Suggen (i sundet) Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Hei! Jeg har jobbet mye med både polyester/divinycell, og vil bare anbefale deg å bruke "mulliganmetoden" Da har du spart deg for både tid/penger og du får en god konstruksjon på akterspeilet ditt. Bruker du disse materielene med rett metode og har de nødvendige avstivninger, så er det ikke akterspeilet ditt som ryker først. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Bygg speilen i Divinycell med ordentlig nedfasing til singleskin ved alle overganger til skrogsider og montasjepunkter for motor. Mulligan, kan du være så snill og utdype dette litt? Hvordan bygger jeg akterspeilet med divinycell på godt norsk... Jeg bruker fortsatt biaxial duk og epoxy eller? Divinycellplatene erstatter rett og slett kryssfineren, er det det du sier? Hvor mange plater trenger jeg egentlig? Regner vel at akterspeilet er ca. 5 kvm (begge sider).. Takk! Redigert 12.Juli.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Divinycell er svine dyrt, men i ditt tilfelle ville jeg brukt det. Men reprasjoner i akterspeilet blir gjort fra innsiden ikke utsiden Uslipingen skal være ca 20xtykkelse ikke helt ut slik du har slipt. Slik jeg ser det har du begynt helt feil. Ring til svensken på Bærum plast snakk med han hvordan det skal gjøres. Redigert 12.Juli.2007 av yoshian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Info hentet fra Highperformance Divinycell - Sandwichkonstruksjon Vi benytter denne type konstruksjon hvor det av erfaring er aktuelt. I hovedsak blir divinycell mange ganger benyttet fremfor finer (vannfast Merantifiner) for å spare vekt. Hva man oppnår er at når det støpes glassfiber på hver side blir dette 2 "sammensveisede" parallelle lag som tåler store påkjenninger. Divinycell fåes i ulik hardhetsgrad, men divinycell kan vanskelig sammenlignes på styrke med vannfast Meranti. Bolter man gjennom en divinycell konstruksjon og trekker mutteren til godt vil konstruksjonen svikte i den grad at man får bulker på hver side. Når laminatet først er skadet vil dette ikke rette seg ut igjen. Støper man derimot med vannfast Meranti tåler denne type konstruksjon langt større påkjenninger. Vi benytter ikke divinycell i risiko områder som for eksempel i akterspeil, i stringere / skott og alle steder hvor noe skal monteres / boltes eller lignende. Redigert 12.Juli.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Schnappi Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Jeg kjenner ikke din bakgrunn, men å gå fra en gammel båt med et stort hull bak, omgitt av tynn støp, til noe som tåler 250 hester.. For enkelte ting har anonyme forum sin begrensning, fagfolk bør oppsøkes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Hei igjen! Det Mulligan mener med nedfasing til singelskin, er at du ved innfestingspunkt for motorinnstallasjon og skrogovergang er at du skjærer divinycellplatene skrått ned til null ved disse punktene, slik at du har ren glassfiberarmert polyester på de stedene du har belastning. Divinycell blir ikke svindyrt på det akterspeilet du har. Det som er veldig viktig, er avstivninger som tar opp momentet fra motorinstallasjon. Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Har sett litt på bildene av det du har gjort med akterspeilet til nå, og synes det ser ut som en helt grei jobb. Det neste jeg ville gjort, var og renskjært åpningen i akterspeilet ditt så du far litt mere ryddige vinkler/åpninger å jobbe med. Det er veldig mye man kan gjøre med glassfiberarmert polyester/divinycell. Det der kommer til å bli bra. Ketil Redigert 12.Juli.2007 av lucielle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Har sett litt på bildene av det du har gjort med akterspeilet til nå, og synes det ser ut som en helt grei jobb. Det neste jeg ville gjort, var og renskjært åpningen i akterspeilet ditt så du far litt mere ryddige vinkler/åpninger å jobbe med. Det er veldig mye man kan gjøre med glassfiberarmert polyester/divinycell. Det der kommer til å bli bra. Ketil Takk for det! Det er faktisk flere som ikke anbefaler divinycell i akterspeilet da det skal monteres en tung motor der og at det skal være gjennomgående bolter, til dette anbefales Meranti innplastrert i glassfiber og epoxy iflg. High Performance og Maritim. Divinycell vil deformeres og ikke tåle boltene! Det er jo en helt annen styrke på Merantien enn divinycellen, men vekt og vanninntrengning er jo et helt annet tema med divinycell. Jeg lurer på om jeg går for 2 eller 3 stk 12 mm meranti (dissa klarer jeg å bøye) som epoxylimes, plastres over for forsegling (gjøre platene helt vanntette, så her må jeg gjøre en god og nøye jobb) og siden boltes med gjennomgående bolter, 4 stk på hver side. Oppå dette en stålplate..Hva tror du Lucille? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Dette akterspeilet blir utsatt for noe mer en dine 250 hk , så sett i gang du PS: Var jeg deg hadde jeg brukt H250 ikke H200 som meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Dette akterspeilet blir utsatt for noe mer en dine 250 hk , så sett i gang du PS: Var jeg deg hadde jeg brukt H250 ikke H200 som meg Se der ja! Den tråden var spennende! Takk Power!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Det som er helt sikkert Martin, er at der det skal boltes, der hvor det er belastning osv, må det være hel ved (single skin),og som tidligere nevnt nok avstivninger. Det som er greia her, er at det er flere løsninger som vil gi et godt akterspeil. Det som teller en del, er tidsbruk/holdbarhet/kostnader. Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Det som er helt sikkert Martin, er at der det skal boltes, der hvor det er belastning osv, må det være hel ved (single skin),og som tidligere nevnt nok avstivninger. Det som er greia her, er at det er flere løsninger som vil gi et godt akterspeil. Det som teller en del, er tidsbruk/holdbarhet/kostnader. Ketil Det er veldig sant Ketil! Takker for gode tips og råd! Mitt motto er at jeg aldri gjør ting halvveis! Hehe, det akterspeilet jeg bygger kommer sikkert til å tåle å bli påkjørt av en trailer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Hvis det tåler en trailer, da vet du at du er i mål. Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pappa Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hei, Har"skummet" gjennom diverse innlegg og skal ikke kommentere bruk av glassfiber,epoxy eller andre materialer jeg har mindre kjennskap til... Har imidlertid litt erfaring fra møbel og trevare og der blir det brukt mye "vannfast" limt bjørkefiner i buede konstruksjoner. Dersom man ønsker å forme platene etter hekken, kunne man f.eks starte med å skruen 8 mm plate fast innenfra/utenfra med gjennomgående treskruer. Den vil da forme seg etter skroget. Deretter legger man på en 6-8 mm plate på utenfra, som man limer og skrur fast i den første med korte treskruer før limet herder. Starer fra en side og følger krumningen... Slik kan man fortsette til ønsket tykkelse, før det hele demonteres og forsegles med glassfiber og polyester, etc. Samme fremgangsmåte kan brukes fra utsiden, slik at man bygger opp to "skall" som passer i hverandre. Disse kan man så dra sammen ved hjelp av gjennomgående syrefaste låsebolter, f.eks, og så forsegle og forsterke så mye man vil. Dersom man ønsker å feste forsterkninger/ avstivere kan disse bygges opp på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hei igjen,beklager at jeg ikke har svart før men det ser jo ut som at du har fått skikkelig rettledning imens Det eneste jeg lurer på nå er hvordan du skal få plass til å tilte opp motoren når denne ikke er i bruk??? Vil tro at du trenger ca 4-500mm klaring forover i fra speilet for å få denne tilstrekkelig opp av vannet, har du tatt dette med i betraktningen eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Han skal vel ha motoren på brakett, vet ikke hvor mye denne bygger bakover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Han skal vel ha motoren på brakett, vet ikke hvor mye denne bygger bakover Hvis dette er planen,så husk for all del at hvis motoren skal gå klar av speilet så vil denne måtte monteres ca 500mm ut fra speilet og da snakker vi helt andre påkjenninger Uansett,vi får vente på svar fra "Konstruktøren" først Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hvis dette er planen,så husk for all del at hvis motoren skal gå klar av speilet så vil denne måtte monteres ca 500mm ut fra speilet og da snakker vi helt andre påkjenninger Uansett,vi får vente på svar fra "Konstruktøren" først Det blir nok brakett! ;) Sjekker opp med flere båtbyggere før jeg begir meg ut på dette arbeidet! Her er ikke rom for feilkonstruksjon! Takker så langt for ivrig deltakelse og synspunkter fra medlemmene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) Da er vi i gang og jeg har snakket med flere profesjonelle båtbyggere og oppskriften på speilet er endelig klart.. Her følger noen bilder av starten på prosjektet: Dette er bare begynnelsen, fortsettelse følger... Akterspeilet skal kunne bære en 250 hesters utenbordsmotor til slutt! Redigert 29.Juli.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Hei Martin! Hvordan går det med akterspeilprosjektet ditt? Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
perrep Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Det virker som projektet er lagt på "is" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ser slikt ut se denne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ja slik kan det gå Ligger også på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.