Jump to content

Nyhet - Hanse 320 og 350


bjoris

Recommended Posts

Hanse-eiere har slitt litt med å seile opp mot LYS-tallet. Om dette skyldes båten eller båteierne blir en gåte enn så lenge. Men en del potensielle cruiser-kjøpere, har nok kjøpt Hanse i steden. Selvslående fokk er jo genialt. Den er lett-seilt. Dette er nok litt av grunnen.

 

Synes Hansen går fint i vannet.

 

Enzo, jeg seiler fra deg med en Maxi 77 med revet storseil. Du har jo skjell-farmen hengende båten. Er det med vilje eller :cool:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bjoris du som har oversikten (mr hansemann)

Hva er forskjellene mellom nye 350 og gamle 370 ?

Vekt,vannlinje,seilareal ?

 

For det første, det er ingen skrogendringer på "nye" 370.

 

370:

LWL: 10.05

Vekt: 7,2 t, (6,8 t i epoxy)

Seilareal:

Stor: 42,5 kmv

Selvslåer: 29,6 kvm

Genoa, 140%: 44,9 kvm

Totalt med selvslåer: 72,1 kvm

 

350:

LWL: 9.60

Vekt: 5,6 t (ikke epoxy versjon)

Seilareal:

Stor: 35,2 kmv

Selvslåer: 29,6 kvm (likt som på 370 pga masten er satt lengre bak)

Genoa, 140%: ikke oppgitt:

Totalt med selvslåer: 65 kvm

 

Største "problemet" med disse verdiene er at mange mener båtene er tyngre enn oppgitt. H350 ventes å være over 6 tonn tom båt... selv om en er oppgitt til 5.6...

 

Vedkommende som hadde seilt 350en fra Stavanger til messa på Sotra mente den gikk like bra som 370en...

 

Hanse-eiere har slitt litt med å seile opp mot LYS-tallet. Om dette skyldes båten eller båteierne blir en gåte enn så lenge. Men en del potensielle cruiser-kjøpere, har nok kjøpt Hanse i steden. Selvslående fokk er jo genialt. Den er lett-seilt. Dette er nok litt av grunnen.

 

Ja, jeg mener jo at dette første og fremst er en turbåt med potensial for å gå bra med oppgraderte seil og genoa. I standard versjon seiler en nok ikke fra hva som helst slik noen går rundt å tror. Er egentlig usikker på hvorfor 350en skal få så mye høyere lys enn nye Bav 34 f.eks når det bare skiller noen kvadrart på seilene og vekten er bra lik.(dvs LYS er vel med 140%?). Nå har ikke Lunde oppgitt LWL, men bredden er også nokså lik... Iflg rykten skal B34 få ca 1.16, mens H350 ventes opp mot 1.24... Hvor mye mindre jeg kan vente med bare selvslåer vet jeg ikke, men det er vel knapt 0,01?. Kommer vel ikke til å måle den heller første året..., men jeg har liten tro på at jeg klarer å seile så mye fortere enn Delphia 33 og Bav 34, spesielt i lite vind...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris, når Hanse 400 starter på 1,28 synes jeg tallet på 350 høres litt høyt ut. Nå kjenner ikke jeg så godt til modellen.

Men det blir feil å jekke opp LYS-tallet. For det er vanskelig, og tar tid å få det ned. Kjiipt i regattaer.

 

Når det gjelder Bavaria tror jeg de klarer å få beskjedne tall. 31 har fått mye bedre skyssmål en 30. Men at 34 skal være

noen konkurrent til Hanse, tror jeg ikke.

 

Men selvslåer i forhold til en 140 genoa er ikke noe sjakktrekk i lite vind. Men hvor ofte blåser det mindre en 5-7 sekm.

 

Tror du blir godt fornøyd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enzo, jeg seiler fra deg med en Maxi 77 med revet storseil. Du har jo skjell-farmen hengende båten. Er det med vilje eller :cool:

Det tror jeg på for jeg er en elendig seiler , helt forferdelig faktisk.

