KennethD Startet 9.Juli.2007 Del på Facebook Startet 9.Juli.2007 Jeg er temmelig ny med motoren, en sabb diesel 10 saltvannskjølt, kjørte den littegrann i fjor. Når jeg skal starte med sveiva, og slår over dekompresjonsventilen, stopper hjulet momentant. Helt lufttett på en måte. Kan det være en enkel løsning eller burde jeg spør om hjelp..har sjekka at dieselpumpa fungerer, ventilene går fint. Sigarettene tenner ikke.. kenneth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinist Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Forstår jeg deg rett så må du sveive fortere og hardere for å få stempelet over topp slik at motoren får tenne etter at du har slått over dekompresjonshendelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethD Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 takk, skal prøve, men mener å ha sveivet noen runder.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Som Maskinist sier sveiver du nok ikke fort å hardt nok til å få stempel over topp. Og helt lufttett skal det være, det tyder på bra kompresjon noe som det ikke er så mye av på min maskin :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Helt lufttett på en måte.kenneth Hei. og velkommen til forumet . Det skal jo helst være luft-tett når du slår over kompresjonshendelen Har du prøvd å starte denne med sveiv tidligere, slik at du er kjent med hvordan den oppfører seg ? Hvis du bare slipper sveiva og slår over hendelen, så stopper det fort. Du må sveive med god kraft samtidig som du slår over hendelen hvis du skal klare å starte den. Er du sikker på at det ikke er noen lekkasje slik at det kan komme vann inn i sylinderen ? Vann er litt verre å komprimere enn luft... Redigert 9.Juli.2007 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) her kan du laste ned et litet filmklipp av hvordan det skal gjøres: http://home.no.net/sabb1/g10_movies_page.htm Redigert 9.Juli.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Du må stå på styrbord side og sveive med venstre hånd. Det er viktig å stille inn sveiva slik at den står kl.11 når du har kompresjon. Da får du mest makt på sveiva når du trykker denne fra deg. Hvordan å stille inn sveiv: Sveive til komp. og dra sveiva baklengs til kl.11 Motoren går to omdr. for hver omdr. på sveiva og du vil derfor ha komp. hver gang med sveiva kl.11. Dekomp. og sveiv til max. hastighet. Slå over hendelen med høyre hånd og trykk til det du er god for når sveiva er kl.11. Sett gassen på fullt og slå denne ned når motoren kommer i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Den filmen fungerer ikke her??? Er det noe gale med sida, vil gjerne se den filmen jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethD Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 takk for hjelp, da går jeg og sveiver.. er det en enkelt å sjekke om det har lekket inn vann, åpne topplokket?.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Se om det er vanndråper på sigarettholderen, samt sveiv den rundt med holderen ute og se om det kommer vanndråper ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Den filmen fungerer ikke her??? Er det noe gale med sida, vil gjerne se den filmen jeg filmene er komprimerte og må dekomprimeres før de kan spilles av. .zip mv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Det er linkene som henviser til filene som ikke virker, kom ihvertfall ikke til ett sted disse kunne lastes ned Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Har ikke startet Sabb m/ sveiv, men antar denne også kan slå tilbake..? Isåfall viktig å holde riktig i sveiva , dvs tommelen opp sammen med håndflata , slik at om den slår tilbake så berger man tommelen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Får du skikkelig god fart på svinghjulet før dekompresjonshendelen slåes over er det sjelden den slår tilbake. men prøver du for tidlig kan den virkelig gi en karamell som huskes.... wow....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Når jeg skal starte med sveiva, og slår over dekompresjonsventilen, stopper hjulet momentant. du skal sveive til du ser mannen med ljåen og får blodsmak i kjeften, da slår du over hendelen, og den starter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethD Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Fortsatt ikke svev. måtte gi meg for i dag da armen ble blå og hodet rødt.. Fikk hvertfall fyr på sigaretten i dag Siste tur i fjor hadde vi problem med å regulere turtallet. kan det tyde på noe rusk noe sted? Etter alle svar om sveivinga, skal jeg selvfølgelig prøve mere.. takk for god respons! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Har du prøvd å lufte systemet igjenn? Isåfall, skru av røyret på dysa og sveiv til det kommer diesel ut. Du kan også skru opp dysa å se at den "dusjer" ut dieselen og at det ikke bare kommer en "pissestråle" ut av dysa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Hvis det er en original sabb tank hadde de egen avtapping i bunn for å få vekk bunnfall og vann... har du sjekket dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Et abs. krav for at du skal få motoren til å gå er at den får innsprøytning. Dette er veldig enkelt å sjekke uten bruk av verktøy. Sett gasshendelen på full speed, dekomprimer og sveive sakte rundt. Er innsprøytningen i orden kan du nå lett høre at det "knirker/snerrer" fra innsprøytningsventilen. Øker du turtallet på sveiva kan du også føle trykkstøtet i dyserøret med fingrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Den skal vel også startes med full gass, ihvertfall skulle 2g´n det mener jeg og huske. Redigert 9.Juli.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Fikk hvertfall fyr på sigaretten i dag Sigaretten skal ikke fyres på, den plasseres som den er i holderen, som skrus på. Varmen fra kompresjonen tenner sigaretten, som har lavere tenningstemperatur enn dieselen, og som i sin tur hever temperaturen og tenner dieselen. En motor i normal god stand trenger sjelden sigarett hvis det er varmere enn rundt 5 grader, men det skader ikke å prøve. Det må også sprøytes inn fem/seks sprut motorolje fra oljekanne gjennom sigaretthullet, eller hvis du har det, fra røret i midten av smørekoppen for vippetøyet på toppen av toppdekselet. Dette sikrer tetting mellom sylindervegg og stempel, og pleier å være ganske nødvendig. Ellers er rådet om å sveive til turtallet er så høyt man får det før kompresjon settes på viktig, og ikke å slutte å sveive umiddelbart etter kompresjon, selv om det egentlig ikke skal være nødvendig. Hvis man har fått luft i dieseltilførselen et sted og lufting fra filter til topp ikke hjelper kan man sveive i vei i "dekomprimert modus" - rundt 50 omdreininger, da kommer ofte dieselen frem, hvis ikke rør/dyse er tett. Redigert 9.Juli.2007 av Trond C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Det står i boka at ved å legge fingen/nagla på røret som gir diesel til dysa skal man kjenne støt. Men som jeg sier, har du luftet systemet? Og prøv også å se om du har en tappeplugg i tanken hvor vann og grums kan komme ut. Når disse motorene for diesel, luft og kompresjon går de. Sånn er det bare Redigert : Trond C var 1 minutt før meg. Redigert 9.Juli.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hvis du hadde problemer med reguleringen i fjor, kan det jo hende at regulatoren har blitt litt treg. I så fall: Skru av regulatordekselet, vask det hele i diesel og kjenn etter at alt beveger seg lett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.