Jump to content

Nyhet - Hanse 320 og 350

bjoris

Recommended Posts

Noen som har sett tegninger av disse? Har ikke klart å finne noe på nettet, men som "Hanse-fan" høres dette spennende ut. Kanskje 350en kunne være stor nok. Det snakkes om stor bredde så 3-kabiner blir kanskje innen rekkevidde på 35en... Sugen på mer informasjon og aller helst tegninger, men disse er kanskje ikke sluppet enda. Fant ikke noe på hjemmesidene deres... Spent på hva betydelig mer rasjonell produksjon vil bety i praksis, det bør jo betyr skikkelig konkurransedyktige priser, men til hvilken kvalitet??? Det er jo det store spørsmålet på alle disse "billig" båtene, men, men. Tipper det er godt nok til oss...

Nyhet!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det skal bli spennende å se om det kommer nye versjoner av 370 og 400 også, med nytt dekk/overbygg og cockpit.

Noen endringer skal komme på disse også, men ikke helt nye båter. Mener jeg leste et sted at innredning og andre detaljer skulle endres for at ting skulle bli mer likt i serien... Det blir jo fra nå av likhet mellom de små og store båtene, mens 370 spesielt skiller seg ut, men også 400 er jo fra en "annen tid" enn de øvrige... Spennende blir det iallefall å få sett disse båtene på nært hold.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 3 uker senere...

Etter litt surfing har jeg funnet bilder av vidundrene...''

HANSE 320

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/hanse320new01.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/main_saloon_320.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/stern_view_320.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/flush_hatchs_320.jpg

HANSE 350

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/hanse350new01.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/shower_side_of_head_350.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2481/saloon_stbd_350.jpg

Det ser veldig minimalistisk ut nedenunder. Cockpitene ser svært brukervennlige ut, 350 kan iallefall velges med skjøtevogn på hyttetaket hvis det passer bedre... Vel, det blir svært interessant å se det live, det slippes tydeligvis bare litt og litt info før den vises for publiken om ikke lenge... Er spent på om 350en blir for sær og at den dermed kan bli et litt usikkert kort... Tøft og annerledes er det og utvendig syns jeg den ser sprek ut, ja, men innvendig er jeg litt skeptisk, ser ut som om noen har malt hele båten innvendig først og så har det blitt montert på et lite skap her, et pentry der... Vel, det er kanskje flott, men redd mor syns det blir lite kaldt og ukoselig...

Tøft og annerledes er det og utvendig syns jeg den ser sprek ut, ja, men innvendig er jeg litt skeptisk, ser ut som om noen har malt hele båten innvendig først og så har det blitt montert på et lite skap her, et pentry der... Vel, det er kanskje flott, men redd mor syns det blir lite kaldt og ukoselig...

Tror jeg er enig med "mor"... Jeg sikler også litt på Hanse båtene, men er meget skeptisk til den "kalde" innredningen. Det er mulig at minimalisme i båter bare er for nytt til å like det, men jeg må si at de mer tradisjonelle innredningene er langt mer fristende.

Senior-du er min helt!

Jeg sikler også litt på Hanse båtene, men er meget skeptisk til den "kalde" innredningen.

Tja, folk har forskjellig smak. Jeg er enig i at bildene gir et vel minimalistisk inntrykk, men der noen ser kalde flater ser jeg muligheter til å sette personlig preg. Noen gardiner, bilder og annen pynt gir et helt annet inntrykk. Vær forøvrig oppmerksom på at bildene er av prototypene.

Båtene ligger visstnok på båtmesse i København 17.-19. august, og i følge Hanse skal både 320 og 350 vises på Båter i sjøen 6.-9. september.

For min egen del må jeg si at 430 er en fristende modell, men i år skal jeg bare rusle rundt på messa å handle utstyr. Tror jeg. :rolleyes:

Virkelig framskritt at de har fått storseilskjøtet i cockpit og bildene viser at de har beholdt ikea looken og ser man på antall solgte båter så har tydeligvis kjøperne lyst på denne looken , innovativ løsning i salongen er det ihvertfall.

Eneste jeg ikke likte var vel at doen er plassert foran.

Har hatt det tidligere selv og det er ikke noen nytelse å drite i dårlig vær med en sånn løsning uten sugekopper i rompa for å si det sånn.