Den skjellfarmen den har jeg der med vilje som et slags integrert drivanker pågrunn av at vi er redd for å seile for fort :smiley:

 

 

Hvis Hanse 400 har 1,28 og 370E har 1,26-27 ?? da tror jeg muligens 400 er omtrent korrekt men 370 er satt noe høyt , denne 350en har 9,60vannlinje mot min 9,13 samme vekt som jeg har mens 350 har betydelig mye mer seil om den ikke seiler rundt med selvslåer , den er altså over tonnet lettere enn 370.

Jeg vet ikke helt men jeg tror ikke den blir så veldig mye langsommere enn 370en faktisk.

Bjoris seiler nok badebuksa av meg om vi møtes :lol:

Link to post
Share on other sites

Seilas er mer negativ enn Yacht, de hevdet at det var vanskelig å holde fullseilføring i 8 m/s, den kastet også roret med volsomkrengning.

Hm, 8 m/s stemmer med vindstyrken hvor jeg vurderer reving på min 370 - litt avhengig av hvor stabil vinden er og hvor begrodd den er under. På kryss merkes det at standard selvslåer ikke er av de beste, og at en selvslåer ikke står så pent trimmet som et forseil med vanlige skjøter. Det kan nok bidra til krengingen. Storseilet er også litt kresent på trimmingen i denne vindstyrken. Du merker også om riggtrimmen ikke er så god som den burde.

Link to post
Share on other sites

Men det blir feil å jekke opp LYS-tallet.

 

Dette er vel ikke noe vi eiere ønsker, men det er vel slik LYS-systemet er. Antar det kan ha med ting som høyde på riggen som jo er veldig høy relativt sett på en Hanse...? Dette har jeg ikke peiling på, men Nelson sier også at f.eks 342 har for høyt LYS og at de er redd 350 også vil få for høyt tall pga dataene som blir plottet inn. Så kommer den langdrøyde prosessen med å seile så dårlig at tallene blir nedjustert, jeg skal nok bidra med mitt der;) Der jeg kommer til å seile tirsdagsregatt er det stort sette bare blodtrimma Expresser så dette blir morro kan du tror... Mastefoten er jo skåret skjev slik at når fallet henger rett ned havner det i cockpit!!! Iallefall ikke langt unna, men jeg tror noen av de ivrigste har solgt nå, så vi får se. Jeg kommer garantert ikke på pallen, hvis det er flere enn 3 båter med, men morro skal vi ha det...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å høre han kompisen din med B36 seile fra deg ;-)

Vil tro det svir mer enn deng i tirsdagsregatta

 

Ja, det kan bli smertefult, jeg har allerede vonde drømmer og våkner opp midt på natten kaldsvettende og skriker "STYRBORD"... Jeg var med å hentet båten i Stavanger og seilte den til Stord i opptil 16 s/m. Hmmm... Det eneste negative jeg fant var at det ble noe avdrift pga av ette min vurdering en dårlig genao når den ble rullet inn og antakelig delvis pga rullestoren uten spiler, men farten ble jeg imponert over. Jeg fikk også en følelse av at blykjølen gjorde underverke, men det kan jo også ha vært at mine forventninger ble knust...

 

Men jeg har et håp om å ta han på kryssen, men så har jeg jo litt av en hekk på Hansen så det spørs... LYS 1,19 bør jeg jo ta, men det kan som sagt bli meget smertefult... Det ligger en i havna med Bav 38 også, det kan bli enda verre... :crazy:

 

Vel, jeg gleder meg og innser at jeg nok må be om litt mer lån i banken slik at jeg får heftige seil over hele linja... VC17 osv... (det trenger jeg ikke lån til da;)

 

Jeg har jo iallefall innsett at det blir litt pinlig å mobbe Bavariaene når det fort kan vise seg at de seiler raskere. Jeg seiler en Dehler 29 i Færderen og vi ble så til de grader forbiseilt av en Bavaria 34 forrige modell så jeg vet at det ikke nødvendigvis står så dårlig til som noen liker å hevde...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig kom svenks Båtnytt sin test av 350 (01/2008). Den skulle vært i 3 nummer siden, men den ble utsatt pga for mange barnesykdommer. Det ble ikke oppgitt hva det gikk i og det omtales heller ikke med et ord i testen. Ok at en ikke skal fokusere på ting som ikke lenger er et problem, men jeg skulle iallefall likt å vite hva det gikk i...

