Jump to content

Lading av (start-)batteri i liten båt


janrob

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Her kommer en rekke spørsmål fra en som virkelig ikke kan skille mellom ampere og volt.

 

Min 16 fot skjærgårdsjeep har en 55 hk Suzuki i rumpa, et startbatteri (12v), en fishfinder, et suzuki-health-instrument og en radio/cd-spiller tilkoblet. Selvsagt med en hovedstrømsbryter.

 

Jeg har lyst til å legge på et par instrumenter til (knop, turteller og tiltmåler). I tillegg ønsker jeg et 12-volts-uttak til kjølebag, da gjerne fra et lite bryterpanel (så har jeg mulighet til å koble til andre ting senere).

 

Spm. nr. 1 : Regner med at jeg nå bør ha en ekstern lader til dette opplegget? For det er vel slik at påhengsmotoren min nå lader batteriet mitt litt, i hvert fall fra halv fart og oppover?

 

Spm. nr. 2 : Hvilken lader bør jeg velge? Og hvordan kobles den? Regner med å kjøpe en lader som først lader, og så automatisk går over til vedlikehold. Har forsøkt å lese litt på sidene her, men blir ikke skikkelig klok. Hvor tar laderen strømmen fra? Skal denne kobles på påhengsmotoren?

 

Regner med at svarene til spm. 2 blir mange, og utdyp gjerne med volt og ampere og ohm og hele sulamitten. Akkurat nå har jeg ikke engang ant. A på batteriet, men skjønner at det også spiller en rolle. Såvidt jeg husker, viser fishfinder'en min en spenning på rundt 13v ved halv fart, og oppunder 14v ved full fart.

 

Trenger dere flere opplysninger for å gi en god og detaljert beskrivelse til meg, skal jeg forsøke å oppdrive disse.

 

PS: Jeg er ute etter en enkel, grei og rimelig løsning på dette. Båten står til daglig på henger, og brukes noen helger nå å da. Primært er dette et ønske så jeg slipper å gå tom for strøm hvis jeg er ute en hel dag/helg, med kjølebag og P4 eller CD...

 

janrob

Link to post
Share on other sites

Oki. Hiver meg på her og synser litt - så får heller proffene rette opp om noe skulle være feil.

 

- En 55 hk utenbords skal vel fint klare å lade batteriet ditt - i alle fall om den er av litt nyere dato.

- Ekstern lader til lading og vedlikeholdslading, tenker du da på lader som går på 220v som du kobler til når du ikke bruker båten?

I så fall har biltema en lader som gjør jobben. Gjør et søk på biltema og lader så finner du artikkelnr.

- Om du tenker på noe som gir ekstra ladning fra motoren tror jeg ikke det er nødvendig.

Hvor stort batteri har du?

En kjøleboks trekker mye strøm, gjerne rundt 6A. På 10 timer har du da brukt 60 Ah og siden batteri ikke har godt av å bli mer enn 50% utladet trenger du altså et 120 Ah batteri bare til kjøleboksen.

 

Glemte jo å ønske deg velkommen, men velkommen til forumet skal du altså være!!!!

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og takk (både for svar og velkommen-ønsket) ;)

 

Er ikke sikker på hvor stort batteriet er (da regner jeg med du snakker Ampere)? Båten står ikke her hvor jeg er nå, men dette skal jeg sjekke opp.

 

Det er ikke snakk om landstrøm nei, kun en lader som skulle hjelpe påhengsmotoren i å lade batteriet ved bruk.

 

Så selv om jeg kobler til og bruker kjøleboks og musikk en hel dag, hvor motoren selvsagt ikke går langtfra hele dagen, burde dette holde? Og ikke være vanskelig å starte dagen etter? Og motoren burde også kunne klare å lade batteriet opp igjen ved vanlig kjøring senere?

Ut fra regningen din på strømforbruk bare til kjøleboksen synes jeg det høres ut som den tar mye strøm, og jeg derfor trenger "ett-eller-annet" å lade med. Ikke at jeg helt skjønner hvor laderen tar strømmen fra heller. For som sagt, det er ikke fra land, så da antar jeg det er fra motoren (dynamo i påhengsmotoren). I så fall, hvor finner jeg denne, og hvordan tilkobles dette?

 

??????? :smiley:

 

janrob

Link to post
Share on other sites

En vanlig billig kjøleboks bruker mye strøm ja.

Min båt ble levert med et 75 Ah startbatteri, vet at mange bruker mindre enn dette også. Med et slikt batteri kan du nærmest glemme kjøleboks som går på strøm.

Å sette inn et eget forbruksbatteri er vel kanskje uaktuelt i en slik båt.

 

Anbefaling i forbindelse med kjøleboks: Lag 12v uttaket som du har tenkt, kjøp en kjøleboks som går på strøm, kjøp kjøleelement, kjøl ned boksen med strøm hjemme, hiv oppi kjøleelementene før du drar, kobl den til strøm når du bruker båten, la kjøleelementene gjøre sin del av jobben når du har fortøyd. Dette holder vel neppe en hel helg, men det er kanskje det beste med ditt utgangspunkt.

Til kjøleelement kan frosne 1,5l flasker med vann brukes.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden du har båten (hjemme?) på henger mellom hver gang den er i bruk, er det vel mulig å lade batteriet med en vanlig "bilbatterilader". Denne tilkobles 230V og klarer gjerne å gi en ladestrøm på 8-10 A. Laderen bør være "2-trinns", slik at den etter å ha "grunnladet" batteriet med 14,4 volt spenning, går over til vedlikeholdslading med en lavere spenning. Dermed kan den stå tilkoblet så lenge du ønsker, og du er sikret toppladet batteri når du skal ut på tur.

 

Motoren, i hvertfall hvis det er litt eldre 2-takter, lader sannsynligvis med en strøm på maks 6-8 A. Dvs. at den stort sett klarer å forsyne kjøleboksen din. Som "tj" er inne på, trekker kjøleboksen så mye strøm at du i hvert fall ikke bør ha den tilkoblet i lengere tid uten at motoren er i gang. Et voltmeter tilkoblet batteriet ditt vil gi deg nyttig informasjon om batterispenningen i denne sammenhengen, slik at du kan slå av kjøleboksen i tide, og at du ikke risikerer å tappe batteriet så mye at du ikke ikke få start på motoren. Noen "ekstra lader" tilkoblet motoren er ikke mulig uten (for) store ombygninger.

 

En ting du bør være oppmerksom er at motoren sannsynligvis lader med ganske høy spenning (kan være opptil 16-18 volt, hvis batteriet er oppladet og når motoren går med litt turtall), så du bør sjekke "vannstanden" i batteriet med jevne mellomrom, i hvertfall hvis du kjører i lengre tid med høyt turtall.

 

Oppsummering:

- Monter et voltmeter i båten, helst med digital visning

- Begrense bruken av kjøleboksen til 2-3 timer pr. dag hvis ikke motoren er i gang

- Følg med på voltmeteret og slå av boksen hvis spenningen kommer under 12V).

- La batteriladeren være tilkoblet når båten ligger hjemme på hengeren

- Sjekk væskenivået i batteriet før du drar på tur

 

Jeg har benyttet et tilsvarende opplegg på "hengerbåt" i over 20 år og har aldri hatt problemer med flatt batteri!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...