Jump to content

Noen tips +/- om Furuno GP1650 plotter?

stover

Recommended Posts

:wink:

Ikke greit å være 'skårunge'

Vurderer å kjøp en slik plotter med 'dobbelkart' bodø/tromsø c NT (ca 15000 totalt)

Skulle selvfølgelig ønsket meg en dobbelt så stor skjerm, men der setter pengeboka stopp.

Har heller ikke lyst å begynne å pjeske med bærbar PC osv :lol:. Ser for meg et styr med plassering og bæring...

Noen som har noen råd for/mot denne plotteren.

Er den på vei ut rent teknologisk?

Annet?

Setter pris på gode råd (helst uten å bli enda mere forvirret)

:sad:

Hei Stover.

Vi har en Furuno GP 30 og en GP 1610 C ombord, (tror 1610 er en forgjenger til 1650). I tillegg har vi en Seiwa Nautilus IGPS NT+.

Ifølge brosjyren jeg sitter med nå (trykk 0004XXN) har ikke GP 1650 annet en Furuno eller Navionics kart muligheter, hvis dette fortsatt gjelder- glem det.

Å sammenligne en NT+ plotter med de ovennevnte kartformatene blir som å sammeligne vodka mot søle.

Forøvrig har Furuno plotteren fungert feilfritt siden 98. Den brukes nå utelukkende med verdenskartet koblet mot pc.

Vi har Navionics kart Nord Danmark og Tyskland samt Tyskland Vest 16 Mb brikker tror jeg det er, som eventuelt skal selges hvis du er interesert.

Jolla

Jeg er Furuno forhandler da Beneteau før har brukt denne modellen som std. modell.

Grensesnittet minner om dos ift. windows om det sier deg noe.

Du kan få den levert for C-Map (enten hos meg eller annen Furuno forhandler). Riktignok på en annen type brikke enn vanlig slik at det kan bli vanskelig å leie/låne C-Map brikker om du skal ut på en lengre tur.

Modellen du nevner kan ikke sammenlignes med årets modeller og om du ikke har et svært spesielt behov bør du etter min mening velge en annen modell som enten er rimeligere eller bedre eller begge deler.

Atle

Jeg blir mere surrete enn vanlig i hue av å tenke på kartplottere.Har en Dana som forsøksmodell,og faktisk så er jeg ikke så alleværst fornøyd.Bare le-det er hyggelig

det.

Nå har jeg fått den fikse ideen i hodet at det må en plotter til opp på dashbordet.

Ikke skjønner jeg en dritt av alle de rare betegnelsene som beskriver utstyret så

det blir antagelig å kjøpe en Garmin 182C som PanPan og Aanton er veldig godt

fornøyd med.Eller så hiver jeg meg i brukt markedet og konsulterer PanPan under-

veis.

Det største mysteriet er jo hva en trenger en sånn plotter til egentlig.Det kan ikke

forklares i fornuftige ordelag til Ørnhild,og ikke til meg selv heller.Men det er jo sabla

lettvint da.Forresten en stor takk til Stavanger Seil som forvirret en fortapt plotter-

sjel ytterligere  :flag:.Trodde det var bare 2 typer C-Map brikker,men nå forstår jeg at det

er 3?? :flag: :flag: Hvilken type brikker er vanligst?

Jeg blir mere surrete enn vanlig i hue av å tenke på kartplottere.Har en Dana som forsøksmodell,og faktisk så er jeg ikke så alleværst fornøyd.Bare le-det er hyggelig

det.

Nå har jeg fått den fikse ideen i hodet at det må en plotter til opp på dashbordet.

Ikke skjønner jeg en dritt av alle de rare betegnelsene som beskriver utstyret så

det blir antagelig å kjøpe en Garmin 182C som PanPan og Aanton er veldig godt

fornøyd med.Eller så hiver jeg meg i brukt markedet og konsulterer PanPan under-

veis.

Det største mysteriet er jo hva en trenger en sånn plotter til egentlig.Det kan ikke

forklares i fornuftige ordelag til Ørnhild,og ikke til meg selv heller.Men det er jo sabla

lettvint da.Forresten en stor takk til Stavanger Seil som forvirret en fortapt plotter-

sjel ytterligere  :lol:.Trodde det var bare 2 typer C-Map brikker,men nå forstår jeg at det

er 3?? :confused::headbang: Hvilken type brikker er vanligst?

Standard eller Wide er to varianter som har med hvor stort område som er inkludert på brikken. En std. brikke på et forholdsvis lokalt område koster litt mindre enn en wide brikke som dekker et noe større område.

Alt dette er likt på Furuno. Forskjellen er at brikkene ikke passer inn i plotteren fysisk og man må si at man skal ha brikker som passer til Furuno. av den typen som ikke er avlang.

De fleste moderne plottere for C-Map kommer mao. og i motsetning til Furuno med avlang brikke.

Garmin med bluechart kan kanskje være spesielt kjekt å ha om man allerede har C-Map på PC så kan man bruke det som til enhver tid er best.

Selv liker jeg i likhet med Lars H. med fler som du kanskje har fått med deg best C-Map også på plotteren.

Kanskje en liten fordel å ha det samme som kystfart og redningsselskapet bruker.

Atle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...