Er det noen som vet når de fornyer 370n

Redigert av Enzo (see edit history)

Er svært spent på disse båtene, det ser veldig bra ut og blir mer seilbåt for meg en Bavaria selv om en Bavaria nok hadde vært en vel så god turbåt... Hansen syns jeg ser veldig bra ut som allround båt... Prisen er dessuten vel så gode som på Bavaria... Nå har jeg studert dette og mener jeg med forsiktig avkryssing i utstyrslisten kan få en

320 for 750.000

350 for 950.000

Da har jeg med ting som VHF, plotter, Autopilot, Sprayhood, varmer og noen andre mindre ting. Er dog spent på om standard interiør i form av tre og puter blir kjiipt. Isåfall renner det fort på 30.000 til...

Skal bli artig å se båtene "live".

Er litt konservativ så jeg synes egentlig de gamle ventilene/vinduene er penere, kan de nye åpnes?

Den nye pidestallen ser billig ut i forhold til eksisterene. Liker ikke plassering av instrumenter.

Godt å se at det ikke er de store endringene på båtene. Tror Hanse er tjent med å beholde modellene lengre enn 2-3 år. (luke vekk feil og forbedre eksiserende modeller før ny modeller iverksettes)

Er enig med deg bjoris, det første som slo meg første gang jeg kom ombord i en Hanse var følelsen av seilbåt.

Redigert av hei (see edit history)
Godt å se at det ikke er de store endringene på båtene.

På 370 (og 400) er det snakk om nytt dekk/overbygg/cockpit - og kanskje noen endringer i innredningen. Skroget og riggen er den samme (bortsett fra at en noe Harken-utstyr ble byttet ut med Lewmar tidligere i år). Hanse beholdt også skroget da 461 ble bytett ut med 470. Hvor store endringene er kommer kanskje an på øynene som ser.

Den nye pidestallen ser ok ut for min del, men jeg er godt fornøyd hvis jeg får plassert et vindinstrument på hver side av pidestallen.

• 3 måneder senere...

Her gjengis tester av 320

320

Testrapport i tyske Yacht utgitt 19. 09. 2007:

Den lille forskjellen

Den nye introduksjonsmodellen fra Hanse yacht er knapt større enn sin forgjenger og skal tross dette være bedre på alt; krav, forventninger og virkelighet, her er eksklusiv testen.

10 centimeter. En mobiltelefon er om lag like stor, en lommekniv eller håndtaket på vinsjsveiven. Så mye har skroget vokst. 10 centimeter er også tilkommet bredden. 5 centimeter høyere rager masten over vannet. Og seilforholdstallet er økt med en tiendedel.

Så mye skiller den yngste og minste båten fra Hanse, 320’en, seg fra den tidligere grunnmodellen 315. Eller skal man heller si; så lite?

Hvordan man enn ser det så er ikke forskjellene særlig store. Ser man kun på nøkkeltallene fremstår de som ubetydelige - tilnærmet edrulige. Litt høyere, bredere og lengre. Er det nok for å hevde seg i markedssegmentet for 10m klassen der det hersker en så sterk konkurranse? Er det nok som den ferskeste nyutviklingen til er verft som oppfatter seg som trendsetter? Blant eksperter regnes Hanse som innovasjonsdriver for nyskapninger i en bransje preget av tradisjon og jordnærhet heller enn eksperimentering. Kjensgjerningen er; Hanse 320 får det ikke lett. På den ene siden påvirkes den, mer enn sine søsterbåter, av sterke begrensninger – tekniske, romlige og finansielle. Knapt noe sted blir det kjempet så innbitt om hver centimeter, tidsrammer og materialkostnader som i 32 fots klassen. Samtidig må båten imøtekomme høye forventninger.

Nyutviklingene fra Greifswald har regelmessig vært god for en overraskelse. De første serieproduserte båtene i epoksy var en utvikling fra Hanse. De omfattende valgmuligheter i innredningen er blitt et varemerke fra det østtyske veftet. De har den største modellbredden – fra 10 til 20 meter skroglengde - den mest moderne og modigste designen under dekk. Her er det ingen tvil, verftet som levende gjøres, styres og drives som intet annet verft av gründeren og styreleder Michael Schmidt, har samlet mange karakteristiske trekk rundt seg. Men kan alt dette samles i en båt som bare kan svare seg å lage i større produksjonstall, som må imøtekomme en rekke ulike båteiere og som konstruksjonsmessig gir mindre spillerom enn de andre i flåten?

Avvik i stilen fra gründertiden

Betraktet utenifra viser i alle fall den nye Hansen besluttsomhet. Aldri før har en modell endring vært så grunnleggende – nesten brå.

