Jump to content

Turtalltap, 66 hk Yanmar Turbodiesel


Skipper Båtløs

Recommended Posts

Noen som har peiling på hvorfor jeg mistet 600 rpm fra jeg la til bryggen sist og til jeg la ut igjen. Det gjelder 66 hk Yanmar Turbodiesel. Skal normalt ha 3600 rpm, fikk å bare 2900-3000. Har ikke byttet filtre i år...kan det ha noe å si...at den ikke får nok.Motoren svarer ikke på de siste 5 cm gasspådrag

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Turtalltap.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Her er min historie med delvis tilsvarende symptomer: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=turtall

I dette tilfellet skyldtes problemet en dårlig tilskrudd koblingsmuffe i dieseltilførselslinjen.

 

Rart at problemet hos deg tydeligvis har oppstått mellom 2 turer, men teknikkens veier er uransakelige! :wink:

Dette finner du ut av!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har mistet 600 omdreininger jeg også! Men i mitt tilfelle er det nok snakk om brukne stempelfjærer eller en brent ventil eller to. I ditt tilfelle vil jeg anta at det enten er delvis tett filter eller turbo som ikke får opp farten av en eller annen grunn. Kan ikke komme på noe annet enn disse to, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ligger på Grimsøya jeg..og det er ikke langt unna. Frister ikke å gå i vannet for å sjekke propell heller...vannet er mørkebrunt på brygga nå

 

En kompis har båten på Grimsøy Marina. Var og prøvde den i helgen. Hadde ligger litt over en uke stille.

Drevet var FULLSTENDIG dekket av brune skjell. Det var behandlet med Shipshape drevspray (blank).

Han mistet vel 600 omdreininger.

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignende problem med min 4JH-TE (55 HK), men årsaken lå ikke i motoren. Tynt heverør fra tanken delvis tilstoppet av dritt slik at det ikke ble nok diesel for å få turtallet over 3000 o/m. Løsnet slangen ved vannutskilleren og blåste kraftig, og alt OK igjen. Så ble det tanksjau, og har ikke hatt problemet siden. Viktig: Rengjør dieseltanken med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

En kompis har båten på Grimsøy Marina. Var og prøvde den i helgen. Hadde ligger litt over en uke stille.

Drevet var FULLSTENDIG dekket av brune skjell. Det var behandlet med Shipshape drevspray (blank).

Han mistet vel 600 omdreininger.

Er vel der jeg har det da...har ligget stille i 3 uker

Link to post
Share on other sites

Har samme sak hos meg (4JH-HTE). Jeg er nesten sikker på at det er turboen, da maskinen ikke har vært over 2500 rpm før i år. Med det (ubrukelige) vridbare anlegget som forrige eier tuslet rundt med, var det umulig å finne en stigning som ga turtall over 2500. Motoren har med andre ord gått i ca 10 år slik. Nå som jeg har byttet anlegg erfarer jeg at når jeg ruser motoren i fri, så går den rett til 3600 rpm, for så å dette ned til ca 3200 ganske rask, samtidig som den ryker som et h..vete. I gir får jeg den i drøyt 3000 rpm, og gir jeg mer gass da blir det bare svartrøyk. Svartrøyken kommer så vidt jeg har skjønt av uforbrent diesel, og da gjenstår turboen som en nokså opplagt årsak. Kan vel også være at ventilene trenger en justering.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Har samme sak hos meg (4JH-HTE). Jeg er nesten sikker på at det er turboen, da maskinen ikke har vært over 2500 rpm før i år. Med det (ubrukelige) vridbare anlegget som forrige eier tuslet rundt med, var det umulig å finne en stigning som ga turtall over 2500. Motoren har med andre ord gått i ca 10 år slik. Nå som jeg har byttet anlegg erfarer jeg at når jeg ruser motoren i fri, så går den rett til 3600 rpm, for så å dette ned til ca 3200 ganske rask, samtidig som den ryker som et h..vete. I gir får jeg den i drøyt 3000 rpm, og gir jeg mer gass da blir det bare svartrøyk. Svartrøyken kommer så vidt jeg har skjønt av uforbrent diesel, og da gjenstår turboen som en nokså opplagt årsak. Kan vel også være at ventilene trenger en justering.

Kanske jeg burde ta en turborens...det har jeg aldri gjort
Link to post
Share on other sites

Kanske jeg burde ta en turborens...det har jeg aldri gjort

- men får du "svartrøyk" (uforbrent diesel p.g.a. for lite luft) når du gir full gass? Hvis ikke tror jeg ikke det er grunn til å mistenke turboen.

Hvis du tar av luftfilteret kan du komme til og kjenne om turboen snurrer lett rundt.

Link to post
Share on other sites

- men får du "svartrøyk" (uforbrent diesel p.g.a. for lite luft) når du gir full gass? Hvis ikke tror jeg ikke det er grunn til å mistenke turboen.

