siste utgave av kart der vi ferdes. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.