Jump to content

Hvorfor spiser pakkboksen min fett?


Espen C

Recommended Posts

Jeg har et problem med at fettet i koppen forsvinner alt for fort, prøvde først med Biltema fett på tube men det var alt for tynt det rant nesten rett ut igjen.

Brukte så den fettpatronen som lå i båten når jeg kjøpte den den er mye tykkere men den varer heller ikke lenge?

Etter noen få timers gange er alt fettet borte og det begynner å støye litt i fra akselen hva kan det komme av :confused:

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke kommer vann fra pakningen og inn i kjølen av båten, er det ikke så mye å bekymre seg for. Dersom du stadig må etter-trekke fettskruen for å hindre at vann kommer inn i kjølen kan det vare flere forklaringer. Fettsmurte pakkbokser vil normalt ha to simmerringer som skal holde fettet på plass og hindre at det verken går fremover i retning av motoren, eller bakover i retning av cuttlesslageret. Det kan være at en av simmerringene er gåne. Det er også andre forklaringer. Dersom det som sagt ikke kommer vesentlig vann i kjølen av båten, ville jeg ha ventet til høstopptaket og gått over akselgjennomføringen da.

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke om du har talg eller simringer. Talgpakning vil lekke litt under gange, simringer skal være pottetett.

Har du talgpaning vil du normalt se at det i enden av pakkboksen er en del som kan skrues for stramme talgpakningen. Har du simringer kan du på noen pakkbokser se segiringen i enden mot motor, men det er ikke alle som har det. Uansett kan du bruke et speil for å se i pakkboksenden hvis det er vanskelig å se med blotte øye. Da vi du se om det er simringer eller ikke. Ser du ikke noen simring er det nok talgpakning.

 

Finnner du ikke ut av det kan du ta et bilde så er det lettere å hjelpe deg.

 

Uansett - du skal ikke smøre så mye. En simringpakkboks trenger du nesten ikke røre fettkoppen på. Skrur du en halv omdreining hver 50. time så holder det. En talgpkningpakkboks skal du heller ikke skru veldig mye på. Det skal dryppe litt under gange og holde tett når man ligger stille. Vri litt på fettkoppen før hver tur. Skrur du når pakkboksen er varm er det lett å skru alt for mye.

Hvis det lekker mye inn og du har talgpakning må den sannsynligvs strammes hvis du har noe å stramme på. Hvis ikke bør den byttes, men det gjør du på land.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...