Jump to content

Kjennskap til Kanadisk båt, mangler CE papirer?


ola_dunk

Recommended Posts

Casnadisk båt.. Thundercraft 24 - cabincruiser/helplaner med diesel.

 

Tatt inn til Norge av en Tysker som nå bor i Norge..(han tok den på tilhenger og kjørte til Norge)

 

 

Hvor får man CE merke til denne ?

( den er tatt inn til Norge uten ce merke )

 

Trenger man egentlig CE papirer da den er tatt inn fra Tyskland ?

Andre papirer som trengs?

 

Hva med Moms 25% på kjøpsbeløpet. HK avgift. toll ???

Blir sikkert en masse tull om man kjøper denne ??

 

Kjenner du noen som har make båt ?

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis tyskeren kan dokumentere at han har importert båten til EU før juli 98, så slipper du CE merkingen.

 

hva med avgifter.toll.hk.avgift.moms???

 

er det vannskelig å skaffe CE merke?

CE merket skal det stå montert i båten eller er det ett papir man trenger.

 

Hvordan kan man vite om en båt er tatt inn til Norge uten at der er betalt avgifter, kan dette spores??

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fins en som kan ce-merke båten. husker ikke navnet i farta (har navnet i båten) men ringer du en av usa-importørene her i norge får du navnet. Han er svensk og tok 25 000,- for å utarbeide ce-dokumentasjon på vår båt.

 

Det du trenger er skilt i båten som viser ce-merkingen. antall passasjerer, vekt etc... Så får du et nytt nummer på båten, såkalt hin nummer. Det skal også være brukerhåndbok på et nordisk språk på båten. Det utstedes også et sertfikat som registreres i et sentralt ce-register, slik jeg har forstått dette. Vi har i allefall et slikt sertifikat.

 

Båten må godkjenes med stabilitetstester etc, og det kan være endel utstyr du må montere eller erstatte med ce-godkjent utstyr. ( lensepumper, bensinslanger, batterikasser, skroggjennomføringer etc...) dette verierer fra båt til båt.

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo hvor gammel båten er. Er det en slik som dette fra 80 eller tidlig 90 tall?

 

01010701020401030320070706c105844a7780a21e0a00e69e.jpg

 

Isåfall bortfaller kravet til CE merking, grenser er vel som nevnt over 1998? Men dette bør du sjekke nøye ang. hva slags krav som gjelder, og gjør det før du handler. Sjøfartsdirektoratet er vel en instans som har info om dette

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

:sleep: på tide å stå opp :confused:

 

 

Det er litt lite struktur i spørsmålene dine og sikkert derfor litt liten respons, men du har tross alt fått endel gode svar.

 

 

1 - CE merking

Dersom denne tyskeren kan dokumentere at båten ble importert til et land innenfor EU før Juli 1998 så er det ikke krav til CE merking av båten. Dersom han ikke kan dokumentere dette skal båten CE merkes. Dette er i dag en omfattende process som koster ca 25.000,- bare i papirarbeid samt noen tester. All oppgradering får å få båten ihht til kravene kommer i tillegg. Dersom båten alt er CE-merket skal den fysisk være merket samt at det skal følge med båten en samsvarserklæring og en bruker håndbok.

 

2 - Moms toll m.m

Dersom denne tyskeren har tatt båten inn selv på henger så er det vell grunn til å anta at den ikke er fortollet.

Be han om dokumentasjon på at dette er gjort. Det skal være betalt HK avgift samt moms på kjøpsum, transport og HK avgiften.

 

3 - Båttypen

Kjenner den ikke men det ligger en til salgs her: http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=976811

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja det er den båten....

 

Tyskeren har nettopp tatt den inn til Norge på en tilhenger uten og tolle den inn mm.....Nå er det en Normann som prøver å selge den for ham..

Man kan sikkert regne med en masse TOLL og TULL om man kjøper den, den kan sikkert bli dyr om hk.avgif, moms ++ kommer i lilegg.....

Båten skal jo forsikres og om uhellet er ute dekker ikke den noe.

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du gjøre dette skikkelig og lovlig må du må nok regne med ca 20.000,- i hk avgift pluss moms på kjøpesum og moms på HK avgift totalt ca 60.000,- I tillegg kommer CE merking til ca 20-30.000,- alt etter hvor mye som må gjøres med båten for å få den godkjent. Dersom båten kom til tyskland før 98 unngår du CE merking. Dette blir totalt et tillegg på 80-110.000,- kr før den er godkjent i Norge.

 

Alternativ to er å kjøpe båten og ta den i bruk og ferdig med det. Du kan da få problemer med å forsikre den og registrere den. Samt at du kan få et ublidt møte med lovens lange arm.

 

Mitt råd.......glem det. Så billig var den ikke. Dette er en ukurant båt i Norge.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tatt inn til Norge av en Tysker som nå bor i Norge..(han tok den på tilhenger og kjørte til Norge)

Hvor får man CE merke til denne ?

( den er tatt inn til Norge uten ce merke )

 

"Når det gjelder brukt lystfartøy som innføres som flyttegods, må eieren beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før salg eller overdragelse."

 

Dette er sakset fra en side om flyttegods. Det står jo ingenting i innleggene om hvor lenge båten har vært i Norge. For alt vi vet kan det være at kravene er oppfyllt...

 

Båtplassen er kanskje ikke stedet å spørre - eier er nok bedre.

Link to post
Share on other sites

"Når det gjelder brukt lystfartøy som innføres som flyttegods, må eieren beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før salg eller overdragelse."

 

Dette er sakset fra en side om flyttegods. Det står jo ingenting i innleggene om hvor lenge båten har vært i Norge. For alt vi vet kan det være at kravene er oppfyllt...

 

Båtplassen er kanskje ikke stedet å spørre - eier er nok bedre.

 

 

Klart at det er her på båtplassen man tar opp slike spørsmål, det er sikkert noen som har vært borti noe lignende og her var egentlig en del gode svar :cheers:

 

Ikke alltid så lurt å spørre selger når han ikke har peiling og er vekk når handelen er over :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...