SleipnerMotor Startet 10.Juli.2007 Del på Facebook Startet 10.Juli.2007 Jeg har kjørt med for mye olje på min suzuki 20hk 1986 mod (2sylindret) og pluggene sotet seg og jeg mistenker at det er en del sot i toppen også, finnes det noen måte og fikse dette uten og skru opp sylinderene?? feks helle litt rødsprit inn i plugg hullene?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regent Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hei Tror ikke jeg ville begynt med noe lurium her. Sørg for å ha riktig blanding, og kjør litt hart, så tror jeg at eventuell sot vil brenne seg ut Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post Share on other sites More sharing options...
SleipnerMotor Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 oki, tror jeg skal rense pluggene litt vær dag for de får jo soten fra toppen etter 10 min med kjøring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 For mange år siden brukte vi en dusjflaske å sprutet finforstøvet vann inn i forgasseren når motoren går. Ikke så mye at den stopper. Etter noen desiliter vann skulle all sot være borte. Dette gjorde jeg på en bilmotor (4 takter), men jeg ser ikke at det skal være noe i veien å prøve det også på en 2 takter. La motoren gå litt fortere enn tomgang, så pass at den ikke stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Obs for 4-takt: Farris er best... tømmes som en tynn stråle inn i forgasser (eller rett foran for den vil suge det i seg)mens maskina går for fullt. Om motoren holder på å bli kvalt er det bare å holde opp litt! MEN :nono: jeg tror ikke jeg vil anbefale dette for totaktere siden dette det da kommer vann til råde og veivlagre! Om denne medisinen blir brukt må motor kjøres varm over litt tid etterpå for at vannet skal få tid til å fordampe. Ellers går det an å blande 15/40 olje beregnet for dieselmotorer 50/50 med bensin og sprøytes i forholdsvis rikelig mengde inn i plugghølene og snurre motor noen runder for så å sprøyte inn litt til. La dette stå noen dager og start deretter motoren (obs motor kan bli tungstartet første gangen etterpå, og litt startgass kan hjelpe) og deretter er det å kjøre motor rein for olje og løst slagg! Olje spesiellt beregnet på dieselmotorer er spesiellt laget for å løse opp koks og avleiringer! Bruk kun ny rein olje! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Anbefaler bruk av vanndamp. Dette gir "blankpolerte" sylindere og blir faktisk brukt i noe "racing", da dette gir noe bedre ytelse faktisk. Som nevnt over, prøv med en spruteflaske ved innsuget av forgasseren. Lag en tåke som blir sugd inn, du skal få litt hvit eksos og da er det i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Ellers så har produsenten av motoren ett eget lurium "decarboniser" ett eller annet på sprayboks som skal brukes på hver service for å unnga slike problemer. En hver Evinrudeforhandler bør ha dette i hylla. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Noen som har efaring med bruk av vanndamp/spray på dieselmotorer? Har fått tips om å gjøre dette på min motor, men er vel litt skeptisk på grunn av faren for vannslag i sylindrene. Men dette går kanskje greit, om man er forsiktig? Ser jo at de med turbomotorer driver og tømmer oppvaskvann i innsuget for å rense turboen, så da går det kanskje greit hos meg også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Ingen som har avsotet dieselmotorer ved hjelp av vann her??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Jeg har ikke prøvd dette på diesel før, men burde ikke være noe forskjell på dette. Det er kun snakk om "tåke" eller damp som skal inn. Ikke store vannmengder. Det er etter mitt syn ikke noe som tyder på at det burde være mer skadelig enn å kjøre diesel bil i tett tåke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Ingen som har avsotet dieselmotorer ved hjelp av vann her??? Joda. Her finner du dette omtalt. Rent Zalovann er gode greier. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Ingen som har avsotet dieselmotorer ved hjelp av vann her??? Se og følg instruksene jeg skrev for 4-takt over! Volvo anbefaler dette på sine eldre bensin-turbo modeller! Har gjort det på min pajero, og tømmer da strålen foran innsug på turbo. Men mist for all del ikke noe annet enn vann inni der for da er det snakk om havari og ikke rens! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Takker! Nå har ikke jeg turbomotor da, så det er mer snakk om en generell avsotning for å bedre kompresjonen. Har dette noe for seg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Har gjort dette mange ganger på volvo sine lastebilmotorer. Sørg for at motor er driftsvarm, kjør den opp i max turtall og gi den så mye rent vann som mulig uten at den stopper. Gjenta to tre ganger. Vitsen er å avkjøle koks og sot så det løsner og går ut i exos. Har også god erfaring med at denne hestekuren løsner stempelringer som har satt seg fast. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.