Jump to content

Bygge akterspeil, hva ville dere gjort her?


MartinN

Recommended Posts

Slik ser det ut i dag..

 

Planen min er følgende, tilbakemeldinger ønskes fra de som har erfaring og peiling på dette temaet!

 

1. Slipe ned akterenden (foran og bak) til ren glassfiber (dette ser dere at er gjort på de siste bildene)

2. Forstere denne glassfiberen med et nytt lag med epoxy og glassfiber på hver side før plater legges

3. Montere en 22 mm meranti kryssfinerplate på hver side av skroget, limt til skroget med epoxy og gjennomgående bolter slik at platene presses mot hverandre (glassfiberskroget er da imellom platene). Totalt vil akterspeilet da bli 44 mm (2 plater men kan også montere 3 plater, totalt 66 mm) + 4 til 5 lag med glassfiber og stålbeslag! Holder dette styrkemessig? Jeg skal ha på en 250 hester utenbords motor..

4. Platene er selvfølgelig epoxyforseglet før montering for å unngå vanninntrengning

5. Glassfibre med epoxy merantiplatene til akterskroget på hver side (utvendig og innvendig mot skroget med store skjøter (god kontaktflate til opprinnelig og nedslipt skrog))

6. Montere en kneplate til skrogbunnen innvendig og støttepilarer opp mot akterspeilet. Alt heftes med epoxy og glassfiber og bolter..

7. Glassfibre platene for forsegling for så å montere en stålramme på oversiden som motoren henger på. Denne delen er da utskjært til riktig høyde.

8. Bredden på motorfestet blir ikke like bred som den åpningen dere ser, men platene skjæres til "normal bredde" for et akterspeil..

 

Hva ville dere gjort? Noen tips?

 

Se bilder..

 

aerhga.jpg

 

p1010189.jpg

 

p1010191.jpg

 

p1010192.jpg

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg en aluminiumsplate på utsiden av akterspeilet og plastre på denne, det gir best finish og skikkelige overganger.

Husk å slipe kantene ned til 0 innvendig for å få best heft. Når dette er utført kan du bygge videre innvendig.

Først voks på aluminiumsplaten deretter gelcoat før plastring. (samme som blir utført ved støping av båt)

 

Mvh

Spirit

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg synes ikke det høres ut som en god idé.

Etter hva jeg kan se er akterspeilet relativt buet. En 22mm finérplate er stiv for å si det forsiktig. To plater blir veldig stivt...

Kan bli vanskelig å få montert uten at akterspeilet deformeres.

Har du tenkt på hva skal du gjøre opp mot fenderlisten, avslutte plata ett stykke nedenfor? Samme med avslutning mot skrogsidene?

 

I det hele tatt synes jeg ikke det er noen god idé å støpe inn finerplatér, skrev om det her uten at du kommenterte det.

Link to post
Share on other sites

Akterspeilet ser buet ut. Skal du bruke kryssfiner så må du i så fall bruke tynne plater som lamineres sammen på akterspeilet, slik at du beholder krummingen.

 

Problemet med vanninntrengning kan løses med å bore opp større hull en du trenger, fylle de med fortykket epoxy, og så bore opp de riktige hullene i den fortykkede epoxyen etter at den er herdet.

Link to post
Share on other sites

Ingar skriver:

Beklager, men jeg synes ikke det høres ut som en god idé.

Etter hva jeg kan se er akterspeilet relativt buet. En 22mm finérplate er stiv for å si det forsiktig. To plater blir veldig stivt...

 

Mitt svar:

Ja, du har rett, men originalt glassfiberskrog skal igjen glassfibres og epoxybehandles før platene monteres slik at jeg får en skikkelig kraftig vegg som tåler kreftene. Platene skal monteres på hver side av denne igjen og bøyes sammen med bolter (det er da et lag med epoxy på innsiden av platene som igjen limer platene til skroget. Jeg ser ikke for meg noen annen mulighet enn å bøye platene ved hjelp av bolter. Krummingen er der, men det er ikke en voldsom bøying som skal til..

 

Ingar skriver:

Kan bli vanskelig å få montert uten at akterspeilet deformeres.

