Jump to content

Bygge akterspeil, hva ville dere gjort her?


MartinN

Recommended Posts

Hei! Jeg har jobbet mye med både polyester/divinycell, og vil bare anbefale deg å bruke "mulliganmetoden" Da har du spart deg for både tid/penger og du får en god konstruksjon på akterspeilet ditt. Bruker du disse materielene med rett metode og har de nødvendige avstivninger, så er det ikke akterspeilet ditt som ryker først. :yesnod:

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Bygg speilen i Divinycell med ordentlig nedfasing til singleskin ved alle overganger til skrogsider og montasjepunkter for motor.

 

Mulligan, kan du være så snill og utdype dette litt? Hvordan bygger jeg akterspeilet med divinycell på godt norsk...

Jeg bruker fortsatt biaxial duk og epoxy eller? Divinycellplatene erstatter rett og slett kryssfineren, er det det du sier?

Hvor mange plater trenger jeg egentlig? Regner vel at akterspeilet er ca. 5 kvm (begge sider)..

 

Takk!

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Divinycell er svine dyrt, men i ditt tilfelle ville jeg brukt det. Men reprasjoner i akterspeilet blir gjort fra innsiden ikke utsiden Uslipingen skal være ca 20xtykkelse ikke helt ut slik du har slipt. Slik jeg ser det har du begynt helt feil. Ring til svensken på Bærum plast snakk med han hvordan det skal gjøres.

Redigert av yoshian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Info hentet fra Highperformance

 

Divinycell - Sandwichkonstruksjon

Vi benytter denne type konstruksjon hvor det av erfaring er aktuelt. I hovedsak blir divinycell mange ganger benyttet fremfor finer (vannfast Merantifiner) for å spare vekt. Hva man oppnår er at når det støpes glassfiber på hver side blir dette 2 "sammensveisede" parallelle lag som tåler store påkjenninger. Divinycell fåes i ulik hardhetsgrad, men divinycell kan vanskelig sammenlignes på styrke med vannfast Meranti. Bolter man gjennom en divinycell konstruksjon og trekker mutteren til godt vil konstruksjonen svikte i den grad at man får bulker på hver side. Når laminatet først er skadet vil dette ikke rette seg ut igjen. Støper man derimot med vannfast Meranti tåler denne type konstruksjon langt større påkjenninger. Vi benytter ikke divinycell i risiko områder som for eksempel i akterspeil, i stringere / skott og alle steder hvor noe skal monteres / boltes eller lignende.

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Det Mulligan mener med nedfasing til singelskin, er at du ved innfestingspunkt for motorinnstallasjon og skrogovergang er at du skjærer divinycellplatene skrått ned til null ved disse punktene, slik at du har ren glassfiberarmert polyester på de stedene du har belastning. Divinycell blir ikke svindyrt på det akterspeilet du har. Det som er veldig viktig, er avstivninger som tar opp momentet fra motorinstallasjon.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på bildene av det du har gjort med akterspeilet til nå, og synes det ser ut som en helt grei jobb. Det neste jeg ville gjort, var og renskjært åpningen i akterspeilet ditt så du far litt mere ryddige vinkler/åpninger å jobbe med. Det er veldig mye man kan gjøre med glassfiberarmert polyester/divinycell. Det der kommer til å bli bra. :smiley:

 

Ketil

Redigert av lucielle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Har sett litt på bildene av det du har gjort med akterspeilet til nå, og synes det ser ut som en helt grei jobb. Det neste jeg ville gjort, var og renskjært åpningen i akterspeilet ditt så du far litt mere ryddige vinkler/åpninger å jobbe med. Det er veldig mye man kan gjøre med glassfiberarmert polyester/divinycell. Det der kommer til å bli bra. :smiley:

Ketil


Takk for det! Det er faktisk flere som ikke anbefaler divinycell i akterspeilet da det skal monteres en tung motor der og at det skal være gjennomgående bolter, til dette anbefales Meranti innplastrert i glassfiber og epoxy iflg. High Performance og Maritim. Divinycell vil deformeres og ikke tåle boltene! Det er jo en helt annen styrke på Merantien enn divinycellen, men vekt og vanninntrengning er jo et helt annet tema med divinycell. Jeg lurer på om jeg går for 2 eller 3 stk 12 mm meranti (dissa klarer jeg å bøye) som epoxylimes, plastres over for forsegling (gjøre platene helt vanntette, så her må jeg gjøre en god og nøye jobb) og siden boltes med gjennomgående bolter, 4 stk på hver side. Oppå dette en stålplate..