Hvis du tar av luftfilteret kan du komme til og kjenne om turboen snurrer lett rundt.

Ikke noe svartrøyk...men noe uforbrent diesel i vannet forekommer

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med gearet i fri - får du opp riktig turtall, da?

Her er jeg bare ut og "tror", men jeg innbiller meg at et eventuelt turboproblem vil merkes mest når motoren er under belastning(?) Dette kan nok dieselekspertene her si noe mer om!

 

Jeg tror imidlertid at jeg ville startet med det enkleste (og billigste...):

- sjekke om propell eller skrogbunn er begrodd

- sjekke hele tilførselslinjen for diesel mellom tanken og motoren mtp. dårlige/sprukne slanger, dårlig tilskrudde koblingsmuffer, vann/slam i dieselfiltrene (ev. bytte filtrene)

 

Hvis du ikke finner noen årsak her, er det på tide å koble inn mer kostbare funderinger. :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med gearet i fri - får du opp riktig turtall, da?

Her er jeg bare ut og "tror", men jeg innbiller meg at et eventuelt turboproblem vil merkes mest når motoren er under belastning(?) Dette kan nok dieselekspertene her si noe mer om!

 

Jeg tror imidlertid at jeg ville startet med det enkleste (og billigste...):

- sjekke om propell eller skrogbunn er begrodd

- sjekke hele tilførselslinjen for diesel mellom tanken og motoren mtp. dårlige/sprukne slanger, dårlig tilskrudde koblingsmuffer, vann/slam i dieselfiltrene (ev. bytte filtrene)

 

Hvis du ikke finner noen årsak her, er det på tide å koble inn mer kostbare funderinger. :wink:

I fri får jeg fullt turtall og mer enn det også

Link to post
Share on other sites

Hei, Har samme motor, 4JH-HTXE denne er med slureventil ellers lik motor 66hk, turbo intercooler. Motoren skal ha ca 4000 o/min uten belastning, har den ikke det må du sjekke diseltilførsel og lufttilgang. Har motoren max turtall ubelastet er det nok mekaniske ting i veien, groe er en ting men turbo kan også være en årsak. Det er mulig å måle turbotrykket, data på dette finner du på "yanmarhelp.com" For å si litt om min motor så ble jeg veldig overrasket når jeg hadde ett uhell med den og måtte demontere stempler. Jeg har skrudd en del motorer opp gjenom tidene, men aldri sett stempler så var så fulle av koks, stempelringene satt bom fast og det var ett tykt lag med koks mellom dei. Ikke rart min motor røyk fra 3200 o/min og oppover. Det var gråsort røyk som jeg over hode ikke likte, mine antagelser ble gjort til sanne da jeg opnet motoren. Det kan være at du ogsa har slike problemer, det finnes forskjellige kjemikalier til å løsne koksbelegg og jeg anbefaler deg til å oppsøke ett verksted for å ta en sjekk på dette om du ikke er vandt til motorer selv.

Har forøvrig bestilt deler til motoren fra USA 4 stempler med foringer, toppakning alle lager, simmiringer og pakninger til hele motoren samt servicedeler som filter og impellersett. Bestilte også delekatalog. Dette koster i USA 1000 USD så nå venter jeg i spenning på hva det vil koste meg før jeg har det hjemme i stua.

 

Lykke til med din Yanmar

Steinar S

Redigert av Steinar S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill...men det var grodd ja. Det var dobbel så mye groe nå som det pleier å bli på høsten...forstå det den som kan. Litt ille å bruke kran til et par tusen kroner på det...så det blir vel å finne en grunne så jeg kan vasse ut å skrubbe

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill...men det var grodd ja. Det var dobbel så mye groe nå som det pleier å bli på høsten...forstå det den som kan. Litt ille å bruke kran til et par tusen kroner på det...så det blir vel å finne en grunne så jeg kan vasse ut å skrubbe

Så bra at det ikke var noe gærn't med "sølvklumpen" i hvertfall! :smiley:

 

Jeg må nok forresten også ha et kranløft av samme årsak som deg. Før sjøsetting i år flekka jeg bare på med bunnstoff der det gamle var slitt bort (bortsett fra at jeg la på nytt i hele vannlinja). I helga oppdaget jeg at det i løpet av knappe 2 måneder har vært en fantastisk "skjeggvekst" på oversiden av trimplanet. Dessuten har jeg mista ca 1,5 knop på toppfarta, så her må nok bunnen sjekkes nærmere. Rundt vannlinja ser det bra ut, men jeg mistenker at det ikke er fullt så bra lenger ned. Båtplassen ligger helt innerst i havna hvor det nok er svært stillestående vann. Det kan derfor synes som det kun er ferskt bunnstoff som duger her. :sad:

 

Jeg har brukt Gjøko selvpolerende stoff.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...