 

Mine kommentarer til testen er at det er svært hyggelig at de finner seilegenskapene svært bra, men det er nesten like interessant å se at testerene finner den nytenkende innredningen svært vellykket, det har vært noen kommentarer på det motsatt, men jeg tror det går mye på at folk er veldig tradisjonelle... Omtalen i testen sammenfaller i svært stor grad med min oppfatning. Jeg finner stor glede i å ha noe nytt og gjerne noe annerledes... Vel, smak og behag. Ellers kunne testen vært mer kritisk til dette med stuveplass og at rorsystemet tar noe plass i største akterkabinen. Jeg vil iallefall ha dette på minussiden. Heller ikke et ord om motor og støy var svakt, dette må mange bare innrømme at er viktig selv om det er en seilbåt... Jeg aner fortsatt ikke om det er mye støy eller ikke fra motor...

 

 

ETT HAKK OPP! (beste beskrivelsen jeg kom på ifht overskiften: PINNHÅL!!)

Hanse 350. Tysklands nest største seilbåtverft, etter giganten Bavaria, kommer opp med nye modeller i en uendelig strøm. Med fokus på sportslig seiling for familien og et design med kantete, rette linjer og lyse innredninger har de funnet en personlig stil. I høst ble verftets siste modeller, 350 og 320 presentert, der man har forbedret konseptet ett hakk.

 

For syv år siden ble Hanse presentert på det svenska markedet. Rette, seilende linjer som gir stabilitet og fart, rett stevn, bred hekk, ganske høyt skrog med lavt overbygg kjennetegnet båtene. Det var nytt da, men ikke direkte kontroversielt. Flere verft var inn på de samme linjene. Det som skilte seg ut var den lyse innredningen. Det var vågalt i en verden der alt skulle være matt og sobert.

 

Det lykktes dog. Raskt ble Hanse et verft å regne med på det svenske markedet. I tiden som har gått har båtene blitt utviklet, spesielt på innredningssiden. Den blanke innredningen forsvant, men den personlige stilen med stor romlighet, lyst treverk, mye lys og temmelig vågalt design har bestått. Men kanskje var designerene for vågale for det tradisjonelle svenske markedet?

 

Hanses nye retning med modellene 350, som jeg har testet ved to anledninger i høst, og 320 tyder på det. De er blitt tilpasset mer til det svenska markedet og presenteres i standardversjon med mer treverk (mørk mahogny) i innredningen, mattlakkert flater og ikke like skarpe vinkler i designet.

 

Båtene kan også fåes med en lysere kirsebærtresort, den vi i de senere år har blitt vant med som typisk Hanse, men svenske seilere har etterspurt en mer tradisjonell innredning og det har de fått med de to nye modellene. Spesielt hvis man til dette valget velger blå puter i stedet for creemfarget som er standard.

 

Utvendig er designet forfinet med flush luker i plexiglass, innfelte vinduer og et enda tøffere design.

 

Stort sett alt som kan sies om 350 gjelder også for 320. Det er egentlig bare størrelsen som er forskjellig.

 

Før vi går i detaljer på innredningen skal vi imidlertid se litt nærmere på seilegenskapene.

 

Rask i vendingene

”Vi krysset fra Grøna Lund mot Katarinahissen i vindrosser på i snitt 6 m/s, sløret langs Skeppsbroa mot Kungliga Slottet og Grand Hotell”

 

350en er en oppfølger til Hanse 342, men det er en helt ny konstruksjon av judel/vrolijk. Med lengre vannlinje, 16% større seilaraeal, en bulbkjøl i bly på kjølblad av jern med vekt 1845 kg (32%) og et dypgående på 1,85 m har man ytterligere økt satsningen på prestasjoner. Legg så til et skrog med et kvast forskip og et brett, ganske flatt akterskip samt en stor seilvennlig cockpit så forstår man at hun er optimert for fart.

 

Jeg ble ikke skuffet. Vi gikk ut Strømmen midt inne i Stockholm, ja det går faktisk ann å seile bra midt inne i vår hovudstad. Vi krysset fra Grøna Lund mot Katarinahissen i vindrosser på i snitt 6 m/s, sløret langs Skeppsbroa mot Kungliga Slottet og Grand Hotell, rundet staken ved Skeppsholmsbruen og halvvindade tilbake mot Grøna Lund. Tre slike runder setter akselerasjon, manøvrerbarhet og raskhet på prøve.

