Jump to content

FM 12-16 Eksos lekkasje og oljetrykk


AlltidIStykker

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny her, og har lett litt i forumene, men har ikke funnet svar på mitt spm, så dette blir min første post :smiley:

 

Motoren er en FM 12-16, 2 sylindere. Har kun hatt den et par uker. Motor virker å gå godt.

 

1. Hva er normalt oljetrykk? Mitt ligger +/- 3 på måleinstrumentet.

 

2. Det kommer eksos ut av et rør på styrbord side av motoren, plassert litt foran og under manifold. Ser ut som et type "overskudds"-rør e.l. Det kommer eksos ut herfra hele tiden, som lekker inn i båten, og dermed er plagsomt for alle i den :rolleyes: Hva er dette rørets egentlige funksjon, og hva kan være årsaken til lekkasjen? Kan jeg tette dette røret, og hva risikerer jeg med det? Det kommer også litt hvit røyk ut av eksosen, særlig ved høyere turtall, uten at dette egentlig bekymrer meg så mye - normalt?

 

Eksosen er saltvannskjølt, og jeg har også en kjøleveskebeholder for motoren.

 

Takk for all hjelp.

 

mvh

André Jensen

Redigert av AlltidIStykker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo og velkommen til forumet!

 

Oljetrykket er nok OK.

 

Røret du nevner er nok utlufting fra veivhuset. Skal normalt ikke gasse veldig mye fra dette. Det må spesielt ikke tettes da du da vil få overtrykk i veivhuset. Alternativt kan du føre gassen ut av båten via en slange.

 

Kanskje motoren er ferskvannskjølt siden du nevner kjølevæskebeholder. Da har du trolig også et kjølerør under båten.

 

Litt hvit røyk er nok vanndamp fra eksoskjølingen. Kanskje du kan kjøre på litt mer kjøling på denne dersom dette er regulerbart med en ventil.

 

Her er nok mye synsing fra min side, men skal du få flere uttalelser må du legge ut en del bilder. Det er som å ringe til doktoren fordi du har fått rusk på øyet og spør om han kan se det.

Link to post
Share on other sites

Hei har en FM S22 der er røret for overtrykk fra veivhuset ledet inn på luftsiden/luftfilter av forgaseren om dette stemmer på din motor er jeg ikke sikker på, men meg bekjent er dette en normal måte og løse problemet med avgaser fra veivhus på med eldre bensinmotorer med forgasser

Ka sku vi gjort uten have , sku vi ha bært båtan.

Link to post
Share on other sites

Hei har en FM S22 der er røret for overtrykk fra veivhuset ledet inn på luftsiden/luftfilter av forgaseren om dette stemmer på din motor er jeg ikke sikker på, men meg bekjent er dette en normal måte og løse problemet med avgaser fra veivhus på med eldre bensinmotorer med forgasser

 

Takk for raske svar.

 

Dette høres ut som en korrekt beskrivelse av hva røret er til, takk for den.

 

Slik det er nå, er det ledet rett ut og opp i motorkassa, og fyller opp motorkassa med avgasser som igjen siver ut rett under førerplassen. Høres ut som en fornuftig løsning å lede det inn i luftfilter, evt. kanskje rett ut (av båten)?

 

Takk til TMe for avklaring også - det er ferskvannskøling på motor ja :) Men det må da være saltvann i eksosen, ellers vil vel kjøleveskebeholderen tømmes rimelig kjapt..?

 

Så for å sammenfatte: Det gasser vel mye fra utluftingen fra veivhuset, er det noen som vet hva som kan forårsake dette? Jeg mistenker at det kan være fylt på litt for mye olje, noen sammenheng der?

 

mvh

André Jensen

Link to post
Share on other sites

Gassen kommer ned i veivhuset mellom sylindre on stempel.Motoren er jo ikke noen ungdom lengre.så økende veivhusgass er vel en påminnelse om stlitasje er begynt å melde seg.Men i og med at motoren er ferskvannskjølt kan du ha motor lenge.Men den ville vel bli glad for litt overhaling med tiden ! Det var vanlig at dette røret ble ført bort til luftinntaket på forgasseren slik at den sugde til seg det meste av veivhusgassen !

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...