ola_dunk Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 (edited) Casnadisk båt.. Thundercraft 24 - cabincruiser/helplaner med diesel. Tatt inn til Norge av en Tysker som nå bor i Norge..(han tok den på tilhenger og kjørte til Norge) Hvor får man CE merke til denne ? ( den er tatt inn til Norge uten ce merke ) Trenger man egentlig CE papirer da den er tatt inn fra Tyskland ? Andre papirer som trengs? Hva med Moms 25% på kjøpsbeløpet. HK avgift. toll ??? Blir sikkert en masse tull om man kjøper denne ?? Kjenner du noen som har make båt ? Edited July 10, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Hvis tyskeren kan dokumentere at han har importert båten til EU før juli 98, så slipper du CE merkingen. Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 10, 2007 Author Share Posted July 10, 2007 (edited) Hvis tyskeren kan dokumentere at han har importert båten til EU før juli 98, så slipper du CE merkingen. hva med avgifter.toll.hk.avgift.moms??? er det vannskelig å skaffe CE merke? CE merket skal det stå montert i båten eller er det ett papir man trenger. Hvordan kan man vite om en båt er tatt inn til Norge uten at der er betalt avgifter, kan dette spores?? Edited July 10, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 på tide å stå opp Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Det fins en som kan ce-merke båten. husker ikke navnet i farta (har navnet i båten) men ringer du en av usa-importørene her i norge får du navnet. Han er svensk og tok 25 000,- for å utarbeide ce-dokumentasjon på vår båt. Det du trenger er skilt i båten som viser ce-merkingen. antall passasjerer, vekt etc... Så får du et nytt nummer på båten, såkalt hin nummer. Det skal også være brukerhåndbok på et nordisk språk på båten. Det utstedes også et sertfikat som registreres i et sentralt ce-register, slik jeg har forstått dette. Vi har i allefall et slikt sertifikat. Båten må godkjenes med stabilitetstester etc, og det kan være endel utstyr du må montere eller erstatte med ce-godkjent utstyr. ( lensepumper, bensinslanger, batterikasser, skroggjennomføringer etc...) dette verierer fra båt til båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Poenget er jo hvor gammel båten er. Er det en slik som dette fra 80 eller tidlig 90 tall? Isåfall bortfaller kravet til CE merking, grenser er vel som nevnt over 1998? Men dette bør du sjekke nøye ang. hva slags krav som gjelder, og gjør det før du handler. Sjøfartsdirektoratet er vel en instans som har info om dette Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 (edited) på tide å stå opp Det er litt lite struktur i spørsmålene dine og sikkert derfor litt liten respons, men du har tross alt fått endel gode svar. 1 - CE merking Dersom denne tyskeren kan dokumentere at båten ble importert til et land innenfor EU før Juli 1998 så er det ikke krav til CE merking av båten. Dersom han ikke kan dokumentere dette skal båten CE merkes. Dette er i dag en omfattende process som koster ca 25.000,- bare i papirarbeid samt noen tester. All oppgradering får å få båten ihht til kravene kommer i tillegg. Dersom båten alt er CE-merket skal den fysisk være merket samt at det skal følge med båten en samsvarserklæring og en bruker håndbok. 2 - Moms toll m.m Dersom denne tyskeren har tatt båten inn selv på henger så er det vell grunn til å anta at den ikke er fortollet. Be han om dokumentasjon på at dette er gjort. Det skal være betalt HK avgift samt moms på kjøpsum, transport og HK avgiften. 3 - Båttypen Kjenner den ikke men det ligger en til salgs her: http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=976811 Edited July 11, 2007 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 (edited) Ja det er den båten.... Tyskeren har nettopp tatt den inn til Norge på en tilhenger uten og tolle den inn mm.....Nå er det en Normann som prøver å selge den for ham.. Man kan sikkert regne med en masse TOLL og TULL om man kjøper den, den kan sikkert bli dyr om hk.avgif, moms ++ kommer i lilegg..... Båten skal jo forsikres og om uhellet er ute dekker ikke den noe. Edited July 11, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 (edited) Skal du gjøre dette skikkelig og lovlig må du må nok regne med ca 20.000,- i hk avgift pluss moms på kjøpesum og moms på HK avgift totalt ca 60.000,- I tillegg kommer CE merking til ca 20-30.000,- alt etter hvor mye som må gjøres med båten for å få den godkjent. Dersom båten kom til tyskland før 98 unngår du CE merking. Dette blir totalt et tillegg på 80-110.000,- kr før den er godkjent i Norge. Alternativ to er å kjøpe båten og ta den i bruk og ferdig med det. Du kan da få problemer med å forsikre den og registrere den. Samt at du kan få et ublidt møte med lovens lange arm. Mitt råd.......glem det. Så billig var den ikke. Dette er en ukurant båt i Norge. Edited July 11, 2007 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Tatt inn til Norge av en Tysker som nå bor i Norge..(han tok den på tilhenger og kjørte til Norge) Hvor får man CE merke til denne ? ( den er tatt inn til Norge uten ce merke ) "Når det gjelder brukt lystfartøy som innføres som flyttegods, må eieren beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før salg eller overdragelse." Dette er sakset fra en side om flyttegods. Det står jo ingenting i innleggene om hvor lenge båten har vært i Norge. For alt vi vet kan det være at kravene er oppfyllt... Båtplassen er kanskje ikke stedet å spørre - eier er nok bedre. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 "Når det gjelder brukt lystfartøy som innføres som flyttegods, må eieren beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før salg eller overdragelse." Dette er sakset fra en side om flyttegods. Det står jo ingenting i innleggene om hvor lenge båten har vært i Norge. For alt vi vet kan det være at kravene er oppfyllt... Båtplassen er kanskje ikke stedet å spørre - eier er nok bedre. Klart at det er her på båtplassen man tar opp slike spørsmål, det er sikkert noen som har vært borti noe lignende og her var egentlig en del gode svar Ikke alltid så lurt å spørre selger når han ikke har peiling og er vekk når handelen er over Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Ikke alltid så lurt å spørre selger når han ikke har peiling og er vekk når handelen er over Det er jo klart at dersom selger ikke har peiling, og er vekk når handelen er over, så er det all grunn til å styre unna.... Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.