 

Konklusjonen ble at Hanse 350 seiler veldig bra, og raskt. Bra balanse på roret, lett å manøvrerer med bra följsamhet og god tak med roret. Stagvendinger, jibbar og andre manøvrer gikk lett og raskt. Mye takket være den selvslående fokken. Seilene fra North med gjennomgående spiler såg prima ut. På en Hanse båt finnes det ikke rullemast, ytterligere et bevis på satsningen på ytelse. LacyJacks og bomtrekk ligger likevel ikke langt etter rullestor i komfortable seilhåndtering og et storseil med gjennomgående spiler gir uten tvil bedre driv enn rullestor.

 

Selvslående fokk rekk bra til familieseiling, men vil man kappseile trenger man en genua for lettvindseiling. En gennaker er ikke dumt heller for å komplettere seilgarderoben. Da trengs et baugspyd som enkelt monteres i ferdig hull i baugen. Testbåten hadde kjølen med 1.85 m dypgående, som verftet kaller T-speed kjøl. Den er standard og anbefales med tanke på seilegenskaper. Det finnes en kjøl på 1,45 m dypgående for den som vil seiler på grunt vann.

 

Smarte kunder

Sittebrønnen er blant de største og ikke minst bredeste jeg har sett i en 35 foter. Det gjør den lett å arbeide i og komfortable ved landligge. Det trengs et større ratt enn det som er standard for å kunne sitte på ute ved ripa og styre. Et ekstra på kr. 5.000. Fotstøtte i dørken skulle også vært ønskelig for lettere å komme mot lovart.

 

Skjøting av storseilet på hyttetaket er standard, men skjøte i sittebrønnen er best seilmessig sett og det er et nødvendig tillegg. Det er stort sett bare småbarnsfamilier som velger storseilskjøte på hyttetaket da disse prioritere en ren sittebrønn.

 

Dekket er snitsigt designet og flatt og dermed lettframkommelig. Eneste bakdel er vel at båten er vanskelig å entre fra baugen. Fokkrullen sitter så langt frem som det er mulig et nødvendig offer når seilegenskaper skal prioriteres. Totalt sett får sittebrønnen et stort pluss, tilsvarende som seilegenskapene.

 

Hanse lanserte for et par år siden epoxi båter noe som er veldig prisverdig. 350 og 320 går i dag ikke ann å få i dette tette, sterke og dyre materialet. De lamineres nå i ISO-polyester. Ikke noe dårlig materialet det heller, det anvendes av de fleste verft. Men likevel, hvorfor ikke epoxi på disse siste modellene?

 

Vektfordelen – det går å bygge lettere med epoxi med samme styrke – er ikke stor nok på de minste båtene svarer verftet. Man hadde spart 200 kg på 350en og det er ikke så mye på 5.76 tonn båt. På 37 og 40 foterene der besparelsene i vekt er mer markant finnes begge alternativ og for de over 40 fot er epoxi eneste alternativ. Synd syns jeg. Bruker nå Hanse epoxi, som uten tvil er et bedre materiale, burde det gå ann å få til alle modellene. Det finnes også andre fordeler enn vekt. Ca 60.000 dyrere ville 350en blitt i Epoxi som nå koster 939.000 (SEK) 70% av kundene velger epoxi når det alternativet finnes, tross at det er dyrere. Det viser at kundene er smarte og vet hva som er best.

 

 

Uvanlig planløsning

”Dette er absolutt en vellykket planløsning, men dessverre er sittekomforten ikke den beste”

 

Innredningen i Hanse 350 byr på en liten øveraskelse. I tillegg til en liten tilpasning til det svenske markedet, som allerede nevnt, med en litt mer tradisjonelt utførelse har man en uvanlig planløsning i en del av de fem innredningsalternativene. Et alternativ som også fantes på testbåten. Toalettet er da plassert på babordside inntil forpiggen og salongsofaen er derfor forskjøvet i forhold til hverandre. Styrbord salongsofa er ca 1 meter lengre forut enn babord sofa. Dessuten er siden av salongbordet kappet på en smart måte (se bildet).

