Skipper Båtløs Startet 10.Juli.2007 Del på Facebook Startet 10.Juli.2007 Noen som har peiling på hvorfor jeg mistet 600 rpm fra jeg la til bryggen sist og til jeg la ut igjen. Det gjelder 66 hk Yanmar Turbodiesel. Skal normalt ha 3600 rpm, fikk å bare 2900-3000. Har ikke byttet filtre i år...kan det ha noe å si...at den ikke får nok.Motoren svarer ikke på de siste 5 cm gasspådrag Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Turtalltap. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Det kan være mulig att det er dritt i filtrene att den ikke for nok,prøv det enkleste først. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Ville i hvertfall begynt med å bytte filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Har også vært innom tanken om grodd propell...men ikke på denne siden av sommeren vel?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Her er min historie med delvis tilsvarende symptomer: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=turtall I dette tilfellet skyldtes problemet en dårlig tilskrudd koblingsmuffe i dieseltilførselslinjen. Rart at problemet hos deg tydeligvis har oppstått mellom 2 turer, men teknikkens veier er uransakelige! Dette finner du ut av! Redigert 10.Juli.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Har mistet 600 omdreininger jeg også! Men i mitt tilfelle er det nok snakk om brukne stempelfjærer eller en brent ventil eller to. I ditt tilfelle vil jeg anta at det enten er delvis tett filter eller turbo som ikke får opp farten av en eller annen grunn. Kan ikke komme på noe annet enn disse to, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Har også vært innom tanken om grodd propell...men ikke på denne siden av sommeren vel?? Jo lett..! Gror noe sinnsykt om dagen. Hvertfall her rundt Halden. Redigert 10.Juli.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Ligger på Grimsøya jeg..og det er ikke langt unna. Frister ikke å gå i vannet for å sjekke propell heller...vannet er mørkebrunt på brygga nå Redigert 10.Juli.2007 av jory (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Ligger på Grimsøya jeg..og det er ikke langt unna. Frister ikke å gå i vannet for å sjekke propell heller...vannet er mørkebrunt på brygga nå En kompis har båten på Grimsøy Marina. Var og prøvde den i helgen. Hadde ligger litt over en uke stille. Drevet var FULLSTENDIG dekket av brune skjell. Det var behandlet med Shipshape drevspray (blank). Han mistet vel 600 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hadde et lignende problem med min 4JH-TE (55 HK), men årsaken lå ikke i motoren. Tynt heverør fra tanken delvis tilstoppet av dritt slik at det ikke ble nok diesel for å få turtallet over 3000 o/m. Løsnet slangen ved vannutskilleren og blåste kraftig, og alt OK igjen. Så ble det tanksjau, og har ikke hatt problemet siden. Viktig: Rengjør dieseltanken med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 En kompis har båten på Grimsøy Marina. Var og prøvde den i helgen. Hadde ligger litt over en uke stille. Drevet var FULLSTENDIG dekket av brune skjell. Det var behandlet med Shipshape drevspray (blank). Han mistet vel 600 omdreininger. Er vel der jeg har det da...har ligget stille i 3 uker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Har samme sak hos meg (4JH-HTE). Jeg er nesten sikker på at det er turboen, da maskinen ikke har vært over 2500 rpm før i år. Med det (ubrukelige) vridbare anlegget som forrige eier tuslet rundt med, var det umulig å finne en stigning som ga turtall over 2500. Motoren har med andre ord gått i ca 10 år slik. Nå som jeg har byttet anlegg erfarer jeg at når jeg ruser motoren i fri, så går den rett til 3600 rpm, for så å dette ned til ca 3200 ganske rask, samtidig som den ryker som et h..vete. I gir får jeg den i drøyt 3000 rpm, og gir jeg mer gass da blir det bare svartrøyk. Svartrøyken kommer så vidt jeg har skjønt av uforbrent diesel, og da gjenstår turboen som en nokså opplagt årsak. Kan vel også være at ventilene trenger en justering. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Har samme sak hos meg (4JH-HTE). Jeg er nesten sikker på at det er turboen, da maskinen ikke har vært over 2500 rpm før i år. Med det (ubrukelige) vridbare anlegget som forrige eier tuslet rundt med, var det umulig å finne en stigning som ga turtall over 2500. Motoren har med andre ord gått i ca 10 år slik. Nå som jeg har byttet anlegg erfarer jeg at når jeg ruser motoren i fri, så går den rett til 3600 rpm, for så å dette ned til ca 3200 ganske rask, samtidig som den ryker som et h..vete. I gir får jeg den i drøyt 3000 rpm, og gir jeg mer gass da blir det bare svartrøyk. Svartrøyken kommer så vidt jeg har skjønt av uforbrent diesel, og da gjenstår turboen som en nokså opplagt årsak. Kan vel også være at ventilene trenger en justering. Kanske jeg burde ta en turborens...det har jeg aldri gjort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Kanske jeg burde ta en turborens...det har jeg aldri gjort - men får du "svartrøyk" (uforbrent diesel p.g.a. for lite luft) når du gir full gass? Hvis