Mellom 315 og 320 trekker konstruktørene og stylistene Judel/Vrolijk & Co, som nesten et tiår har tegnet alle båtene til verftet, regelrett en sluttstrek. Helt til for kort siden hellet båtene fra Greifswald til designen til båter fra østkysten av USA, med markante overbygg, små vinduer og en karakteristisk teaklist og traff her tidløs klassiske elementer fra båtbygging. Under dekk var det mye mørkt beiset treverk med dørfyllinger som minner om rotting. 320’en er milevis fra dette. Den følger designen til toppmodellene 470, 540 og 630 der det for et års tid siden ble foretatt en stil veksel for det øvre segmentet. Fra den heller organiske, av og til klumpete formen til forgjenger modellene preges den av arkitektoniske innslag, et godt vekselspill mellom flater og hjørner. Fargelagte luker integrert i overbygget, lange – nesten svarte – tonede sidevinduer, bevisst formede spor og overganger i kahytt taket frembringer en markant og moderne form. Dermed klarer verftet en stor visuell nærhet til sin egne S-klasse, en form for familiaritet, som strekker seg fra 630 ned til 320. Hvor god nyskapningen er vill vel først vise seg om noen år, om de optiske linjene vil holde seg like lenge som de heller retro orienterte båtene fra de to foregående generasjonene. Denne, den tredje, er uten tvil modig formet og har en stor egenart i markedet.

Diktat i rom og form

Imidlertid virker 320 ikke like snerten i havn fra ethvert perspektiv og i ulikt lys som under seil. På tross av tallrike stilistiske kunstgrep kommer man ikke vekk fra at for en båt på 9,55 m er den blitt ganske bred og høy der overbygget er trukket langt ut mot skrogsiden. Dette erkjenner konstruktør Torsten Conradi også; ”Båter i denne størrelsen er vanskelig å lage fordi man hele veien treffer på yter grenser” forteller han. Når alt kommer til alt handler det om å finne ”en balanse mellom estetikk og krav til volum”. For å følge den aktuelle trenden smalner Hansen omtrent ikke inn akter. En skrogform som i teorien gir ulemper på kryss, men som gir enormt med plass. Under dekk drar i første rekke akterlugaren, toalettet og de gangbare flatene akter fordel av dette. På dekk muliggjør dette en cockpit som hadde gjort det godt i 40-fots klassen for 10 år siden. Fire personer har riklig plass og seks personer vil aldri føle det som trangt. Dette vektlegger ikke bare middelhavsseilere som sjeldent oppholder seg under dekk i havn eller til ankers. Selv båteiere nordpå får et utvidet oppholdssted ved å omorganisere cockpiten til en ekstra salong ved bruk av cockpit telt. Styrmannen finner en tilnærmet perfekt arbeidsplass. Innlagte glassfiber skamler i gulvet i gir sikker støtte under krenging og de utflatede sidedekkene en bekvem plass i lo eller le. Rattstyringen er så godt integrert i layouten at selv rorkult tilhengere bør seriøst vurdere å bestille dette med til en gunstig ekstra utrustning på 1430 Euro. Rattsystemet stammer fra Jefa som er en første adresse for slike anlegg – den fungerer med skyvestag og er derfor uten spill, vedlikeholdsfri og reagerer særdeles presist. Riktignok har sidedekket akter kun optisk funksjon da karmen strekker seg såpass ut mot aluminiums fot listen. Dette er dog det eneste å utsette på den ellers fortreffelige cockpit konstruksjonen. Her som med hele designen til 320 dominerer klare geometriske former som formidler et inntrykk av ryddighet og struktur. Her dreier det seg ikke lenger bare om 10 cm forskjell. Med den større bredden i forhold til forgjengeren, men aller mest på grunn av den endrede brede hekken har den nye Hansen vesentlig mer bruksflate i cockpiten. Et pluss som designerne målrettet benytter. Der andre båter i denne størrelsen fremstår som ”kasete” og missbygd, overbeviser Hansen med klarhet og funksjonalitet.