 

Oppsummert gir dette en volumiøs salong, med stor dørkflate i nedgangspariet og et langt, vinklet pentry som strekker seg helt frem til bordet. Man har også plussat på et nedfellbart armlene midt i styrbord sofa og utdragsbare skuffer under de tverstilte delene av babord sofa. Forpiggen blir med den her løsningen også ekstra stor og får karakter av eierkabin med eget toalett. Toalettet som er uvanlig romlig går selvsagt ann å endra også fra salongen

 

Det er nærliggende å tro at de som sitter i styrbord sofa skulle komma bort fra de øvrige, men det er ikke tilfellet. De blir i høgaste grad med i samtalen rundt bordet. Den som sitter lengst fremme kan dog ikke sitte mot bordet, men salongbordet rommer 6-7 personer, noe som dekker de fleste behov.

 

Det er absolutt en vellykket planløsning, men dessverre er sittekomforten ikke den beste. Tross at putene er ekstra polstret i ytterkant (for løst trekk?) glir man lett ner når man sitter og lener seg bak. Sitteplassene på tvers mot bordet har heller ikke ryggstøtte. Ved den akter havner navigasjonsbordet i ryggen og ved den fremre kommer ryggen i klem mellom skottet og mastestøtten. Puter kreves for å støtte ryggen.

 

En liten miss er hulltakingen i lukene under putene. De sitter for langt inn til å kunne løftes lett, mer alvorlig syns jeg, er mangelen på griperekker. Det finnes ingen i taket, i sidene eller i kantlistene i pentryet og navigasjonsbordet.

 

Den ”gamle” planløsningen med toalettet umiddelbart ved nedgangen på babordside ved leideren går selvsagt også ann å få. Den er for øvrig eneste alternativ i 320. Da ligger babords salongsofa inntil hovedskottet og sofaene kommer i mot hverandre, men den sofa-forskjøvet løsningen er mer interessant.

 

I det øvrige holder 350en sedvanlig og god Hanse kvalitet. Prydliga monteringer, bra trearbeid og bra finish selv om endre treet på de fleste stedene er ulakkert. Høyden i salongen er ca 2 meter, i forpiggen 192 cm og på toalettet 183 cm.Køyene er drøye 2 meter lange og har gjennomgående god bredde for to. Prisen er bemerkelsesverdig lav, 939.000 (SEK). Hanse kryper enda nermer Bavaria.

 

Kommentarer til bilder mv:

 

Forsiden: Hanse 350, ny racer/cruiser

• Hanse 350 befester ytterligere det tyske verftets parole å satse på ytelse og sportslig seiling med komfort for familien. Her på kryss på Stockholms strøm mot Söders høyder.

• Pidestalen er nett og smekker ettersom instrumentene som normalt plasseres her er montert i sittebrønnens akter del.

• 350ens uvanlige planløsning med snedkappet salongbord, toalett inntil forpiggen og forskøvet sofaer og mange luker og fønster. Resultat en uvanlig luftig og lys salong med stort pentry.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

???

 

 

(Forøvrig, bjoris: Takk for en interessant oversettelse av testen!)

 

Mulig det er noe språk forvirring, det står "... i bygig vind på i snitt 6 m/s...". Kanskje rettere å skrive ujevn vind?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I og med at dette er en havseiler, skulle det jo vært interessant å lese testernes inntrykk av sjøegenskaper under litt mer krevende forhold enn 6 m/s i Stockhoms indre skjærgård.

 

Ja, det var skuffende at de ikke hatt satt til havs med båten... Pt er det såvidt jeg ser bare to tester av denne båten, Båtnytt og Yacht. Sistnevnte også gjenngitt i denne tråden Test av 350 i tyske Yacht, oversatt til norsk satt nok båten på en litt større prøve. Overskriften er Suverene seilegenskaper så det bør nok holde for oss...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris.

 

Jeg så den filmen din fra Orust og la merke til noe merkelig i forpiggen , der er 2 lampetter/leselys og de er plassert rett ovenfor hyllene på skrogsiden , vil ikke denne hyllen da skjerme lyset bort fra der man ligger ?

