Jump to content

hvordan brenne bort sot i sylinderene?


SleipnerMotor

Recommended Posts

Jeg har kjørt med for mye olje på min suzuki 20hk 1986 mod (2sylindret) og pluggene sotet seg og jeg mistenker at det er en del sot i toppen også, finnes det noen måte og fikse dette uten og skru opp sylinderene?? feks helle litt rødsprit inn i plugg hullene??

Link to post
Share on other sites

For mange år siden brukte vi en dusjflaske å sprutet finforstøvet vann inn i forgasseren når motoren går. Ikke så mye at den stopper. Etter noen desiliter vann skulle all sot være borte. Dette gjorde jeg på en bilmotor (4 takter), men jeg ser ikke at det skal være noe i veien å prøve det også på en 2 takter. La motoren gå litt fortere enn tomgang, så pass at den ikke stopper.

Link to post
Share on other sites

Obs for 4-takt:

Farris er best... tømmes som en tynn stråle inn i forgasser (eller rett foran for den vil suge det i seg)mens maskina går for fullt. Om motoren holder på å bli kvalt er det bare å holde opp litt! MEN :nono: jeg tror ikke jeg vil anbefale dette for totaktere siden dette det da kommer vann til råde og veivlagre! Om denne medisinen blir brukt må motor kjøres varm over litt tid etterpå for at vannet skal få tid til å fordampe.

 

Ellers går det an å blande 15/40 olje beregnet for dieselmotorer 50/50 med bensin og sprøytes i forholdsvis rikelig mengde inn i plugghølene og snurre motor noen runder for så å sprøyte inn litt til. La dette stå noen dager og start deretter motoren (obs motor kan bli tungstartet første gangen etterpå, og litt startgass kan hjelpe) og deretter er det å kjøre motor rein for olje og løst slagg! Olje spesiellt beregnet på dieselmotorer er spesiellt laget for å løse opp koks og avleiringer! Bruk kun ny rein olje!

Link to post
Share on other sites

Anbefaler bruk av vanndamp. Dette gir "blankpolerte" sylindere og blir faktisk brukt i noe "racing", da dette gir noe bedre ytelse faktisk. Som nevnt over, prøv med en spruteflaske ved innsuget av forgasseren. Lag en tåke som blir sugd inn, du skal få litt hvit eksos og da er det i gang.

Link to post
Share on other sites

Noen som har efaring med bruk av vanndamp/spray på dieselmotorer? Har fått tips om å gjøre dette på min motor, men er vel litt skeptisk på grunn av faren for vannslag i sylindrene. Men dette går kanskje greit, om man er forsiktig?

 

Ser jo at de med turbomotorer driver og tømmer oppvaskvann i innsuget for å rense turboen, så da går det kanskje greit hos meg også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd dette på diesel før, men burde ikke være noe forskjell på dette. Det er kun snakk om "tåke" eller damp som skal inn. Ikke store vannmengder. Det er etter mitt syn ikke noe som tyder på at det burde være mer skadelig enn å kjøre diesel bil i tett tåke.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har avsotet dieselmotorer ved hjelp av vann her???

 

Se og følg instruksene jeg skrev for 4-takt over! Volvo anbefaler dette på sine eldre bensin-turbo modeller!

Har gjort det på min pajero, og tømmer da strålen foran innsug på turbo. Men mist for all del ikke noe annet enn vann inni der for da er det snakk om havari og ikke rens!

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette mange ganger på volvo sine lastebilmotorer. Sørg for at motor er driftsvarm, kjør den opp i max turtall og gi den så mye rent vann som mulig uten at den stopper. Gjenta to tre ganger. Vitsen er å avkjøle koks og sot så det løsner og går ut i exos. Har også god erfaring med at denne hestekuren løsner stempelringer som har satt seg fast.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...