Seiling etter sorgløs prinsippet

Dette gjør seg positivt bemerket på sjøen. Den snirkelfrie cockpit layouten sammen med den håndteringsvennlige riggen reduserer tilvenningstiden til et minimum. Selv mindre rutinerte mannskap finner seg umiddelbart til rette i 320’en. Heise storseil, rulle ut den selv slående fokken, justere skjøter – og av sted går det. Under den to dager lange testen utenfor København i august var det ideelle forhold. Det blåste en kraftig sydøst vind mellom 4 og 5, med råser opp i 6 Beaufort, med kort og krapp sjø. Hansen kunne så vidt bære full seilføring med flat trimm, men til tider var det over grensen til å skulle måtte reve. På kryss skjøt den gjennom de krappe østersjø bølgene med 25 graders krengning. Her oppførte den seg overraskende medgjørlig, for ikke å nevne upåvirket; merkbart trykk på roret - men ikke anstrengende, merkbare bevegelser i skroget – men ikke harde eller uberegnelige. Overraskende var det også hvor tørt båten seiler. Tross røffe forhold var det kun enkelte sjøsprut som kom i cockpiten. Dermed gir Hansen nok en gang inntrykk av å være undervei i en større båt. Konstruktørene Judel/Vrolijk har lagt stor vekt på en jevn vekt- og tyngdepunkts fordeling. De har plassert masten noe lenger bak, avpasset arealet på storseil og fokk til hverandre på nytt og bolte fast en noe uvanlig for denne klassen, T-kjøl. Resultatet er merkbart; 320’en oppfører seg særdeles balansert, kompakt og konsentrert.

Måleresultatene overbeviser også. På tross av fast propell og standard seil marsjerer Hansen med knapt over 6 knop på kryss med 85-90 graders kryssvinkel. På slør kommer den tett på den teoretiske skroghastigheten. Dermed trenger den ikke frykte andre båter i 32 fots klassen. Kun ved romme kurser kan den få det noe vanskeligere, da den smale høye S-fokken vil kommer i skyggen av storseilet og dermed ikke trekker skikkelig – en ulempe som utlignes med de uanstrengte egenskapene på kryss.

Bo med ferdighus preg

Istedenfor som stadig flere båter i dag, defineres 320 med seilegenskapene. Så hvordan ser det ut under dekk? Tilnærmet like moderne som over dekk, like rettlinjet og hyggelig lite missbygget. Istedenfor eksperimenter i design finnes det her mange kjente og gode løsninger. Dette overrasker ut fra det innovasjonsfyrverkeriet som Michael Schmidt har servert i de senere år. Men dette er konsekvent – ”våre båter skal i første rekke fungere” sier sjefen på verftet.

For YACHT ble det levert en forproduksjons modell til testen som ikke representerer den aktuelle modellen på alle punkter. Derfor var det ikke her mulig å gi en endelig vurdering. Kartbordet skal erstattes av et praktisk skap og ytterligere moduler i innredningen skal ta noe av tomrommet og kjøligheten.

Den som forventer en nyoppfinning av turseileren med Hanse 320 kan synes dette er for lite – men det hadde vært urimelig. Frihetsgarden er liten i denne klassen – også tatt i betraktning at denne representerer en av de rimeligste båtene, For det meste er jo uansett evolusjon bedre enn revolusjon.

Og her er testen i tyske Yacht av 350:

350

Ny størrelse i liten klasse:

Hanse 350 representerer den sveitsiske lommekniven blant seilbåter. Den byr på mer valgmuligheter enn konkurrentene og det er slett ikke det eneste plusspunktet.

Moderne båtbygging er en spesiell virksomhet – ett eller annet sted mellom håndverk og industriell produksjon, mellom urmaker og bilfabrikk. Den bringer på den ene side svært emosjonelle produkter i liten serie, krever imidlertid stadig mer automatisering i fremstillingen. Den tufter på tradisjonell sjøfart, men preges stadig mer av trender i moderne design. Det lages båter med uvanlig lang levetid, men disse har samtidig stadig kortere salgs- og modell veksler. Med andre ord; en bransje i endring.

Komplett nyutvikling

Den nye Hanse 350 er et parade eksempel på den aktuelle, dels motstridende utviklingen i båtbransjen. Modellen avløser den suksessfulle 342 som kom i 2005 og var den mestselgende modellen til verftet i Greifswald (testet i utgave 12/05). Denne igjen var en videreutvikling fra den fem år eldre 341.

Istedenfor å nøye seg med en ytterligere ansiktsløftning, konstruerte HanseYacht denne gangen en komplett ny båt. 350 er en halv fot lengre, nøyaktig like mye bredere og skroget er noe høyere enn på 342. Samtidig har den et fyldigere og knapt nok innsnevret akterskip, som sammenlagt gir betydelig bedre plass under dekk. Tilveksten er målbar og merkes umiddelbart – noe som er en av de viktige kravene for opplevelsen av båter.