 

Mitt svar:

Tror egentlig ikke det, fordi? Glassfiberen originalt er svak (den skal jo forsterkes? Hva mener du her? At akterspeilet deformeres, men hvor og hvordan?

 

Ingar skriver:

Har du tenkt på hva skal du gjøre opp mot fenderlisten, avslutte plata ett stykke nedenfor? Samme med avslutning mot skrogsidene?

 

Mitt svar:

Dette er tenkt på og platene skal i følge planen nå gå kant i kant med skrogsiden, glassfibres og slipes til fine overganger til slutt. Fenderlisten skal slutte i kant ved akter, altså forlenges noe rundt akterenden på båten (du ser kanten den skal monteres på)..

 

Ingar skriver:

I det hele tatt synes jeg ikke det er noen god idé å støpe inn finerplatér, skrev om det

 

Mitt svar:

Ja, jeg vet det Ingar, men har nå valgt 22 mm meranti finer. Jeg er uenig i at den konstruksjonen du har illustrert er solid nok sett i forhold til mitt prosjekt og den motoren jeg skal ha på akterspeilet. Jeg tror den konstruksjonen ville blitt revet av, men det er min mening. Et godt tips altså, men alt kan jeg ikke være enig i.. Hehe!

 

Takk for tips! Kom gjerne med nye synspunkter! Trenger all hjelp jeg kan få her..

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akterspeilet ser buet ut. Skal du bruke kryssfiner så må du i så fall bruke tynne plater som lamineres sammen på akterspeilet, slik at du beholder krummingen.

 

Takk for tips! Hva legger du i tynne plater og evt. antall?

Tror du ikke jeg klarer å bøye f.eks. 2 stk 22 mm merantifiner ved hjelp av 8 gjennomgående bolter? 4 bolter på hver side?

Jeg vet ikke svaret selv, men jeg tror jo det selv da..

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konstruksjonen høres grei ut den,men er vel mere skeptisk til om skroget generellt vil tåle 250 hk???? :eek::crazy:

 

Ingen fare! Det tåler det! Hvorfor tror du ikke det evt? Interessert i å høre synspunktet ditt, det kan være gull verdt og at du har et poeng jeg ikke har tenkt på.. ;)

Link to post
Share on other sites

Vil tippe at denne båten er godkjent med max anbefalt effekt rundt 150-200 hester (men det står vel stemplet inn en plass eller?),og jeg synes bare at skrogtykkelsen ut i fra bildene ser litt tynn ut....... Dette er da bare min egne subjektive mening,da jeg ikke aner hva slags kjøring og i hvilke farvann denne er tenkt brukt i.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ok, den er godkjent for opp til 250 hester iflg. produsenten..

Noe stempel har jeg ikke sett forøvrig! Skrogtykkelsen er tynn, det har du rett i, men denne skal forsterkes ytterligere med ett lag glassfiber på hver side før platene monteres..

Den skal gå i Oslofjorden..

 

Takk for ditt synspunkt VortexSurfer..

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig :smiley:

 

Forresten,mitt speil som min 250 henger på, er ca 50-55 mm tykt og massivt glassfiber/epoxy :wink: I tillegg så er det to massive støtter i samme tykkelsen som går fremover i 45 grader gjennom dekket og ned i de langsgående kjøl-bjelkene.....

 

Motoren henger forresten på en "Gorilla 2" Heis fra StainlessMarine ( http://www.stainlessmarine.com/jack.html ) ,denne infoen får du da jeg har sett at du vurderte heis i en annen tråd :wink:

 

PS!!! Ser at andre anbefaler lift fra "Bob`s Machine shop"... denne liften har jeg hørt en del negativt om :sad:

 

Uansett,lykke til :cheers:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten,mitt speil som min 250 henger på, er ca 50-55 mm tykt og massivt glassfiber/epoxy :wink: I tillegg så er det to massive støtter i samme tykkelsen som går fremover i 45 grader gjennom dekket og ned i de langsgående kjøl-bjelkene.....

 

Takk! Samme tanke har jeg, men dropper Gorillaen, lager en syrefast løsning selv (bygges profesjonellt)..

