Jump to content

Innrede 30fots seilbåt, materiale? kostnadar?


Bello

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å setje i gang med å innreda eit tomt seilbåtskrog. Alt må byggast, benkar, dørk, hyller, bad, bysse etc.

 

Vanlig kryssfiner er jo sikkert ein moglegheit, men veit ikkje kort godt det eignar seg i eit maritimt miljø. Er dessutan opptatt av å få ein ganske fin finish på innredningen, og lurer på om det er noko materiale / plater / evnetuelt ein type kryssfiner som er vanleg å bruke som gir eit bra resultat?

 

Før eg setter i gang så er jo økonomi også beslutningsrelevant. Nokon som har innreda ein båt i den størrelsen og/eller kan gi eit anslag på kva ein bør rekne med eit slik prosjekt vil koste? Er sjølvsagt som alle andre på jakt etter fin innredning til ein relativ låg kostnad...

 

Bello

Link to post
Share on other sites

Har aldri inreda noe så stort før, har barer tatt forpiggen i min lille seiler, men det som er sikkert er at det uansett kommer til å koste mye mer en det du beregner.

 

Når det gjelder materiale er jeg sterk motstander av vanelig kryssfiner i båter, når det eventuelt blir en lekasje i en rekkestøtte eller noe av dekksutstyret så rotner disse platene fort, hvis jeg skulle begynte med noe sånt i dag ville jeg bygd alt i membranplater og heller kledd det med tre eller lagd en minimalistisk finish. Litex skal fungere bra her sammen med epoxy.

 

Dette vil jo også i en meget lett båt.

 

Kan jeg spørre hvordan båt det er?

Link to post
Share on other sites

Nei vanleg kryssfiner vert vel ikkje noko fint. Det som er mest aktuelt er vel teakfiner ala den typen maritim selger. Koster vel tusenlappen for 244x122cm...

 

Har ikkje rekna så veldig nøye på det, men trur de eg kan klare innredning for 50-60'000 kr?

 

Inkludert toalett, bysse osv...

 

Bello

Link to post
Share on other sites

Og når du skal gjøre noe stort, så ville jeg heller ikke satse på Litex. Litex er sikkert greit til et mindre prosjekt som du bestemmer deg for en fredag kveld og skal handle materialet lørdag morgen på nærmeste byggemarket, men med et sånt prosjekt burde det gå i Divinylcell eller liknende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...