Jump to content

Leangen - Brevik med 11,5 m. LOA og 14,5 meter mast - 1,80 dyp


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Skal ta denne turen om et par uker, da med en flott krysser. Hadde tenkt å ta første etappe fra Leangen til Tønsberg og overnatte der. Broene i Tønsberg åpner endel ganger i døgnet???, så jeg hadde tenkt å komme meg igjennom 08.05 om morgenen på dag2 - for så å seile til Brevik.

 

Er det noenting - eller rettere; Hva skal jeg passe på spesielt på denne turen? Håper jo på godvær, og da vil det jo være endel båter i ledene nedover, men er det noen typiske feller? Har tenkt å gå innaskjærs så mye som mulig.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

MÅ jo ikke til Tønsberg, men tenkte å seile gjennom Tønsberg for å ha den indre leden videre nedover. Bolærne er jo et godt valg, men om jeg velger bort Tønsberg så må jeg utaskjærs hele veien langt nedover? Eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke overnatte på Bolærne og ta Vrengen sundet mellom Nøtterøy og Tjøme da... Er jo en fin grei innaskjærsrute det, kan fint overnatte i Vrengen også, ved bunkersstasjonen rett ved ved bruen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om jeg går Vrengen...går dere da helt ned mot hollenderbåen og inn, eller kommer man greit inn før noe sted?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du går inn rett sør øst av Vallø, leia øst av Torgersøy, da er du innaksjærs langt til du er ute ved Tønsberg tønne.

vrengen.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Sydvesten. Fant den leia nå...så da blir det denne, og med overnatting ved bunkersen i Vrengen, tenker jeg.

Håper været blir noe bedre enn nå....både for denne turen og for dere på ferietur.

Fortsatt god ferie!

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvor kan jeg bunkre diesel, mat og drikke etter avgang Leangen mot Vrengen?

Noen tips? Det er imorgen formiddag det dreier seg om...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg bunkre diesel, mat og drikke etter avgang Leangen mot Vrengen?

Diesel kan du bunkre på Vollen eller Sætre. Vollen har et utmerket bakeri, men Sætre er langt enklere med hensyn til kolonialvarer.

 

Når jeg seiler sørvestover så pleier jeg å gå inn Torgersøygapet (er det ikke det leia med overrett mot lyktene på Langskjæra heter?) og seile innaskjærs til Hvasser. Er du sent ute eller bare sliten så har Tønsberg seilforening noen gjesteplasser på Fjærholmen, men det kan være litt skvalpete der i turistsesongen. Har du ikke vært der før så kan første gangs innseiling være litt vrien i mørket. Jeg foretrekker Krukehavna på Hvasser eller å ligge på svai i nærheten. Det er flere muligheter. Krukehavna har drivstoff, butikk, kiosk og losstasjon. Det siste kan nok føre til at det er litt bølger ved gjestebrygga der også.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var turen gjennomført. :sailing:

 

Tok ut fra Leangen kl. 13.00 fredag og satte kursen sørover. Mye vind og høye bølger gjorde at vi ikke gikk lenger enn Drøbak denne dagen. :lol:

Med Drøbak Bluesfestival og en lun havn, så ble kvelden fin der og vi startet 08.00 på lørdag.

 

Gikk sørover i mye vind og bølger, men makan til vær utenfor horten/åsgårdsstrand skal du lete lenge etter!! Det var som om noe kastet bøtter med vann på oss konstant og da vi trodde at det ikke kunne bli verre.....så begynte det å hagle i sterk vind. Måtte stå bøyd bak kabin og styre etter kompass...med bare 50 meter sikt i en liten periode.

 

Ute av dette...og i nytt skift fra topp til tå..så gikk vi inn Torgeirsøygapet og fulgte leia sørover. Var slitne og sultne så vi tok kvelden i Vrengen....et greit og rolig sted for overnatting denne natten.

 

Gikk videre innaskjærs på søndag morgen og møtte noen grassale dønninger ved Svenner...gikk derfor lenger ut enn planlagt, men uten at det hjalp nevneverdig...så vi ble kliss våte ogsa denne dagen, og ved Stavern fant vi ut at vi ikke gikk løs på Rakke i slike forhold. Inn til Stavern, hvor vi absolutt ikke var alene om å vente litt på bedre værforhold.....tettere samling av båter skal vi lete lenge etter.

Seilekameraten måtte hjem denne kvelden, så siste strekket til Brevik tok jeg alene....ventet derfor til mandag morgen og gikk over Rakke tidlig. Helt greie forhold og solskinn!!!! Inn Langesundsfjorden fikk jeg også heist fulle seil og fikk prøvd ut disse. :cool:

 

Vel fremme i båthavna så var status at jeg brukte 2 døgn mer enn planlagt, og totalt 32 liter diesel, mot planlagt 20-24. Allikevel en flott tur, som gjorde meg kjent med båten i det aller meste av forhold.

 

Takk for alle tips...vi fulgte mange av disse, og siden jeg hadde problemer med kartplotteren (se annen tråd), så var det godt med tips og råd om navigasjonen her. Papirkart virker de også! :smiley:

 

Nå skal båten gjøres klar for Risør trebåtfestival....hvor det heldigvis er meldt bedre vær! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...