Verftet ønsket opprinnelig å benytte dette økte volumet i sin enhets strategi. Både to- og trekabins versjonen skulle ha tilnærmet samme rominndelingen; forskip, våtrom, salong, pantry og samme navigasjonsplass på begge modellene. Dette ville minimert kompleksitet ved bygging og økt effektiviteten – slik var planen.

Nå har imidlertid HanseYacht sjefen Michael Schmidt besluttet en tydeligere differensiering. Dermed følges den fremgangsrike ”Individual Cabin Concept” til verftets større båter opp, der båteieren gis uvanlig mange valgmuligheter til å være en serieprodusert båt. Et hensiktsmessig tiltak.

Mens trekabiners versjonen av 350 med toalett i forskipet ikke mangler noe av plass eller komfort, tilbyr den nye varianten langt bedre rom utnyttelse for 4 personer; bred dobbelt køye akter, stort lagerrom bak, svært rommelig toalett og, etter ønske, et lite skrivebord i forpiggen vil gjøre båten spesielt attraktiv for par og mindre familier. Følgelig kan 350 til og med bli konkurransedyktig overfor den neste størrelsen 370. Denne tilbyr mer luksus, men knapt noe mer grunnleggende bruker nytte.

Suverene seilegenskaper

Allerede under de første slagene langs kysten av Danmark i 4 til 6 Beaufort og krappe bølger kjennes båten voksen. I råser var grensen for reving overskredet. Likevel lar Hansen seg seile med full seilføring. At den er stiv er på grunn av den utpregete U-spanten og det lave tyngdepunktet til T-kjølen som den har felles med søstermodellen 320. Kjølen er 1,85 m dyp og passer perfekt til karakteren til en ytelsesorientert turseiler.

350’en er balansert og lett på roret. Den har passelig med retningsstabilitet og samtidig har den også manøvrerbarhet nok til å gjøre seilasen til en fornøyelse. Måleverdiene plasserer Hansen entydig i øvre spekter i sitt segment. Høyt på kryss når den 6.6 knop, faller en lett av ligger hastigheten på 7 knop. Romskjøtes er 8 knop innen rekkevidde med standard seil, selv om den selv slående fokken ikke trekker optimalt i skyggen av storseilet. Oppsiktsvekkende er areal fordelingen som Judel/Vrolijk har valgt. Fokk og storseil er tilnærmelsesvis like store; Forseilet måler til og med en kvadratmeter mer enn Hanse 370. Dette skal gi bedre egenskaper i lett vind – en svakhet med ikke overlappende selv-slående fokk. Om dette lykkes må testen i kommende utgave vise.

For båteiere med sportslige ambisjoner har en alltids muligheten til å oppgradere med en mellomstor genua. Skjøteskinner langs overbygget blir levert med, med det mangler i motsetning til på 342, skjøtevogn, blokker og wincher. Dette kan ved ønske leveres med for til sammen 1460 Euro. Ellers er 350’en svært komplett utrustet. Varmtvann, dusj på badet, cockpit dusj, landstrømsanlegg og lader – alt er inkludert. Derfor synes merkostnaden for seilutstyr eller en komfort utrustning til sammenligning passende (ut fra beregninger i henhold til Yacht-definisjon, se tabell).

Verftet som de senere år har vært blant de mest fremgangsrike blant de ledene serieprodusentene i verden tvinger ikke båteiere inn i en omfattende liste av tilleggsutstyr, men gir en på individuelle ønsker orientert konfigurasjon. Dette er sjeldent i et tiltagende kostnads ømfintlig bransje.

Alt i alt burde ikke Hanse få det vanskelig med å følge opp suksessen til sine forgjengere. Først og fremst på grunn av avsporingen fra den opprinnelige likehetsstrategien på grunn av rasjonalisering og vil gjøre den attraktiv for langt flere målgrupper. For charteroperatører som ønsker flest mulig sengeplasser til eiere med markerte behov til lugarinndeling tilpasset to- til fire personer.

Og nok en ting fremhever båten fra massen; 350’en er uten tvil den båten med de mest moderne linjene – tydelig, klar og potent. Designen vil nok ikke falle i smak for alle. Men den er markant og langt mer enn hos 320’en som virker mer fyldige. Dette gjør den til et spesielt tilbud.