ikke tror jeg ikke det er grunn til å mistenke turboen. Hvis du tar av luftfilteret kan du komme til og kjenne om turboen snurrer lett rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Hvis du tar av luftfilteret kan du komme til og kjenne om turboen snurrer lett rundt. På IKKE tændt motor, - for Guds skyld :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 - men får du "svartrøyk" (uforbrent diesel p.g.a. for lite luft) når du gir full gass? Hvis ikke tror jeg ikke det er grunn til å mistenke turboen.Hvis du tar av luftfilteret kan du komme til og kjenne om turboen snurrer lett rundt. Ikke noe svartrøyk...men noe uforbrent diesel i vannet forekommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 (redigert) Hvordan er det med gearet i fri - får du opp riktig turtall, da? Her er jeg bare ut og "tror", men jeg innbiller meg at et eventuelt turboproblem vil merkes mest når motoren er under belastning(?) Dette kan nok dieselekspertene her si noe mer om! Jeg tror imidlertid at jeg ville startet med det enkleste (og billigste...): - sjekke om propell eller skrogbunn er begrodd - sjekke hele tilførselslinjen for diesel mellom tanken og motoren mtp. dårlige/sprukne slanger, dårlig tilskrudde koblingsmuffer, vann/slam i dieselfiltrene (ev. bytte filtrene) Hvis du ikke finner noen årsak her, er det på tide å koble inn mer kostbare funderinger. Redigert 11.Juli.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Hvordan er det med gearet i fri - får du opp riktig turtall, da?Her er jeg bare ut og "tror", men jeg innbiller meg at et eventuelt turboproblem vil merkes mest når motoren er under belastning(?) Dette kan nok dieselekspertene her si noe mer om! Jeg tror imidlertid at jeg ville startet med det enkleste (og billigste...): - sjekke om propell eller skrogbunn er begrodd - sjekke hele tilførselslinjen for diesel mellom tanken og motoren mtp. dårlige/sprukne slanger, dårlig tilskrudde koblingsmuffer, vann/slam i dieselfiltrene (ev. bytte filtrene) Hvis du ikke finner noen årsak her, er det på tide å koble inn mer kostbare funderinger. I fri får jeg fullt turtall og mer enn det også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 (redigert) Hei, Har samme motor, 4JH-HTXE denne er med slureventil ellers lik motor 66hk, turbo intercooler. Motoren skal ha ca 4000 o/min uten belastning, har den ikke det må du sjekke diseltilførsel og lufttilgang. Har motoren max turtall ubelastet er det nok mekaniske ting i veien, groe er en ting men turbo kan også være en årsak. Det er mulig å måle turbotrykket, data på dette finner du på "yanmarhelp.com" For å si litt om min motor så ble jeg veldig overrasket når jeg hadde ett uhell med den og måtte demontere stempler. Jeg har skrudd en del motorer opp gjenom tidene, men aldri sett stempler så var så fulle av koks, stempelringene satt bom fast og det var ett tykt lag med koks mellom dei. Ikke rart min motor røyk fra 3200 o/min og oppover. Det var gråsort røyk som jeg over hode ikke likte, mine antagelser ble gjort til sanne da jeg opnet motoren. Det kan være at du ogsa har slike problemer, det finnes forskjellige kjemikalier til å løsne koksbelegg og jeg anbefaler deg til å oppsøke ett verksted for å ta en sjekk på dette om du ikke er vandt til motorer selv. Har forøvrig bestilt deler til motoren fra USA 4 stempler med foringer, toppakning alle lager, simmiringer og pakninger til hele motoren samt servicedeler som filter og impellersett. Bestilte også delekatalog. Dette koster i USA 1000 USD så nå venter jeg i spenning på hva det vil koste meg før jeg har det hjemme i stua. Lykke til med din Yanmar Steinar S Redigert 11.Juli.2007 av Steinar S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Takk for alle innspill...men det var grodd ja. Det var dobbel så mye groe nå som det pleier å bli på høsten...forstå det den som kan. Litt ille å bruke kran til et par tusen kroner på det...så det blir vel å finne en grunne så jeg kan vasse ut å skrubbe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Takk for alle innspill...men det var grodd ja. Det var dobbel så mye groe nå som det pleier å bli på høsten...forstå det den som kan. Litt ille å bruke kran til et par tusen kroner på det...så det blir vel å finne en grunne så jeg kan vasse ut å skrubbe Så bra at det ikke var noe gærn't med "sølvklumpen" i hvertfall! Jeg må nok forresten også ha et kranløft av samme årsak som deg. Før sjøsetting i år flekka jeg bare på med bunnstoff der det gamle var slitt bort (bortsett fra at jeg la på nytt i hele vannlinja). I helga oppdaget jeg at det i løpet av knappe 2 måneder har vært en fantastisk "skjeggvekst" på oversiden av trimplanet. Dessuten har jeg mista ca 1,5 knop på toppfarta, så her må nok bunnen sjekkes nærmere. Rundt vannlinja ser det bra ut, men jeg mistenker at det ikke er fullt så bra lenger ned. Båtplassen ligger helt innerst i havna hvor det nok er svært stillestående vann. Det kan derfor synes som det kun er ferskt bunnstoff som duger her. Jeg har brukt Gjøko selvpolerende stoff. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.