Jump to content

Trøbbel med eldre wallas safeflame kokeapparat


balja 71

Recommended Posts

Har fått problemer med en litt eldre wallas safeflame, den starter bare når den vil selv. Hørte det kunne være ledningen som var for spinkel (2,5kv/cm), bytta til 4kv/cm men det hjalp ikke. Starter noen ganger helst, hvis kona prøver og noen ganger ikke. pumpa går, parafinen kommer i returslangen, så det må være tenningen vil jeg tro. noen som har erfaring.

Link to post
Share on other sites

Dårlig jord ??

Koble en feit kabel (4-6 kvadrat) rett fra blokka eller - batteripolen til minus på apparatet. Funker ikke det, så rett fra + til apparatet.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om det er glødespiralen som synger på siste verset. Da blir tenningen ustabil. Og så har det lett for å ryke litt ekstra.

Ny spiral/rep-sett fåes kjøpt i utvalgte båtsjapper. Det er ingen heksekunst å bytte selv. Men kokeren må ut av benken og snus på hodet for demontering.

 

NB: HUSK å fukte den "vattdotten" under spiralen godt med lampeolje/parafin før du monterer alt i sammen igjen. Da unngår du at det flommer over første gangen du skal starte det igjen.

Link to post
Share on other sites

Enig med GeirFrode om at glødespiralen kan være årsaken. En annen mulighet er at elektronikken fusker. Før du demonterer glødespiralen bør du sjekke om det er spenning inn på den. Hvis du kan måle spenning og den ikke starter er spiralen gåen. Hvis spenning mangler er det sansynligvis feil i kortet. Er du heldig er det bare en dårlig lodding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...