Jump to content

Sabb 10 startproblemer


KennethD

Recommended Posts

Jeg er temmelig ny med motoren, en sabb diesel 10 saltvannskjølt, kjørte den littegrann i fjor.

Når jeg skal starte med sveiva, og slår over dekompresjonsventilen, stopper hjulet momentant. Helt lufttett på en måte. Kan det være en enkel løsning eller burde jeg spør om hjelp..har sjekka at dieselpumpa fungerer, ventilene går fint.

Sigarettene tenner ikke..

 

kenneth

Link to post
Share on other sites

Helt lufttett på en måte.

kenneth

Hei. og velkommen til forumet :flag: . Det skal jo helst være luft-tett når du slår over kompresjonshendelen :wink: Har du prøvd å starte denne med sveiv tidligere, slik at du er kjent med hvordan den oppfører seg ? Hvis du bare slipper sveiva og slår over hendelen, så stopper det fort. Du må sveive med god kraft samtidig som du slår over hendelen hvis du skal klare å starte den. Er du sikker på at det ikke er noen lekkasje slik at det kan komme vann inn i sylinderen ? Vann er litt verre å komprimere enn luft...

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må stå på styrbord side og sveive med venstre hånd. Det er viktig å stille inn sveiva slik at den står kl.11 når du har kompresjon. Da får du mest makt på sveiva når du trykker denne fra deg.

 

Hvordan å stille inn sveiv: Sveive til komp. og dra sveiva baklengs til kl.11

 

Motoren går to omdr. for hver omdr. på sveiva og du vil derfor ha komp. hver gang med sveiva kl.11.

 

Dekomp. og sveiv til max. hastighet. Slå over hendelen med høyre hånd og trykk til det du er god for når sveiva er kl.11.

Sett gassen på fullt og slå denne ned når motoren kommer i gang.

Link to post
Share on other sites

Har ikke startet Sabb m/ sveiv, men antar denne også kan slå tilbake..?

Isåfall viktig å holde riktig i sveiva , dvs tommelen opp sammen med håndflata , slik at om den slår tilbake så berger man tommelen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fortsatt ikke svev. måtte gi meg for i dag da armen ble blå og hodet rødt..

Fikk hvertfall fyr på sigaretten i dag :smiley:

Siste tur i fjor hadde vi problem med å regulere turtallet. kan det tyde på noe rusk noe sted?

Etter alle svar om sveivinga, skal jeg selvfølgelig prøve mere..

takk for god respons!

Link to post
Share on other sites

Et abs. krav for at du skal få motoren til å gå er at den får innsprøytning. Dette er veldig enkelt å sjekke uten bruk av verktøy.

 

Sett gasshendelen på full speed, dekomprimer og sveive sakte rundt. Er innsprøytningen i orden kan du nå lett høre at det "knirker/snerrer" fra innsprøytningsventilen. Øker du turtallet på sveiva kan du også føle trykkstøtet i dyserøret med fingrene.

Link to post
Share on other sites

Fikk hvertfall fyr på sigaretten i dag :smiley:

 

Sigaretten skal ikke fyres på, den plasseres som den er i holderen, som skrus på. Varmen fra kompresjonen tenner sigaretten, som har lavere tenningstemperatur enn dieselen, og som i sin tur hever temperaturen og tenner dieselen. En motor i normal god stand trenger sjelden sigarett hvis det er varmere enn rundt 5 grader, men det skader ikke å prøve.

 

Det må også sprøytes inn fem/seks sprut motorolje fra oljekanne gjennom sigaretthullet, eller hvis du har det, fra røret i midten av smørekoppen for vippetøyet på toppen av toppdekselet. Dette sikrer tetting mellom sylindervegg og stempel, og pleier å være ganske nødvendig. Ellers er rådet om å sveive til turtallet er så høyt man får det før kompresjon settes på viktig, og ikke å slutte å sveive umiddelbart etter kompresjon, selv om det egentlig ikke skal være nødvendig.

 

Hvis man har fått luft i dieseltilførselen et sted og lufting fra filter til topp ikke hjelper kan man sveive i vei i "dekomprimert modus" - rundt 50 omdreininger, da kommer ofte dieselen frem, hvis ikke rør/dyse er tett.

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står i boka at ved å legge fingen/nagla på røret som gir diesel til dysa skal man kjenne støt. Men som jeg sier, har du luftet systemet? Og prøv også å se om du har en tappeplugg i tanken hvor vann og grums kan komme ut. Når disse motorene for diesel, luft og kompresjon går de. Sånn er det bare :lol:

 

Redigert : Trond C var 1 minutt før meg. :lol:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde problemer med reguleringen i fjor, kan det jo hende at regulatoren har blitt litt treg. I så fall: Skru av regulatordekselet, vask det hele i diesel og kjenn etter at alt beveger seg lett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...