Bilde s. 76/77: Rask og stiv; I mye vind gir 350’en over gjennomsnittlige seilegenskaper

Bilde s. 78: Flott og med rene flater; ute som inne følger 350 opp med moderne linjer

Bilde s. 79: 1 – Den selv slående fokken gjør det enkelt å manøvrere. Arealet er nesten like stort som på en genua.

2 – Ankerboksen er noe liten, fendere må stues akter

3 – Vantene er trukket inn og gjør sidedekkene godt tilgjengelige.

4 - Flush luker virker moderne, men er som dekket glatt.

Glimrende jobbet bjoris

Takker, jeg tenkte det kunne være greit å kopiere inn denne teksten som en med 320 i Bergen har oversatt og sendt meg. Dette er jo ikke et blad alle kjøper og alle kan jo heller ikke tysk... Da får vi vente i spenning til den utsatte testen av 350 kommer i Svenske Båtnytt 20 desember. Som "kjent"? ble den utsatt pga at båten hadde så mange barnesykdommer, ikke bra...

Siden jeg bare må sitte å vente på båten har jeg sendt noen mailer rundt for å høre om det er noe status og jeg har pt fått svar fra Seilmagasinet at de har den på blokka, men at det ville ta noe tid før de kom til denne. Seilas har seilt båten, men den de fikk var så grodd at testen ble mislykket, mulig det kommer en liten "minitest-rapport" i februar skriver de. Seilas er mer negativ enn Yacht, de hevdet at det var vanskelig å holde fullseilføring i 8 m/s, den kastet også roret med volsomkrengning. De mente den hadde Hanse sine gode og dårlige sider. Fallet var av "strikk" typen og måtte etterstrammes hele tiden, utvekslingen på fokka var for liten (veldig enkelt å endre). Jeg syns det var noe rart med at den ikke kunne bære full seilføring lengre enn til 8 m/s, det er jo selvsagt noe vind da, men med selvslående fokk og T-kjøl (kjølprosent 32%) samt en svært brett skrog i hekken hadde jeg trodd den var veldig stiv slik Yacht skriver... Mulig det kan være det at den var grodd som kjør at det krenger ekstra mye, når det streker fremover vil den vel krenger mer... Vel, vi får se hva Båtnytt skriver

Det med bredt skrog i hekken er et tve-egget sverd når det gjelder ulempen med å 'kaste roret'

Ja - båten blir stivere, men når den først begynner å krenge løftes roret raskt ut av vannet.

Ja, det høres logisk ut. Det er vel også slik at disse båtene bør seiles med mindre krengning enn de som ikke har så mye bredde bak??? Syns også det høres logisk ut, det er jo også en kjennsgjerning at mer bredde bak ikke er så bra for kryssegenskapene så der ryker jeg muligens litt i kappløpet med min kompis sin Bav 36 AC... Ahh, det skal bli morro å seile mot hverandre gitt.

Begrodd båt er nok mye av skylden til at den ikke tålte så mye vind , jeg merker det godt selv på min båt når høsten kommer og skjellfarmen er betydelig under båten , da blir det mer krengning , mindre fart og vanskeligere å styre

Greit å høre, jeg syns det hele er ganske logisk... De nevnte at H350 nok ikke kunne regnes å være så rask som Dehler 34, Elan 340 og Dufour 34. Jeg syns det er feil båter å sammenlikne den med, en 3 kabiner 35 foter til 950 penger med skøyte på hyttetaket og selvslåendefokk er mer naturlig å sammenliken med Bav 34, Delphia 33 osv syns nå jeg...

Å sammenlikne seilegenskapene på Hanse 350 med rene cruisere som Bavaria 34 og Delphia 33 (LYS1.15) blir vel feil det også.

Jo, mulig, men så mener jeg også at den bør gå bedre sammenliknet med disse så da er vi nok rimelig enig, et sted mellom disse og Elan 340 mfl. Nå har ikke 350 mer enn 4-5 kvm mer seil og samme vekt som en Bav 34 når 350en er utstyrt med selvslående fokk så de er jo ikke helt ulike og begge med skjøte på taket osv... Dog med genao begge vil forskjellen blir ganske stor ifht seilareal... LYS blir nok høyt og neppe riktig, det sa også Nelson Marine. De mente også at 342 skulle noe ned i lystall... Generelt tror jeg mange har for store forhåpninger til hvor raske Hansene skal være, men så prøver jeg også å holde forventningene nede så får vi heller bli positivt overrasket. Nelson sier også at dette er en turbåt når de selger 350en i standard utgave...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...