Støttepilarer (45 grader) skal jeg også ha, festet til en kneplate (22 mm) i skrogbunnen..

Har du bilder av speilet? Har du lang motorstamme? Hvor langt er det fra toppen av speilet ditt til skrogbunn?

 

Hehe, mange spørsmål, men her må jeg bygge riktig fra første stund!

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg ville ikke lagt krysfineren på utsiden av akterenden. Blir mye enklere og penere med 2 plater på innsiden...

 

Ja, mulig det blir penere Eysteind, men det er vel såpass store krefter fra en stor motor at man bør ha noe på baksiden som presser på skroget (fordeler styrken) og at ikke bare kreftene fra motoren presser på innsiden? Si at du f.eks. dytter på en plate som er montert på baksiden av en større vegg. Jeg vil anta at du lettere kan dytte i stykker (rive den løs) denne mye lettere enn hvis platen hadde vært på forsiden, dvs. at platen hadde vært montert på hitsiden av veggen? Eller?

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg høres ut som et sammensurium av inkompatible materialer.

Bygg speilen i Divinycell med ordentlig nedfasing til singleskin ved alle overganger til skrogsider og montasjepunkter for motor.

 

 

Javel, skjønte rett og slett ikke halvparten av det du sa men...

Link to post
Share on other sites

hvis du søker på "divinycell" her på forumet så skal du få opp div. relevante tråder.

 

Er enig med Mulligan, kryssfiner er sterkt når det er brukt riktig, men grunnen til at det er så mye brukt i båt er nok helst at det er enkelt og ikkeminst, billig. Meranti er vel heller ikke det optimale til slikt bruk...?

 

Er ingen ekspert på området,men har en båt liggende i hagen,full av kryssfiner med konsistens som minner om vått flattbrød. forsegling av platene med epoxy vil jo hjelpe, men jeg er nå fortsatt temmelig skeptisk til innplastet treverk...

 

her er en interessant side:

http://www.yachtsurvey.com/preventing_rot_...ulated_wood.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I det hele tatt synes jeg ikke det er noen god idé å støpe inn finerplatér.

 

Ingar, jeg har tenkt litt og funnet ut at jeg ikke klarer å bøye 22 mm plater! Du har rett, de blir for stive! Hva med massiv glassfiber/ epoxy over hele akterspeilet uten å bruke finerplater eller Divinycell, men bare epoxy og biaxial, 450 g matte. Støpe opp til ca. 55 mm bredde? Dette bør vel holde samtidig som et stålbeslag festes over dette?

 

Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ingar, jeg har tenkt litt og funnet ut at jeg ikke klarer å bøye 22 mm plater! Du har rett, de blir for stive! Hva med massiv glassfiber/ epoxy over hele akterspeilet uten å bruke finerplater eller Divinycell, men bare epoxy og biaxial, 450 g matte. Støpe opp til ca. 55 mm bredde? Dette bør vel holde samtidig som et stålbeslag festes over dette?

Hva tror du?

Det blir skikkelig sterkt, og ikke mins jæv"#& tungt.
Hvis jeg ikke tar helt feil så bygger en 450g matte ca en mm, da trenger du ca 55 lag.
Ta å regn ut hvor mange kvaderat det akterspeilet dit er, så går det og regne ut vekten på den konstruksjonsmåten.
Divinycell er lett, og gir en sterk konstruksjon, det er skrevet om dette i flere andre tråder.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det blir skikkelig sterkt, og ikke mins jæv"#& tungt.
Hvis jeg ikke tar helt feil så bygger en 450g matte ca en mm, da trenger du ca 55 lag.
Ta å regn ut hvor mange kvaderat det akterspeilet dit er, så går det og regne ut vekten på den konstruksjonsmåten.
Divinycell er lett, og gir en sterk konstruksjon, det er skrevet om dette i flere andre tråder.



Sterkt blir det nok helt sikkert! 450 gram pr. kvm X 5 kvm X 55 lag (hvis det bygger 1 mm) = ca. 123 kg! = TUNGT!!
Hvilken tykkelse på speilet er nødvendig for å bære en 250 hester tror dere hvis speilet er bygget opp av massiv glassfiber?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...