Hva tror du Lucille?
Link to post
Share on other sites

Det som er helt sikkert Martin, er at der det skal boltes, der hvor det er belastning osv, må det være hel ved (single skin),og som tidligere nevnt nok avstivninger. Det som er greia her, er at det er flere løsninger som vil gi et godt akterspeil. Det som teller en del, er tidsbruk/holdbarhet/kostnader.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Det som er helt sikkert Martin, er at der det skal boltes, der hvor det er belastning osv, må det være hel ved (single skin),og som tidligere nevnt nok avstivninger. Det som er greia her, er at det er flere løsninger som vil gi et godt akterspeil. Det som teller en del, er tidsbruk/holdbarhet/kostnader.

 

Ketil

 

Det er veldig sant Ketil! Takker for gode tips og råd!

 

Mitt motto er at jeg aldri gjør ting halvveis! Hehe, det akterspeilet jeg bygger kommer sikkert til å tåle å bli påkjørt av en trailer..

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har"skummet" gjennom diverse innlegg og skal ikke kommentere bruk av glassfiber,epoxy eller andre materialer jeg har mindre kjennskap til...

Har imidlertid litt erfaring fra møbel og trevare og der blir det brukt mye "vannfast" limt bjørkefiner i buede konstruksjoner. Dersom man ønsker å forme platene etter hekken, kunne man f.eks starte med å skruen 8 mm plate fast innenfra/utenfra med gjennomgående treskruer. Den vil da forme seg etter skroget. Deretter legger man på en 6-8 mm plate på utenfra, som man limer og skrur fast i den første med korte treskruer før limet herder. Starer fra en side og følger krumningen...

Slik kan man fortsette til ønsket tykkelse, før det hele demonteres og forsegles med glassfiber og polyester, etc.

Samme fremgangsmåte kan brukes fra utsiden, slik at man bygger opp to "skall" som passer i hverandre. Disse kan man så dra sammen ved hjelp av gjennomgående syrefaste låsebolter, f.eks, og så forsegle og forsterke så mye man vil.

Dersom man ønsker å feste forsterkninger/ avstivere kan disse bygges opp på samme måte.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,beklager at jeg ikke har svart før men det ser jo ut som at du har fått skikkelig rettledning imens :yesnod:

 

Det eneste jeg lurer på nå er hvordan du skal få plass til å tilte opp motoren når denne ikke er i bruk??? :crazy::confused: Vil tro at du trenger ca 4-500mm klaring forover i fra speilet for å få denne tilstrekkelig opp av vannet, har du tatt dette med i betraktningen eller?

Link to post
Share on other sites

Han skal vel ha motoren på brakett, vet ikke hvor mye denne bygger bakover

 

Hvis dette er planen,så husk for all del at hvis motoren skal gå klar av speilet så vil denne måtte monteres ca 500mm ut fra speilet og da snakker vi helt andre påkjenninger :eek:

 

Uansett,vi får vente på svar fra "Konstruktøren" først :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er planen,så husk for all del at hvis motoren skal gå klar av speilet så vil denne måtte monteres ca 500mm ut fra speilet og da snakker vi helt andre påkjenninger :eek:

 

Uansett,vi får vente på svar fra "Konstruktøren" først :wink:

 

 

Det blir nok brakett! ;) Sjekker opp med flere båtbyggere før jeg begir meg ut på dette arbeidet!

 

Her er ikke rom for feilkonstruksjon!

 

Takker så langt for ivrig deltakelse og synspunkter fra medlemmene!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er vi i gang og jeg har snakket med flere profesjonelle båtbyggere og oppskriften på speilet er endelig klart..

Her følger noen bilder av starten på prosjektet:

 

aerhga.jpg

 

p1010192.jpg

 

p1010191.jpg

 

dsc00093.jpg

 

dsc00099.jpg

 

dsc00095.jpg

 

dsc00097.jpg

 

Dette er bare begynnelsen, fortsettelse følger...

 

Akterspeilet skal kunne bære en 250 hesters utenbordsmotor til slutt!

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ser slikt ut se denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...