Bare en liten detalj så vi ikke går tom for noe å diskutere nå i disse juletider :wink:

Link to post
Share on other sites

Bjoris.

 

Jeg så den filmen din fra Orust og la merke til noe merkelig i forpiggen , der er 2 lampetter/leselys og de er plassert rett ovenfor hyllene på skrogsiden , vil ikke denne hyllen da skjerme lyset bort fra der man ligger ?

Bare en liten detalj så vi ikke går tom for noe å diskutere nå i disse juletider :wink:

 

Jo, det stemmer og det var noen andre blundere også. Jeg glemte å studere det i den jeg så på Sotra, men på myhanse.com har det kommet et innlegg om endringer på 350en... Pkt 4 referer seg til det du har oppdaget.

 

Hi all ... after visiting the preview night of the Earls Court Boatshow and talking to both Peter and Phil of Hanse UK. I have noticed a number of changes to the 350:

 

1.> Hull Windows are now surrounded by wood finish - tidier appearance but seems to make the saloon and windows appear smaller.

 

2.> There is to be a double (split) sink in the galley (as per the 320) resulting in slight dimension changes to the surrounding furniture / cupboard.

 

3.> Cushion under nav station wedges onto saloon table to form a back rest.

 

4.> Fore Cabin lights have been moved from the hull side to bulkhead and a corner shelf added to the port side.

 

5.> Magazine type rack in starboard side saloon replaced with a better cupboard.

 

6.> Mirror + Shelf / Fitting above the Bathroom basin.

 

Im sure there a few others as the model on diplay seemed different - maybe this is due to the darker wood instead of the cherry I have been used to (Previous boatshows + demo model).

 

I Have some pics to upload at some point....

 

Might see some of you there today (Sat) and maybe Sun - I'll be the one obsessing over the 350 wearing a bright yellow North Face Jkt.

 

Ellers har jeg kopier av de to nevnte testene jeg kan sende til de som måtte ønske, send meg isåfall en IM med e-post adressen... Har samme tilbud ute på myhanse.com og det har kommet maaange henvendelser, litt overraskende, speseielt siden mange av dem neppe kan lese svensk...;)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag har jeg lest ny test av 350, i Practical BoatOwner, mars 2008.

 

Konkurransedyktig kompromiss er overskriften og konklusjonen er litt fritt oversatt:

 

350 viderefører den sportslige, men fortsatt konservative tilnærmingen som har hjulpet Hanse til å bli Tysklands nest største seilbåtverft. Finishen er generelt ryddigere enn hos mange av konkurrentene, selv om en del penny-pinching (usikker på hva som ligger i det begrepet, men anser det som "mindre detaljer" el) ser ut til å bli dratt for langt, dette er dog stort sett på områder eier selv kan gjøre noe med det. Jeg håper bare ikke Hanse skal begynne utøve en politikk for å komme nærmere "røverkjøp-båtene" i pris. Det ville vært synd når designet/konstruksjonene har så mye mer å by på

 

350 utmerker seg i å være rask, responsiv, moro å seile og på de fleste viktig områder, fornuftig bygd. Hun kombinerer dette med en romslig layout, og et stort spekter av innredningsalternativer som skulle gjøre henne til en verdig ersatter av 342

 

En bør merke seg at dette er en av de først produserte båtene, detaljnivået innvendig har blitt betydelig forbedre siden denne båten ble lagd. Alt i alt en oppløftende testrapport, det overrasker ikke meg at du finner rimeligere løsninger i denne båten, men det er betryggende å høre at båten er slik vi antok når vi bestilte, rask, moro å seile samtidig som den i all hovudsak er godt bygd og den er romslig og har et flott og moderne/sportslig design...

 

Noen som vil ha en scannet versjon av testen så send en IM med epost adresse:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Leste samme testen her for litt siden og den virket i det sore og det hel bra den....

 

..The finish is gereally tidier than on much of the competition, and some of the penny-pinching seems to have been carried too far is often in areas that an owner can could do something about....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Penn-pincher tolker jeg her som; for lite, underdimensjonert eller av for billig kvalitet, men som Sydvesten referer til så er det spesielt påtagelig på områder hvor eier selv kan foreta utskiftninger/oppgraderinger så da er det jo greit å få gjort noe med!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...