Jump to content

Lekkasje - Dieselinnsprøytningspumpe - KAD44


Miles Ahead

Recommended Posts

La merke til at dieselmåleren på styrbord tank var litt lavere enn på babord tank etter hjemtur fra Sæby til Halden. Har slitt med å få åpnet motorromsluken, noe som er beskrevet i en annen tråd, men det som var værre var at når jeg sømfarte og rengjorde motorrommet oppdaget jeg 10-15 liter diesel i trauet under styrbord motor. Dette var ikke en spesielt hyggelig opptagelse, men jeg får være glad at det hendte meg og ikke Erik Welle-Strand som i dagens reportasje i Båtmagasinet beskriver en tur med tilsvarende båt til Svalbard. :yesnod: Jeg kom tross alt trygt til havn, heldigvis ingen gnister i motorrommet på denne turen - da kunne det gått riktig galt :nonod:

 

Uansett måtte jeg jo prøve å finne ut av hvor lekasjen kommer fra, og etter å ha tørket opp alt startet jeg motoren, og da var det lett å se hvor dieselen kommer ut. På bildet under vises dette med den gule pilen som peker på en mutter på dieselinnsprøytningspumpen.

dieselpumpe.jpg

 

Siden jeg ikke er noen fagmann på dette området lurte jeg på om jeg kunne få noen tips fra de som kan dette. Er klar over at det er ganske høyt trykk her og lurte på om det bare er å stramme den mutteren som pilen peker på og så starte å se om det er tett, eller er det andre prosedyrer som gjelder?

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Det er bare å trekke forsiktig til. Ville kanskje løsnet den på toppen først slik at ikke alt står i spenn etter du har trukket til. Det er sikkert derfor det har løsnet i utgangspunktet eller at noen har luftet her tidligere og løsnet mer enn bare røret ved ett uhell... Ikke trekk til for hardt, det er kobberringene som skal tette. Hvis ikke tett må du bytte kobberringene eller gløde de gamle så de blir myke igjen.

Link to post
Share on other sites

Er usikke på om lekkasjen er på over eller undersiden av den nederste mutteren, men etter det dere sier er fremgansmåten som følger:

 

1) Løsne øverste mutter

2) Stramme nederste mutter der lekkasjen er forsiktig

3) Stramme øverste mutter forsiktig

4) Dersom fortsatt lekkasje - kjøpe nye ringer.

 

Ligger disse ringene både under øverste og nederste mutter?

 

Er det normalt at det kan oppstå lekkasje her? Kan ikke se at det står noenting om dette i brukerhåndbok eller motordokumentasjon som et vedlikeholdspunkt, men jeg kommer uansett til å sjekke disse punktene jevnlig fremover.

 

Motorene har gått ca 600 timer og går nå på den 7 sesongen.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Ut i fra dimmensjonen på røret tror jeg dette er inn på pumpen. Her er det ikke høyt trykk. Det er bare ut fra pumpen det er høyt trykk. Vis det bare er den nederste kopper ringen som lekker så gjør du følgende: Hold med en skiftenøkkel eller helst en fast nøkkel ( vis den passer) på røret over pilen din, du ser jo at det er ett spor til å sette en nøkkel der. Stram så til mutteren du har satt en pil på. Ingen grunn til å stramme mutteren over røret. Dette kan bare resultere i at du får lekkasje der også. Dette er kun en nød løsning. Det du burde gjøre er å kobble det av og bytte kopper ringene. Husk bare å lufte systemet etterpå. Lufteskruen sitter som regel på toppen av diesel filteret. Går sikkert helt bra. Ikke noe å bekymre seg over, skal mer enn en gnist til for å antenne diesel. Mer om det senere vis du er interesert. God båt sommer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...